10:34, 26 ноября 2018
Під час режиму ВП військова й цивільна влада отримують більш широкі повноваження.
У ніч на 26 листопада Рада національної безпеки і оборони України розглядала питання про доцільність введення воєнного стану (ВП) у зв'язку агресією Росії у Керченській протоці. Влада готова ввести режим ВП у будь-який момент, як тільки для цього будуть підстави, повідомляє gordonua.com.
Особливості режиму воєнного стану в Україні регламентує прийнятий у 2015 році Закон "Про правовий режим воєнного стану".
Під час режиму ВП військова й цивільна влада отримують більш широкі повноваження, які дають їм можливість використовувати людські та матеріальні ресурси для своїх потреб. Під владою розуміється все військове командування — від Генштабу до керівництва окремих частин, а також уся вертикаль влади — від президента і Кабміну до селищних рад. Рішення, відповідно, можуть приймати як на центральному, так і на місцевому рівні.
Закон дозволяє:
- Вводити трудову повинність для проведення оборонних робіт, ліквідації природних і техногенних надзвичайних ситуацій, суспільно корисних робіт.
- Використовувати потужності й трудові ресурси підприємств і організацій усіх форм власності для потреб оборони, змінювати режим їх роботи, умови праці.
- Вилучати для тимчасового використання необхідне майно міністерств, центральних і місцевих органів виконавчої влади, територіальних громад, підприємств і громадян, зокрема транспортні засоби, споруди, машини, механізми, устаткування та інші об'єкти, пов'язані з обслуговуванням транспорту, видавати про це документи встановленого зразка.
- Встановлювати охорону важливих об'єктів національної економіки України, що забезпечують життєдіяльність населення.
- Вводити комендантську годину і встановлювати особливий режим світломаскування.
- Встановлювати особливий режим в'їзду і виїзду, обмежувати свободу пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, рух транспорту.
- Перевіряти документи у громадян, а за необхідністю оглядати речі, транспорт, багаж і вантажі, службові приміщення і житла громадян.
- Ставити питання про заборону діяльності політичних партій, громадських організацій, якщо вони загрожують суверенітету, національної безпеки України, її незалежності та територіальній цілісності, а також життю громадян.
- Здійснювати контроль за роботою підприємств зв'язку, поліграфічних підприємств, видавництв, телерадіоорганізацій, установ і організацій культури, використанням місцевих радіостанцій, телевізійних центрів та друкарень для військових потреб і роз'яснювальної роботи серед військ і населення; регулювати роботу аматорських приймально-передавальних радіостанцій, передавання інформації через комп'ютерні мережі.
- У разі порушення або невиконання заходів правового режиму воєнного стану вилучати у підприємств, установ і організацій усіх форм власності, а також в окремих громадян радіосигналів, телевізійну, відео- і аудіоапаратуру, комп'ютери, інші засоби зв'язку.
- Забороняти торгівлю зброєю, сильнодіючими хімічними і отруйними речовинами, алкогольними напоями та речовинами на спиртовій основі.
- Вилучати у громадян вогнепальну зброю та боєприпаси, холодну зброю, а у підприємств, установ і організацій — навчальну і бойову техніку, вибухові, радіоактивні речовини і матеріали, сильнодіючі хімічні та отруйні речовини.
- Забороняти призовникам і військовозобов'язаним змінювати місце проживання без відома військового командування.
- Встановлювати для фізичних і юридичних осіб військово-квартирну повинність з розквартируванням військовослужбовців та розміщенням військових частин, підрозділів і установ.
- Встановлювати порядок використання сховищ, споруд та інших об'єктів для захисту населення, а також задоволення потреб оборони.
- Здійснювати евакуацію населення, підприємств, установ, організацій та матеріальних цінностей.
- Вводити нормоване забезпечення населення основними продовольчими і непродовольчими товарами, ліками.
- Усувати з посад керівників державних підприємств, установ і організацій за неналежне виконання обов'язків, призначати виконуючих обов'язки керівників підприємств.
- Примусово вилучати і відчужувати майно у юридичних і фізичних осіб для потреб оборони.
Влада не може використовувати працю громадян при ВП на безоплатній основі — роботу для потреб оборони повинні оплачувати, як в мирний час. Майно, вилучене під час ВП, після закінчення дії воєнного стану повинні повернути власнику. Якщо ж майно стало непридатним для використання, відшкодування збитків потрібно домагатися через суд.
З'єднання і частини Збройних сил України приведені в стан повної бойової готовності за рішенням начальника Генерального штабу. Секретар Ради національної безпеки і оборони Олександр Турчинов через ситуацію в Керченській протоці в ніч на понеділок оголосив підтриману Президентом України Петром Порошенком ініціативу про введення в країні військового стану строком на 60 діб.
Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що Рада національної безпеки і оборони ухвалила рішення направити до Верховної Ради пропозицію ввести воєнний стан в Україні. Про це під час засідання заявив РНБО Олександр Турчинов.
25 листопада під час переходу трьох українських кораблів з одеського порту в порт Маріуполь прикордонний корабель РФ пішов на таран буксира ВМС України.
Після цього в ФСБ повідомили, що три військові кораблі ВМС України «незаконно» увійшли в територіальні води Російської Федерації в Азовському морі.
Разом з тим, в Керченську протоку, в район, де вранці неділі, 25 листопада, відбулося зіткнення між українським і російським судами, були спрямовані бойові вертольоти Збройних сил РФ.
Додамо, в Міністерстві закордонних справ України повідомили, що кораблі РФ неправомірно застосували силу в Азовському морі, коли пішли на таран українських суден, які прямували з порту Одеси до Маріуполя.