Наразі у парламенті зареєстровано вже 9 альтернативних законопроектів про незаконне збагачення, ініційованих Президентом України і народними обранцями.
У правових колах багато говориться про те, що зараз надзвичайно важливо правильно сформулювати і прописати нову норму Кримінального кодексу про незаконне збагачення, в якій будуть враховані всі зауваження Конституційного Суду, щоб не відбулося повторення старих помилок.
Експерти вже дали оцінку першим запропонованим законопроектам, які, здавалося б, могли врегулювати відповідальність за незаконне збагачення. Більшість із них передбачають, що для доведення провини за даним кримінальним правопорушенням необхідно два судових рішення: спочатку рішенням суду потрібно довести саме незаконність підстав набуття активів, а вже другим притягати чиновника до відповідальності. Така система є копіткою і малореалістичною на практиці.
«Мало прийняти нове формулювання статті про незаконне збагачення. Текст запропонованих змін до статті необхідно погодити з тими, кому вона повинна дати дієвий механізм боротьби з таким видом злочинів, у першу чергу, НАБУ. Верховній Раді варто переглянути весь блок електронного декларування, а також перевірки декларацій, щоб усі ланки технологічного ланцюга працювали злагоджено, і до нового Антикорупційного суду надходили ідеально підготовлені обвинувальні акти», — вважає заступник голови Комітету з питань запобігання і протидії корупції Ігор Попов.
Тож депутати продовжують змагатися у красномовстві. Днями додали своє бачення корупційного діяння нардеп Єгор Соболєв у законопроекті №10110-5, Вікторія Пташник і Ганна Гопко (№10110-6), а також Альона Шкрум (№10110-7).
Втім, незважаючи на зусилля депутатів і таке багатоманіття законопроектів, Верховна Рада з порушенням регламенту досі не включила до порядку денного розгляд жодного з проектів. При тому, що Президент подавав свій законопроект як невідкладний.
Більше того, 13 березня у Комітеті з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності відмовилися розглядати бодай один із проектів закону про незаконне збагачення. Причиною тому стала відсутність висновків Головного науково-експертного управління по деяким проектам. Члени Комітету вирішили зняти усі 5 проектів з порядку денного.
Бідкається з цього приводу і нардеп Мустафа Найєм, автор одного із запропонованих законопроектів. Він задається питанням: «Це злочинна змова чи втрата контролю»?
«Тільки що Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронних органів відмовився розглядати законопроекти про відновлення відповідальності за незаконне збагачення. З порядку денного було знято і президентський законопроект, і всі альтернативні. Рішення було ініційоване Ігрем Мосійчуком та прийняте 6 з 11 членів Комітету. В тому числі голосами трьох представників «Блоку Петра Порошенка». Ще раз Президент публічно звернувся до парламенту з вимогою терміново розглянути законопроект, який відновлює відповідальність за крадіжку, а його депутати сказали «Ні!» і зняли всі законопроекти з порядку денного», — пише на своїй сторінці у соцмережі Мустафа Найєм.
У Комітеті з питань запобігання і протидії корупції 13 березня також не відбулося засідання, до порядку денного якого були включені законопроекти Петра Порошенка і Юлії Тимошенко про незаконне збагачення.
Раніше «Судово-юридична газета» робила детальний аналіз законопроектів про незаконне збагачення.
Також повідомлялося, що відміни статті про незаконне збагачення можна було уникнути.