На засіданні Ради суддів України, що відбулося 19 листопада 2018 року, членами Ради було детально проаналізовано передумови, які необхідно виконати Державній судовій адміністрації України для повноцінного запровадження і дієвого застосування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС). ДСА України в обговоренні цього питання представляв заступник Голови Сергій Чорнуцький та в.о. генерального директора державного підприємства «Інформаційні судові системи» Дмитро Дубінко. Про це повідомляє прес-служба РСУ.
Нагадаємо, що відповідно до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» у судовій системі держави передбачено побудову Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
Щодо змісту самої ЄСІТС, то він полягає у переведенні усіх судових документів в електронний формат, що сприятиме оптимізації обміну інформацією між усіма учасниками судового процесу. Саме переведення усіх судових документів в електронний формат стало «наріжним каменем» проблемних питань, які мала вирішити Рада суддів України.
Вирішення відповідального і надважливого для Державної судової адміністрації України завдання з впровадження ЄСІТС, розпочалося у серпні-вересні 2018 року з листів на суди, у яких зазначалось про необхідність обов’язкового сканування усіх судових справ (матеріалів), що надходять до суду після 1 вересня 2018 року (нових справ), а також усіх матеріалів судових справ, по яких відкриті провадження (які перебувають на розгляді у суддів) та які плановано не будуть розглянуті по суті до 1 грудня 2018 року, включаючи справи, по яких провадження тимчасово зупинені, для подальшого їх експортування в автоматизовану систему документообігу суду з метою запровадження створення та ведення справи в електронній формі у межах впровадження підсистеми електронного суду «Автоматизований розподіл».
Як наслідок, до Ради суддів України надійшли численні звернення від голів судів, суддів, зборів суддів щодо проблемних питань, які стосуються запровадження підсистеми електронного суду в цілому, та поставлених завдань щодо сканування матеріалів судових справ – зокрема.
Узагальнений зміст зауважень судів зводився, зокрема, до того, що на момент надходження до судів згаданих листів ДСА України та її територіальних управлінь, по областях у судах було відсутнє достатнє методичне, матеріально-технічне та кадрове забезпечення для виконання поставлених завдань, а база сканування є невиправдано широкою та не відповідає вимогам процесуального законодавства, яке набере чинності одночасно з початком роботи Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
«Проблеми організаційного характеру, на які слушно звертали увагу суди та збори суддів у своїх зверненнях до РСУ, мають бути вирішені ДСА до впровадження підсистеми «Електронний суд» ЄСІТС. Адже саме ДСА України, у відповідності до статті 151 Закону «Про судоустрій і статус суддів», покликана здійснювати організаційне і фінансове забезпечення діяльності органів судової влади. У процесі консультацій між Радою суддів України та Державною судовою адміністрацією України, що тривали впродовж жовтня місяця, у цих питаннях, досягнуто порозуміння», - зазначила членкиня Ради суддів України Валерія Чорна, доповідаючи по питанню порядку денного щодо впровадження ЄСІТС.
Вона також інформувала про те, що за результатами засідання Ради суддів України 1 листопада 2018 року, Державна судова адміністрація України листом повідомила судам про зменшення бази сканування (зокрема, зазначила, що скануванню підлягають лише ті справи, які мають наступні ознаки одночасно: перебувають у провадженні суду або надходять до суду після 01.11.2018 року, підлягають оскарженню, винесення остаточного рішення по справі не відбудеться або строк оскарження такого рішення не сплине до 01 січня 2019 року). Крім того, в цьому ж листі зазначалось, що сканування судових справ необхідно здійснювати поступово, в залежності від можливостей суду щодо наявного технічного та іншого забезпечення.
Хоча, за інформацією, яку озвучив заступник Голови ДСА України Сергій Чорнуцький, «...необхідність сканування судових справ до початку запровадження ЄСІТС обумовлена необхідністю запровадження тестового режиму експлуатації підсистеми «електронний суд» ЄСІТС, який планується розпочати з 1 січня 2019 року. Повноцінне тестування цієї підсистеми передбачає функціонування програмного продукту в реальних умовах експлуатації та навантаження, із залученням всіх користувачів».
Реагуючи на таку інформацію Валерія Чорна зазначила, що «…нормативного обов’язку такого сканування на даний час не існує, оскільки перехідними положеннями процесуальних кодексів України (ЦПК, ГПК, КАС) прямо передбачено, що справи, розгляд яких розпочато та не завершено за матеріалами у паперовій формі до початку функціонування ЄСІТС, продовжують розглядатися за матеріалами у паперовій формі. За наявності технічної можливості суд може розглядати таку справу за матеріалами в електронній формі. Отже, всі справи, розгляд яких розпочато за матеріалами у паперовій формі та не буде завершено до початку функціонування ЄСІТС, розглядаються у паперовій формі, а їх розгляд в електронній формі після початку роботи ЄСІТС є правом, а не обов’язком суду».
У підсумку обговорення питання Валерія Чорна з усією відповідальністю наголосила: «Рада суддів України зазначає, що наявність певних організаційних проблем у цьому питанні жодним чином не ставить під сумнів необхідність запровадження інноваційних електронних технологій до процесу судочинства, адже останні повинні забезпечити оперативність документообігу, належну комунікацію з учасниками процесу, скорочення витрат на судочинство та забезпечення єдності судової практики».
У свою чергу, Державна судова адміністрація України зобов’язалась забезпечити у судах необхідні умови (нормативні, матеріальні, кадрові) до початку функціонування підсистеми «Електронний суд» ЄСІТС.
Раніше «Судово-юридична газета» публікувала повний текст рішення Ради суддів України №79 щодо впровадження електронного судочинства, що було ухвалене під час засідання в понеділок, 19 листопада.