Для отримання довідки особі слід подати заяву встановленої форми, а також документ, що посвідчує особу заявника, його громадянство (чи інший документ, який підтверджує особливий статус). При цьому законодавець вимагає особистої участі особи при оформленні їй особливого статусу.
КАС ВС розглянув касаційну скаргу у справі № 808/2824/16 за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, який діє в інтересах малолітньої особи – ОСОБА_3 до Управління соціального захисту населення Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області про визнання дій щодо невзяття ОСОБА_1 та її малолітньої дитини – ОСОБА_3 на облік, як внутрішньо переміщених осіб протиправними, зобов'язання взяти позивачку-1 та її малолітню дитину на облік, як внутрішньо переміщених осіб, про що видати довідку.
Ухвалюючи рішення про відмову в задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що фактично (встановлено у ході судового розгляду справи) підставою для відмови у взятті на облік та видачі довідки слугувало порушення позивачами порядку звернення за видачею довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, зокрема, те, що мало місце звернення засобами поштового зв’язку, а не особисто, як того вимагає законодавець.
Суди попередніх інстанцій також встановили, що після пред’явлення цього позову позивачка-1 та позивач-2, який діє, як законний представник малолітньої особи – ОСОБА_3, звернулися особисто до відповідача із заявами про постановлення їх на облік та відповідачем було прийнято позитивне рішення.
Правовий висновок Верховного Суду за результатами розгляду зазначеної адміністративної справи полягає в такому.
Системний аналіз зазначених норм права свідчить, що для отримання довідки особі слід подати заяву встановленої форми, а також документ, що посвідчує особу заявника, його громадянство (чи інший документ, який підтверджує особливий статус).
Для цього необхідно звернутися до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем проживання. Так, повнолітні особи із заявою звертаються особисто, а від імені неповнолітніх, малолітніх дітей, недієздатних осіб або осіб, дієздатність яких обмежена, звертається законний представник. Форму заяви затверджує Мінсоцполітики.
Довідка є документом, який підтверджує факт внутрішнього переміщення і взяття на облік. При цьому законодавець вимагає особистої участі особи при оформленні їй особливого статусу. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 28.07.2016 ОСОБА_1 була складена заява про постановлення її та її доньки на облік, як осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції, яка разом із доданими до неї документами була направлена відповідачу засобами поштового зв’язку, а не подана особисто, як того вимагає законодавець.
Тобто позивачами фактично порушено встановлений законодавством порядок подачі заяви про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб. Отже, колегія суддів погоджується із висновками судів першої та апеляційної інстанцій про відсутність правових підстав для задоволення позову.
Раніше ВС висловився щодо взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та видачі відповідної довідки.
Також ми розповідали про отримання пенсії внутрішньо переміщеною особою.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.