Визнання податкової перевірки незаконною: КАС ВС роз'яснив нюанси

16:41, 20 января 2022
Податкове повідомлення-рішення, прийняте за наслідками перевірки та на підставі акту перевірки, який є недопустимим доказом, не може вважатися правомірним і підлягає скасуванню.
Визнання податкової перевірки незаконною: КАС ВС роз'яснив нюанси
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Невиконання вимог закону щодо підстави для проведення документальної позапланової перевірки призводить до визнання перевірки незаконною та не породжує правових наслідків такої перевірки. Акт перевірки, виходячи із положень щодо допустимості доказів, закріплених частиною другою статті 74 Кодексу адміністративного судочинства України, не може визнаватися допустимим доказом у справі, оскільки одержаний з порушенням порядку, встановленого законом.

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду розглянув справу № 817/1314/17 про скасування податкових повідомлень-рішень.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

На підставі наказів контролюючий орган провів перевірку платника податків, за результатами якої прийняв податкові повідомлення-рішення. Не погодившись з наказами про призначення перевірки, платник оскаржив їх у судовому порядку.

Рішенням суду, що набрало законної сили, накази на проведення перевірки були визнані протиправними та скасовані. Платник звернувся до суду з позовом про скасування податкових повідомлень-рішень, прийнятих за результатами перевірки, призначеної цими наказами. Контролюючий орган указав, що порушення процедури проведення перевірки не може впливати на її результат, оскільки така перевірка фактично відбулася.

Рівненський окружний адміністративний суд постановою, залишеною без змін постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду, задовольнив позов. Суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що оскільки накази на проведення перевірки були визнані протиправними та скасовані рішенням суду, що набрало законної сили, то оскаржувані повідомлення-рішення є також протиправними та підлягають скасуванню.

ОЦІНКА СУДУ

Невиконання вимог закону щодо підстави для проведення документальної позапланової перевірки призводить до визнання перевірки незаконною та не породжує правових наслідків такої перевірки. Акт перевірки, виходячи із положень щодо допустимості доказів, закріплених частиною другою статті 74 Кодексу адміністративного судочинства України, не може визнаватися допустимим доказом у справі, оскільки одержаний з порушенням порядку, встановленого законом.

Таким чином, податкове повідомлення-рішення, прийняте за наслідками перевірки та на підставі акту перевірки, який є недопустимим доказом, не може вважатися правомірним і підлягає скасуванню. Установлені судами обставини щодо протиправності призначення та проведення контролюючим органом перевірки, за наслідками якої було прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення, є достатніми для висновку про протиправність податкового повідомлення-рішення. Тобто, відсутня необхідність перевірки суті порушення платником податків вимог Податкового кодексу України як підстави для донарахування суми грошового зобов’язання.

Установивши таке порушення процедури проведення перевірки, наслідком якого є визнання протиправними її результатів, суд не може переходити до аналізу інших обставин, що слугували підставою ухвалення суб’єктом владних повноважень індивідуальних актів. Отже, скасування наказу щодо проведення перевірки на підставі судового рішення, яке набрало законної сили, є процедурним порушенням, що тягне за собою скасування податкових повідомлень-рішень.

Також ми розповідали, чи підлягають відображенню в податковій декларації з ПДВ отримані платником податку роялті.

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВа також на нашу сторінку у Facebook, Viber та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших події.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики