КГС ВС розглянув справу щодо порушення принципів здійснення закупівель за бюджетні кошти

12:54, 3 июня 2021
Прокурор звернувся з позовом в інтересах держави в особі Управління Держаудитслужби до відділу освіти та підприємців про визнання недійсними договорів закупівлі шкільних меблів за бюджетні кошти.
КГС ВС розглянув справу щодо порушення принципів здійснення закупівель за бюджетні кошти
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

У справі № 902/347/20 прокурор звернувся з позовом в інтересах держави в особі Управління Держаудитслужби до відділу освіти та підприємців про визнання недійсними договорів закупівлі товарів (шкільних меблів) за бюджетні кошти та зобов’язання повернути майно у зв’язку з порушенням вимог Закону України «Про публічні закупівлі». Про це повідомляється на сайті Верховного Суду. 

Рішенням Господарського суду Вінницької області, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду, у задоволенні позову відмовлено.

КГС ВС скасував судові рішення попередніх інстанцій та ухвалив нове рішення про задоволення позову, погодившись із доводами прокурора, викладеними в касаційній скарзі, відповідно до яких за визначеної законодавством заборони придбання товарів без проведення відповідних процедур та укладення договорів Відділ освіти здійснив закупівлю меблів для навчальних кабінетів початкової школи (столів і стільців) із використанням різних кодів Єдиного закупівельного словника за двома договорами, без застосування переддоговірної процедури за наявності умов, визначених п. 4 ч. 2 ст. 35 Закону України «Про публічні закупівлі». Зазначене є порушенням принципів здійснення закупівель за бюджетні кошти в частині забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції в цій сфері, розвитку добросовісної конкуренції.

У своїх висновках Верховний Суд виходив з такого.

Відповідно до приписів ч. 7 ст. 2 Закону України «Про публічні закупівлі» (у редакції, чинній станом на час виникнення спірних правовідносин) забороняється придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур, визначених цим Законом, та укладання договорів, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур, визначених цим Законом. Замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів або застосування цього Закону.

Згідно з вимогами ст. 3 названого Закону (у відповідній редакції) закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням.

Пунктом 4 ч. 2 ст. 35 цього Закону передбачено, що переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі, якщо замовником було двічі відмінено тендер через відсутність достатньої кількості учасників, при цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації.

Суди попередніх інстанцій у вирішенні спору неправильно застосували норми матеріального права – приписи Закону України «Про публічні закупівлі» – та не врахували ними ж встановлених обставин про те, що Відділ освіти здійснив поділ предмета закупівлі, а саме комплекту шкільних меблів, на частини (предмет закупівлі за ДК 021:2015 код 391600001 – шкільні меблі поділено окремо на закупівлю стільців ДК 021:2015 код 391100006 та столів ДК 021:2015 код 39160000-1), у зв’язку із чим предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики відрізняються від вимог, що були визначені Відділом освіти в тендерній документації. Вказане суперечить приписам ст. 2 зазначеного Закону.

Наведене було самостійною та достатньою підставою для задоволення позову про визнання укладених договорів недійсними та застосування наслідків недійсності правочинів.

Неправильне застосування судами норм матеріального права – приписів Закону України «Про публічні закупівлі» – призвело до безпідставної відмови в задоволенні позову.

Раніше ми писали, що КГС ВС висловився щодо державної реєстрації майнових прав на нерухоме майно.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики