30 червня у Верховній Раді зареєстровано законопроект 7468-1 , який є взаємопов’язаним з проектом Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України (щодо вдосконалення процедури оподаткування транспортних засобів, що ввозяться на митну територію України)». Останній був розроблений, зокрема, з метою зміни існуючої системи оподаткування легкових автомобілів, шляхом впровадження нової формули розмитнення транспортного засобу відповідно до якої не буде братись до уваги вартість транспортного засобу.
Даний проект є альтернативним до проекту Закону авторства Уряду «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо оподаткування транспортних засобів, що ввозяться на митну територію України» № 7468 від 15.06.2022). Нагадаємо, раніше «Судово-юридична газета» писала про ризики законопроекту Кабміну 7468 щодо безпечності на дорогах.
Так, 25.11.2018 року набрав чинності Закон від 08.11.2018 No 2611- VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування акцизним податком легкових транспортних засобів», відповідно до якого було запроваджено нову модель оподаткування акцизним податком автомобілів легкових та інших моторних транспортних засобів.
Відповідно до даної моделі станом на сьогоднішній день при розмитненні транспортного засобу сплачується акцизний податок, який перераховується до спеціального фонду Державного бюджету ввізне мито, яке теж перераховується до спецфонду, податок на додану вартість, який перераховується до загального фонду Державного бюджету, та при першій державній реєстрації збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, який перераховується до загального фонду.
Так, відповідно до підпункту 215.3.51 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України автомобілі легкові та інші моторні транспортні засоби, призначені головним чином для перевезення людей, що відповідають товарній позиції 8703 згідно з УКТ ЗЕД (крім моторних транспортних засобів, зазначених у товарній позиції 8702 згідно з УКТ ЗЕД), включаючи вантажопасажирські автомобілі-фургони, гоночні автомобілі, у тому числі автомобілі, які в установленому законодавством порядку подаються до органів, що здійснюють державну реєстрацію транспортних засобів, для реєстрації або перереєстрації у зв’язку із зміною моделі транспортного засобу, що до переобладнання під час ввезення відповідала товарній позиції 8704 згідно з УКТ ЗЕД, а після переобладнання відповідає товарній позиції 8703 згідно з УКТ ЗЕД:
ставка податку (Ставка) для відповідного транспортного засобу визначається за формулою:
Ставка = Ставка базова х К двигун х К вік,
де Ставка базова - ставка податку в євро за 1 штуку транспортного засобу:
з двигуном внутрішнього згоряння з іскровим запалюванням та кривошипно- шатунним механізмом з об’ємом циліндрів до 3000 куб. сантиметрів (включно) - 50,0;
з двигуном внутрішнього згоряння з іскровим запалюванням та кривошипно-шатунним механізмом з об’ємом циліндрів понад 3000 куб. сантиметрів - 100,0;
з двигуном внутрішнього згоряння із запалюванням від стиснення (дизелем або напівдизелем) з об’ємом циліндрів до 3500 куб. сантиметрів (включно) - 75,0;
з двигуном внутрішнього згоряння із запалюванням від стиснення (дизелем або напівдизелем) з об’ємом циліндрів понад 3500 куб. сантиметрів - 150,0;
К двигун - коефіцієнт, що визначається діленням об’єму циліндрів двигуна внутрішнього згоряння відповідного транспортного засобу в куб. сантиметрах на 1000 куб. сантиметрів;
К вік - коефіцієнт, що дорівнює кількості повних календарних років з року, наступного за роком виробництва відповідного транспортного засобу, до року визначення ставки податку (для нових транспортних засобів та транспортних засобів, що використовувалися до одного повного календарного року, коефіцієнт дорівнює 1, а для транспортних засобів, що використовувалися понад п’ятнадцять повних календарних років, коефіцієнт дорівнює 15).
Ставка податку для транспортних засобів, зазначених у товарних підкатегоріях 8703 80 10 10, 8703 80 90 10 згідно з УКТ ЗЕД, оснащених виключно електричними двигунами (одним чи кількома), встановлюється у розмірі 1 євро за 1 кіловат-годину ємності електричного акумулятора таких транспортних засобів.
Ставка податку для транспортних засобів, зазначених у товарних підкатегоріях 8703 10 18 00 (для транспортних засобів, що приводяться в рух
тільки електричним двигуном, одним або кількома), 8703 80 10 90, 8703 80 90
90, 8703 90 00 00 згідно з УКТ ЗЕД, встановлюється у розмірі 100 євро за 1 штуку.
Ввізне мито сплачується згідно з частиною першою статті 286 Митного кодексу України за ставками, встановленими Законом України «Про Митний тариф України». Відповідно до Митного тарифу України, встановленого зазначеним Законом, ставка ввізного мита на автомобілі легкові становить 10% бази оподаткування (митної вартості).
Податок на додану вартість відповідно до підпункту «а» пункту 193.1 статті 193 Податкового кодексу України сплачується за ставкою 20 % від бази оподаткування, яка визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості транспортного засобу, але не нижче митної вартості, визначеної відповідно до розділу ІІІ Митного кодексу України, з урахуванням мита та акцизного податку, що підлягають сплаті і включаються до ціни транспортного засобу. Збір на обов'язкове державне пенсійне страхування сплачується відповідно до Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» при набутті права власності на легкові автомобілі, що підлягають першій державній реєстрації, за ставками, які обраховуються від вартості легкового автомобіля, встановленими пунктом 8 статті 4 Закону та складають:
Тобто, при розмитненні та реєстрації легкового автомобіля, громадяни сплачують чотири окремі податки та збори, що, на думку авторів проекту, створює зайву бюрократичну процедуру, яка є незрозумілою та обтяжливою для громадян.
Оскільки, одним із завдань державного апарату є створення простих та зрозумілих процедур, за яких особа може без зайвих зусиль отримати ту чи іншу послугу, пропонується удосконалити та спростити наявну на сьогодні процедуру оподаткування при розмитненні транспортного засобу, шляхом впровадження нової формули розмитнення транспортного засобу відповідно до якої не буде братись до уваги вартість транспортного засобу.
Так, формула залежатиме від віку, типу двигуна, об’єму двигуна та ексклюзивності транспортного засобу. При цьому, власник транспортного засобу буде сплачувати акцизний податок та податок на додану вартість.
Важливим аргументом впровадження запропонованої законопроектом моделі є ліквідація можливості маніпулювання з вартістю автомобіля, корупційної складової на митниці під час визначення митної вартості автомобіля, від якої рахуються всі податки та збори.
Так, при запровадженні нової моделі ліквідуються схеми із:
Також, протягом наступних 5-ти років після запровадження нової моделі вартість розмитнення легкових автомобілів буде поступово зменшено на 30%.
Даний проект є альтернативним до проекту Закону «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо оподаткування транспортних засобів, що ввозяться на митну територію України» (реєстр. № 7468 від 15.06.2022).
Отже, проектом Закону вносяться зміни до Митного кодексу України, якими пропонується зокрема:
1) відомості про декларанта, уповноважену особу, яка склала декларацію;
2) відомості про транспортний засіб:
а) тип, марка та модель;
б) рік виготовлення;
в) ідентифікаційний номер транспортного засобу;
г) об'єм двигуна (куб. см);
ґ) тип палива;
3) відомості про документи, передбачені частиною третьою статті 335 цього Кодексу.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.