Конституція України, а саме — стаття 34, встановлює право кожної людини на доступ до інформації, зокрема, право кожного на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань; право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб на свій вибір. Про це повідомляє Монастирищенський районний суд Черкаської області.
«Закон України «Про доступ до публічної інформації» визначає порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, яка знаходиться у володінні суб’єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес», — роз'яснює керівник апарату Монастирищенського районного суду Черкаської області Юлія Жежер.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про доступ до публічної інформації», публічна інформація — це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
Важливим положенням Закону є те, що особа має право звернутися із запитом на інформацію, незалежно від того, стосується ця інформація особисто її чи ні, без пояснення причини подання запиту.
Запит на інформацію може бути індивідуальним або колективним. Запити можуть подаватися в усній, письмовій чи іншій формі (поштою, факсом, телефоном, електронною поштою) на вибір запитувача. Форма запиту — довільна. Але він повинен містити:
- ім’я (найменування) запитувача, поштову адресу або адресу електронної пошти, а також номер засобу зв’язку, якщо такий є;
- загальний опис інформації або вид, назву, реквізити чи зміст документа, щодо якого зроблено запит, якщо запитувачу це відомо;
- підпис і дату за умови подання запиту в письмовій формі.
На офіційній веб-сторінці Монастирищенського районного суду Черкаської області Ви знайдете форму для подання запиту на отримання публічної інформації.
Важливо зазначити, що розпорядники інформації зобов’язані оприлюднювати (стаття 15 Закону):
- інформацію про організаційну структуру, місію, функції, повноваження, основні завдання, напрями діяльності та фінансові ресурси (структуру та обсяг бюджетних коштів, порядок та механізм їх витрачання тощо);
- нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності;
- перелік та умови отримання послуг, що надаються цими органами, форми і зразки документів, правила їх заповнення;
- порядок складання, подання запиту на інформацію, оскарження рішень розпорядників інформації, дій чи бездіяльності;
- інформацію про систему обліку, види інформації, яку зберігає розпорядник;
- перелік наборів даних, що оприлюднюються у формі відкритих даних;
- інформацію про механізми чи процедури, за допомогою яких громадськість може представляти свої інтереси або в інший спосіб впливати на реалізацію повноважень розпорядника інформації;
- плани проведення та порядок денний своїх відкритих засідань;
- розташування місць, де надаються необхідні запитувачам форми і бланки установи;
- загальні правила роботи установи, правила внутрішнього трудового розпорядку;
- звіти, в тому числі щодо задоволення запитів на інформацію та інше.
Строк оприлюднення такої інформації — невідкладно, але не пізніше 5 робочих днів з дня затвердження документа (якщо йдеться про проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, — то не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття).
Інформацію, що стосується діяльності Монастирищенського районного суду Черкаської області, Ви можете знайти на офіційному веб-сайті суду.
Коли орган влади може відмовити в наданні публічної інформації:
Відповідно до статті 22 Закону орган влади (розпорядник) інформації має право відмовити в задоволенні запиту в таких випадках:
- розпорядник не володіє і не зобов'язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит;
- інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом;
- запитувач не оплатив фактичні витрати, пов’язані з копіюванням або друком (розмір визначає орган влади);
- запит не містить імені (найменування), поштової адреси або адреси електронної пошти, а також номера засобу зв'язку запитувача, якщо такий є;
- відсутній загальний опис інформації або вид, назва, реквізити чи зміст документа, щодо якого зроблено запит, якщо запитувачу це відомо;
- запит не підписаний і без дати, за умови що він подається у письмовій формі.
ВАЖЛИВО! Якщо розпорядник відповідає, що запитувана інформація може бути одержана запитувачем із загальнодоступних джерел, або надає відповідь не по суті запиту, це є неправомірна відмова у наданні інформації.
За період з 1 січня 2019 року до 1 грудня 2019 року до Монастирищенського районного суду Черкаської області надійшло 14 запитів на отримання публічної інформації, розпорядником якої є Монастирищенський районний суд Черкаської області
14 запитів розглянуто судом та надано відповідь на питання, що порушувались у запитах, а саме: сім запитів стосувалися кількості суддів та працівників апарату суду, три запити стосувалися розгляду справ про уточнення списків виборців, два запити подавались відносно розгляду цивільних та кримінальних справ та два запитувачі інформації цікавились інформацією щодо декларацій судді та надбавки працівникам патронатної служби Монастирищенського районного суду Черкаської області.
Раніше «Судово-юридична газета» писала, що у Верховному Суді розглянули питання доступу до публічної інформації.