Виплата одноразової грошової допомоги військовослужбовцям, які були відряджені до Державного підприємства обслуговування повітряного руху України, у разі встановлення інвалідності внаслідок захворювання, пов’язаного з проходженням військової служби, має здійснюватися за рахунок коштів цього Державного підприємства, а не Міністерства оборони України. Про це зазначив Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду при розгляді справи № 520/11723/18.
Суть спору полягала у тому, що Украерорух відмовив ОСОБА_1 у призначенні і виплаті одноразової грошової допомоги, обґрунтувавши це тим, що державне підприємство не є органом державної влади, який відповідно до пункту 6 статті 163 Закону від 20.12.1991 № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (далі – Закон № 2011-XII) призначає та виплачує таку допомогу військовослужбовцям.
Позивачу було запропоновано для вирішення питання звернутись до Міністерства оборони України.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду позов задоволено. Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що за відрядженими особами зберігаються всі види матеріального забезпечення за попереднім місцем служби, гарантії щодо соціального захисту, передбачені законодавством. Позивач має право на отримання одноразової грошової допомоги у зв’язку із встановленням інвалідності внаслідок захворювання, пов’язаного з проходженням військової служби, за рахунок коштів відповідача, до якого як військовослужбовець був відряджений.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду скасовано рішення Харківського адміністративного суду, ухвалено нове рішення про відмову у задоволенні позову. Ухвалюючи нове рішення про відмову у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що одноразова грошова допомога у зв’язку із встановленням групи інвалідності не є видом грошового забезпечення військовослужбовця у розумінні статті 9 Закону України від 09.04.1992 № 2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон № 2262-XII) та статті 9 Закону № 2011-XII. Відповідач як державне підприємство не є суб’єктом, який відповідно до пункту 5 статті 163 Закону № 2011-ХІІ здійснює виплату одноразової грошової допомоги у разі встановлення інвалідності військовослужбовцю. Таким суб’єктом є Міністерство оборони України та позивач не позбавлений права повторно звернення до суду з тим самим позовом до належного відповідача. Верховний Суд частково задовольнив касаційну скаргу, скасував рішення суду апеляційної інстанції, та залишив у силі рішення суду першої інстанції, змінивши його резолютивну частину.
КАС ВС наголосив, що одноразова грошова допомога у разі встановлення інвалідності військовослужбовцю, який на день звільнення був відряджений, виплачується державним органом, установою, організацією, у якій такий військовий обіймав посаду на день звільнення з військової служби. Грошове та матеріальне забезпечення військовослужбовців, відряджених до Украероруху, відповідно до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 19.07.1999 № 1281 «Про створення об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху України» здійснюється у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 07.02.2001 № 104 «Про порядок і норми грошового та матеріального забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України, інших військових формувань, осіб начальницького складу органів внутрішніх справ, органів і установ виконання покарань, відряджених до органів виконавчої влади та інших цивільних установ» (далі - Постанова № 104).
Пункт 4 Постанови № 104 містить аналогічні до частини 5 статті 163 Закону № 2011-XII положення щодо виплати грошового забезпечення військовослужбовцям за рахунок коштів тих державних органів, установ та організацій, до яких були відряджені військовослужбовці.
Украерорух не є державним органом. Проте, як державне унітарне підприємство входить до сфери управління Міністерства інфраструктури України, про що вказано у пункті 1.1 Статуту державного підприємства. Установивши такі обставини, суд апеляційної інстанції дійшов помилкового висновку, що частина 5 статті 163 Закону № 2011-XII та пункт 4 Постанови № 104 не поширюється на Украерорух.
У такому разі, виплата одноразової грошової допомоги військовослужбовцям, які були відряджені до Украерорух, у разі встановлення інвалідності внаслідок захворювання, пов’язаного з проходженням військової служби, має здійснюватися за рахунок коштів цього Державного підприємства, а не Міністерства оборони України.
Вирішуючи питання щодо призначення такої виплати, Верховний Суд зазначив, що суб’єктом прийняття рішення стосовно призначення або відмови у призначенні позивачу одноразової грошової допомоги є Украерорух, до повноважень якого входить розгляд заяви про призначення одноразової грошової допомоги, перевірка «комплектності» поданих позивачем задля отримання такої допомоги документів, строку настання інвалідності. Суд не може перебирати на себе вирішення такого питання, досліджувати відповідні документи, надавати їм оцінку, а також встановлювати на їх основі наявність чи відсутність підстав для призначення одноразової грошової допомоги. З огляду на це, висновок суду першої інстанції про наявність підстав для зобов’язання Украерорух нарахувати та виплатити позивачу грошову допомогу є передчасним..
Раніше ми розповідали, що депутати підтримали зміни умов нарахування пенсій.
Також ми розповідали, для яких категорій військовослужбовців передбачена пенсія за вислугу років.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал і на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.