Протягом останніх років Україна взяла на себе низку міжнародних зобов’язань, серед яких є й питання забезпечення гендерної рівності, яке на сьогодні є дуже актуальним та підтримується лідерами всіх політичних сил, міжнародними та громадськими організаціями.
Комітет з питань економічної політики розгляне проект Закону щодо рівного гендерного представництва у наглядових радах держпідприємств.
Законопроект №9528 — про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення рівних прав та можливостей громадян із представництва у наглядових радах та органах управління державних унітарних підприємств, господарських товариств та державних банків.
Законопроектом пропонується реалізувати доктрину позитивних зобов’язань держави шляхом внесення змін до законодавства у сфері корпоративного управління та запровадження гендерних квот — мінімальної кількості представників однієї статі, що обираються на посади членів наглядових рад та колегіальних органів управління компаній та державних банків.
Пропонується внесення змін до Закону України «Про управління об'єктами державної власності»:
Відбір та призначення на посади членів наглядової ради здійснюється з дотриманням представництва кожної статі. Кількість представників однієї статі, що відбираються та призначаються на посади членів наглядової ради державного або комунального унітарного підприємства, господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, повинна становити не менше 40 відсотків загального складу наглядової ради.
У разі, якщо за результатами відбору на посади членів наглядової ради не було призначено представників однієї статі у кількості, визначеній абз. 1 цієї частини, при наступному відборі та призначенні членів наглядової ради перевага надається представникам статі, якої не вистачає для дотримання представництва у наглядовій раді.
Наглядова рада державного унітарного підприємства та господарського товариства, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, своїм рішенням встановлює мінімальну кількість представників однієї статі, що обираються на посади членів колегіальних органів управління такого підприємства чи товариства. Зазначене пропонується віднести до виключної компетенції наглядової ради державного унітарного підприємства (у разі її створення).
Наступним Законом, до якого пропонується внести зміни, є Закон України «Про акціонерні товариства»
Встановлення мінімальної кількості представників однієї статі, що обираються на посади членів наглядової ради, хочуть вирішувати на установчих зборах акціонерного товариства та віднести до виключної компетенції загальних зборів.
Встановлення мінімальної кількості представників однієї статі, що обираються на посади членів колегіального виконавчого органу акціонерного товариства, пропонують віднести до виключної компетенції наглядової ради
Підготовку рекомендацій наглядовій раді щодо встановлення мінімальної кількості представників однієї статі, що обираються на посади членів колегіального виконавчого органу акціонерного товариства, буде здійснювати Комітет наглядової ради з питань призначень.
Аналогічні зміни обговорюються до Закону України «Про банки і банківську діяльність»
Відбір та призначення на посади членів наглядової ради державного банку також повинні здійснюватися з дотриманням представництва кожної статі. Кількість представників однієї статі, що відбираються та призначаються на посади членів наглядової ради державного банку, повинна становити не менше 40 відсотків загального складу наглядової ради.
У разі, якщо за результатами відбору на посади членів наглядової ради не було призначено представників однієї статі у кількості, визначеній ч. 14 цієї статті, при наступному відборі та призначенні членів наглядової ради перевага надається представникам статі, якої не вистачає для дотримання представництва у наглядовій раді.