Рада схвалила законопроект про спрощення бюджетних процедур в умовах воєнного стану

07:09, 7 июля 2022
ГНЕУ зазначає, що у законопроекті відсутні обмеження щодо напрямків використання відповідних вивільнених коштів, що може призвести до ризиків зловживання.
Рада схвалила законопроект про спрощення бюджетних процедур в умовах воєнного стану
Джерело фото: tsn.ua
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Наразі очікує на друге читання ухвалений за основу 1 липня проект Закону про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо посилення гнучкості місцевих бюджетів та підвищення оперативності прийняття рішень №7426.

Комітет Верховної Ради з питань бюджету на своєму засіданні 29 червня розглянув його, відмітивши таке.

Урядовий проект Закону №7426, розроблений, як зазначається у пояснювальній записці, з огляду на необхідність спрощення бюджетних процедур в умовах воєнного стану для оперативного прийняття управлінських рішень органами місцевого самоврядування щодо фінансового забезпечення першочергових потреб, потреб територіальної оборони, місцевої інфраструктури. Для реалізації завдання законопроектом пропонується:

  • в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації не застосовуються положення частини другої статті 85 Кодексу у частині обмежень щодо здійснення видатків за рахунок вільного залишку бюджетних коштів або перевиконання дохідної частини загального фонду місцевого бюджету за умови відсутності простроченої кредиторської заборгованості такого бюджету за захищеними статтями видатків на останню звітну дату, що передує плануванню видатків, або за рішенням Кабінету Міністрів;
  • в період дії воєнного стану військові адміністрації, військово-цивільні адміністрації (у разі їх утворення), місцеві державні адміністрації та виконавчі комітети місцевих рад можуть передавати кошти із спеціального фонду місцевого бюджету (крім власних надходжень бюджетних установ та міжбюджетних трансфертів) до загального фонду місцевого бюджету на підставі відповідного рішення військової адміністрації, військово-цивільної адміністрації, місцевої державної адміністрації, виконавчого комітету місцевої ради. У разі передачі коштів із спеціального фонду місцевого бюджету до загального фонду, як виняток із положень статті 72 Кодексу, місцевий бюджет може затверджуватися з профіцитом за спеціальним фондом та з дефіцитом за загальним фондом шляхом внесення змін до рішення про місцевий бюджет.

У Комітеті звернуто увагу на таке.

У пояснювальній записці до законопроекту одним з напрямів досягнення його мети вказано скасування на період дії воєнного стану обмеження щодо здійснення видатків за рахунок вільного залишку бюджетних коштів або перевиконання дохідної частини загального фонду місцевого бюджету, визначеного частиною другою статті 85 Кодексу, що реалізується шляхом внесення зміни до підпункту 1 пункту 22 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Кодексу.

Виходячи із зазначеного, розробник законодавчої ініціативи мав на меті не обмежувати у період дії воєнного стану можливість спрямування коштів місцевих бюджетів на видатки інших бюджетів, як передбачено у частині другій статті 85 Кодексу. Проте, запропоноване у законопроекті положення має неоднозначне тлумачення, оскільки може трактуватися як незастосування умови щодо «відсутності простроченої кредиторської заборгованості за захищеними статтями видатків на останню звітну дату, що передує плануванню видатків» при здійсненні видатків за рахунок вільного залишку бюджетних коштів або перевиконання дохідної частини загального фонду місцевого бюджету. За таких умов зберігається вимога про заборону здійснювати видатки, не віднесені до місцевих бюджетів Кодексом, а також здійснювати видатки на утримання бюджетних установ одночасно з різних бюджетів. Тому, з точки зору правової визначеності для уникнення різночитання норм Кодексу належить уточнити редакцію зазначеного положення законопроекту.

У висновку Мінфіну також підкреслено, що з метою уникнення неоднозначного трактування такого положення законопроекту пропонується інша його редакція, згідно з якою у період дії воєнного стану та з метою відсічі збройної агресії Російської Федерації проти України, забезпечення національної безпеки, заходів територіальної оборони, підтримки місцевої інфраструктури, соціального захисту населення органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, військово-цивільні адміністрації або військові адміністрації (у разі їх утворення) можуть приймати рішення про здійснення, як виняток з положень частини другої статті 85 Кодексу, видатків, не віднесених до відповідних місцевих бюджетів Кодексом, і видатків на утримання бюджетних установ одночасно з різних бюджетів.

