Відсутність реагування з боку Генерального прокурора на звернення суддів щодо втручання в їхню діяльність негативно впливає на засади демократичного устрою, забезпечення прав та свобод людини і громадянина через можливе зниження їх рівня захисту судом, — на це вказано у Щорічній доповіді за 2019 рік «Про стан забезпечення незалежності суддів в Україні», яку нещодавно затвердила ВРП. Повідомляє прес-центр ВРП.
Зокрема, незалежність і недоторканність суддів, зазначається у документі, гарантується статтями 126 і 129 Конституції України, якими встановлено, що судді при здійсненні правосуддя незалежні й керуються верховенством права. Втручання у будь-якій формі в діяльність судді з метою перешкодити виконанню ним службових обов’язків або добитися винесення неправосудного рішення тягне за собою відповідальність за статтею 376 Кримінального кодексу України.
У разі здійснення такого втручання суддя зобов’язаний звернутися з повідомленням про це до Вищої ради правосуддя та Генерального прокурора (на вимогу статті 48 Закону України «Про судоустрій і статус суддів»), на підставі чого до Єдиного реєстру досудових розслідувань мають бути внесені відповідні відомості.
Втім, здійснюючи перевірку таких повідомлень, Вища рада правосуддя виявила, що Генеральний прокурор не вносить до ЄРДР відомості про вчинення щодо судді кримінального правопорушення. «Вища рада правосуддя вважає грубим порушенням вимог кримінального процесуального законодавства України бездіяльність з боку посадових осіб Генеральної прокуратури України (Офісу Генерального прокурора), яка полягає у невнесенні відповідних відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань за повідомленням суддів про вчинене кримінальне правопорушення, пересиланні повідомлення суддів про втручання в їхню діяльність як суддів щодо здійснення правосуддя з одного правоохоронного органу до іншого», — наголошується у доповіді.
У документі також відзначається, що досить часто Генеральна прокуратура України (Офіс Генерального прокурора) передає повідомлення суддів щодо можливого втручання у їхню діяльність з боку службових осіб регіональних прокуратур до тих самих регіональних прокуратур. Вища рада правосуддя неодноразово виявляла, що відповідні територіальні правоохоронні органи не вносять відомостей за такими повідомленнями суддів до ЄРДР. Це, на думку ВРП, порушує питання про наявність конфлікту інтересів у правоохоронних структур, яким Генеральна прокуратура України пересилає повідомлення суддів про втручання, а також ставить під сумнів можливість здійснення ними повної, всебічної та об’єктивної перевірки повідомлених суддею фактів втручання.
«Варто зазначити, що у низці листів, які надходять від Генеральної прокуратури та регіональних прокуратур у відповідь на подання Вищої ради правосуддя, йдеться про те, що за повідомленням судді внесено відомості до ЄРДР та розпочато досудове розслідування у кримінальному провадженні за частиною першою статті 376 КК України. Насправді ж, відомості до ЄРДР стосовно обставин, що можуть свідчити про наявність кримінального правопорушення, передбаченого частиною першою статті 376 КК України, вносяться вже після прийняття відповідного рішення Вищої ради правосуддя про вжиття заходів щодо забезпечення незалежності суддів та авторитету правосуддя», — йдеться у доповіді. І відзначається, що у тих випадках, коли повідомлення суддів щодо можливого втручання у їхню діяльність з боку службових осіб регіональних прокуратур передавалися Генеральною прокуратурою України за підслідністю до тих самих регіональних прокуратур, відомості за такими повідомленнями суддів не були внесені до ЄРДР і після прийняття рішень Вищою радою правосуддя про внесення відповідних подань.
Вищій раді правосуддя невідомо про жодне службове розслідування, яке було б проведено в межах Генеральної прокуратури України у зв’язку з поданням ВРП щодо виявлення та притягнення до встановленої законом відповідальності посадових осіб, що допустили бездіяльність у частині невнесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань про вчинене кримінальне правопорушення за ознаками, передбаченими частиною першою статті 376 КК України, за повідомленням судді. Водночас Вища рада правосуддя не може виступати ініціатором дисциплінарного провадження щодо прокурора.
Така ситуація, вважають у ВРП, є загрозливою для засад демократичного устрою, забезпечення прав та свобод людини і громадянина через можливе зниження їх рівня захисту судом.
Нагадаємо, Вища рада правосуддя затвердила та оприлюднила Щорічну доповідь за 2019 рік «Про стан забезпечення незалежності суддів в Україні». Відповідно до пункту 7 частини першої статті 73 Закону України «Про Вищу раду правосуддя», з метою забезпечення незалежності суддів та авторитету правосуддя ВРП готує у співпраці з органами суддівського самоврядування, іншими органами та установами системи правосуддя, громадськими об’єднаннями і оприлюднює щорічну доповідь про стан незалежності суддів в України.
Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що Вища рада правосуддя 28 квітня прийняла рішення про внесення Президенту подання про призначення 20 кандидатів на посади суддів.
Раніше ми писали, що вимога від учасника судового засідання до судді надати посвідчення є зловживанням процесуальними правами.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.