Правовий статус народного депутата України відрізняється від правового статусу людини в суспільстві, який не допускає звуження прав і свобод людини. Натомість питання нормативного регулювання призначення категорії та рангу державного службовця, що належали за попереднім законом до правового статусу колишнього народного депутата України, можуть змінюватись законодавцем у спосіб, який останній вважає необхідним. На цьому наголосив Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду при розгляді справи № 9901/42/20, інформує пресслужба Верховного Суду.
ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду як суду першої інстанції з адміністративним позовом до Верховної Ради України, в якому просив визнати неправомірною бездіяльність Верховної Ради України щодо присвоєння йому першої категорії та першого рангу державного службовця і зобов'язати Верховну Раду України присвоїти йому першу категорію та перший ранг державного службовця відповідно до вимог абзацу другого частини другої статті 20 Закону України № 2790-XII від 17 листопада 1992 року «Про статус народного депутата України» в редакції станом на 27 листопада 2014 року.
ОСОБА_1 вважала, що у нього, як народного депутата України, виникли легітимні очікування щодо реалізації права на присвоєння першої категорії та першого рангу державного службовця після закінчення повноважень.
Однак положеннями Закону України «Про державну службу», який набув чинності 1 травня 2016 року, змінено нормативне регулювання присвоєння першої категорії та першого рангу державного службовця. Ці зміни вплинули на його очікування стосовно настання юридичних наслідків, пов'язаних із реалізацією права на присвоєння першої категорії та першого рангу державного службовця.
КАС ВС звернув увагу на те, що з моменту набрання чинності Законом України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889-VIII (1 травня 2016 року) позивач, як народний депутат України, втратив право на присвоєння першої категорії, першого рангу державного службовця у день відкриття першого засідання Верховної Ради України нового скликання, оскільки норма, яка надавала таке право, була виключена іншим законом, отже не діяла.
Враховуючи принцип незворотності дії законів у часі, а також принцип дії органів державної влади, ні у відповідача, ні у Голови Верховної Ради України попереднього скликання не було законних підстав для присвоєння позивачу першої категорії, першого рангу державного службовця у день відкриття першого засідання Верховної Ради України.
КАС ВС зауважив: «виключення норми закону, яка надавала позивачу таке право, в контексті спірних правовідносин не варто розглядати як звуження чи скасування гарантій трудових прав народних депутатів України, оскільки у зв'язку з прийняттям Закону України «Про державну службу» фактично відбулась зміна правового регулювання суспільних правовідносин, що пов`язана з розмежуванням політичних та адміністративних посад публічної служби. Тому присвоєння позивачу першої категорії, першого рангу державного службовця буде суперечити меті Закону України «Про державну службу» та цілям, які переслідувались цим Законом. В контексті наведеного також варто зазначити про безпідставність посилання позивача на статтю 22 Конституції України, яка, на його думку, не допускає обмеження чи скасування права, передбаченого абзацом другим частини другої статті 20 Закону України «Про статус народного депутата України».
У зв'язку з наведеним, КАС ВС визнав недоречним посилання позивача на порушення таких складових принципу верховенства права як принципу легітимних очікувань щодо присвоєння йому першої категорії, першого рангу державного службовця та принципу юридичної визначеності щодо чіткості, зрозумілості, однозначності, передбачуваності та стабільності норм права.
Крім того, звертаючись до суду з позовом, позивач на власний розсуд, керуючись принципом диспозитивності, визначився зі змістом своїх позовних вимог та заявив їх саме до Верховної Ради України.
Зміст положень Конституції України дає підстави стверджувати, що Верховна Рада України не наділена повноваженнями вирішувати питання про присвоєння першої категорії та першого рангу державного службовця, народним депутатам України попереднього скликання у день відкриття її першого засідання, про що слушно зауважує відповідач у відзиві на касаційну скаргу.
Раніше «Судово-юридична газета» розповідала, хто має право звернутися до суду в разі порушення прав територіальної громади.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.