Згідно із законопроектом на період дії воєнного стану встановлюється положення щодо можливості передачі коштів із спеціального фонду місцевого бюджету (крім власних надходжень бюджетних установ та міжбюджетних трансфертів) до загального фонду місцевого бюджету на підставі відповідного рішення військової адміністрації, військово-цивільної адміністрації, місцевої державної адміністрації, виконавчого комітету місцевої ради.

При реалізації такого положення належить взяти до уваги вимоги Кодексу в частині формування та використання коштів спеціального фонду бюджету, зокрема:

  • частини третьої статті 13, згідно з якою складовими частинами спеціального фонду бюджету серед іншого є доходи бюджету, які мають цільове спрямування, та видатки бюджету, що здійснюються за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету;
  • частини сьомої статті 13, згідно з якою передача коштів між загальним та спеціальним фондами бюджету дозволяється тільки в межах бюджетних призначень шляхом внесення змін до закону про Державний бюджет України, прийняття рішення про місцевий бюджет або про внесення змін до нього (крім випадку, передбаченого частиною другою статті 57 Кодексу);
  • частини другої статті 57, згідно з якою на кінець бюджетного періоду Казначейство України зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету та щодо субвенцій із спеціального фонду державного бюджету на рахунках спеціального фонду місцевих бюджетів для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення;
  • частини другої статті 70, згідно з якою кошти спеціального фонду місцевих бюджетів витрачаються на заходи, передбачені рішенням про місцевий бюджет відповідно до законодавства.

З приводу такого положення ГНЕУ зазначає, що у законопроекті відсутні обмеження щодо напрямків використання відповідних вивільнених коштів, що може призвести до ризиків зловживання наданою нормою на практиці, зауважуючи, що в супровідних до проекту документах йдеться, зокрема, про необхідність «фінансового забезпечення першочергових потреб, спрямованих на відсіч збройної агресії проти України, на потреби територіальної оборони та підтримку місцевої інфраструктури».

Водночас, слід звернути увагу, що згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2022 № 252 «Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану» органи місцевого самоврядування, їх виконавчі органи, місцеві державні адміністрації, військово-цивільні адміністрації продовжують здійснювати бюджетні повноваження, у разі утворення військових адміністрацій такі повноваження здійснюють військові адміністрації відповідно до статті 15 Закону України “Про правовий режим воєнного стану”, а відповідно до частини п’ятої статті 9 цього Закону виключно для здійснення заходів правового режиму воєнного стану окремими бюджетними повноваженнями наділені також сільський, селищний, міський голова територіальної громади. Тому у законопроекті замість слів «виконавчі комітети місцевих рад» доцільно вжити слова «органи місцевого самоврядування», а також підпункт 2 пункту 1 законопроекту слід привести у відповідність до вимог нормотворчої техніки.

Враховуючи наведене, Комітет запропонував визначити у законопроекті, що у період дії воєнного стану та з метою відсічі збройної агресії Російської Федерації проти України, забезпечення національної безпеки, заходів територіальної оборони, підтримки місцевої інфраструктури, соціального захисту населення органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, військово-цивільні адміністрації або військові адміністрації (у разі їх утворення) можуть приймати рішення про:

  • здійснення, як виняток з положень частини другої статті 85 цього Кодексу, видатків, не віднесених до відповідних місцевих бюджетів цим Кодексом, і видатків на утримання бюджетних установ одночасно з різних бюджетів. Такі видатки здійснюються шляхом надання міжбюджетного трансферту з відповідного місцевого бюджету;
  • передачу коштів із спеціального фонду місцевого бюджету (крім власних надходжень бюджетних установ та міжбюджетних трансфертів) до загального фонду місцевого бюджету. У разі передачі коштів із спеціального фонду місцевого бюджету до загального фонду, як виняток з положень статті 72 цього Кодексу, місцевий бюджет може затверджуватися з профіцитом за спеціальним фондом та з дефіцитом за загальним фондом шляхом внесення змін до рішення про місцевий бюджет.

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики