Під час онлайн-дискусії з представниками вищого корпусу державної служби (керівники категорії «А» державних органів, їх апаратів, секретаріатів тощо), яку 23 червня ініціювала голова Національного агентства з питань державної служби (НАДС) Наталія Алюшина, вона, як повідомляє НАДС, відмітила «солідарність вищого корпусу держслужби і розуміння необхідності оптимізації державного апарату».
«На заході ішлося про виклики воєнного періоду і трансформації, що впливають на державний сектор. У дискусії взяли участь більше 100 представників. У форматі вільного мікрофону вони ділились успішними кейсами з адаптації відомств до нових реалій та обговорювали пропозиції для вирішення актуальних питань у воєнний і післявоєнний час», - зауважує НАДС.
«Війна вимагає від нас відповідальних кроків. А часом – жорстких рішень. Наразі складаємо іспит на міцність. Держслужба встояла, але має стати ще міцнішою. Надзвичайно важливим є чинник відповідального лідерства на держслужбі. Провідна роль у досягненні цієї мети – саме на вищому корпусі категорії «А», - зазначила Наталія Алюшина.
Голова НАДС окреслила ключові новації реформи державної служби, які будуть впроваджені ближчим часом. Ідеться, зокрема, про остаточний перехід на електронний кадровий менеджмент (система HRMIS), оптимізацію апарату за результатами функціонального аудиту, реформа оплати праці тощо.
Нагадаємо, раніше в інтерв’ю Інтерфакс-Україна Наталія Алюшина розповіла, що Національна рада з відновлення опрацьовує нову модель державного управління. Це також включає скорочення кількості державних службовців.
«Державна служба проходить випробування на міцність. Після двох секвестрів фонди заробітних плат держслужбовців зменшилися на 10-15%. Ми в очікувані третього секвестру бюджету. На часі – оптимізація. З огляду на це Національним агентством підготовлено методологію функціонального аудиту державних органів. Ми презентували її міністерствам і випробували на собі. Вона допоможе виокремити критичні функції і проаналізувати те, що є дійсно актуальним в умовах війни, що маємо відкласти на потім, а від чого можна взагалі відмовитися.
Ця технологія допоможе зрозуміти, що можна цифровізувати і автоматизувати, а де працівник має бути щоденно на робочому місці. Зможемо оцінити, що варто передати на аутсорс.
Оптимізація функцій дозволить зменшити чисельність державних службовців, а відтак – навантаження на бюджет, бо це призведе до зменшення площ, скорочення закупівель і фонду зарплат.
Це буде та оптимізація, яка дозволить кожному органу, а відтак і державній службі загалом, стати більш ефективними і результативними», відмітила голова НАДС.
Стосовно скорочення самого НАДС, то, як розповіла його голова,
«ми проаналізували свою чисельність і наразі готові до ліквідації деяких територіальних органів через укрупнення. Одеса, Миколаїв, Херсон, Донецьк, Луганськ, Запоріжжя, Дніпропетровськ – розуміємо, що потрібно їх оптимізовувати. В цих умовах не можемо розкидатися ані людьми, ані грошима. Іде тотальна економія, оптимізація, скорочення і цифровізація процесів.
На сьогодні маємо 90 осіб, що працюють в територіальних органах, і, за нашими підрахунками, ми готові ущільнитися до 30 працівників. В самому НАДС ми також проаналізували функції, які можна відкласти, бо вони загалом актуальні, але – не на часі.
Якщо всі державні органи здійснять такий аудит, зможемо відмовитися від зайвих функцій, цифровізуємо процеси, оптимізуємо чисельність. Тобто забезпечимо логічний перехід до класифікації посад і нової моделі оплати праці на державній службі, що, серед іншого, дозволить збільшити загальний рівень заробітної плати держслужбовців».
«Методологія готова до передачі в Міністерство юстиції. На мою думку, такий аудит в центральних органах необхідно провести у червні-липні. Безпосередньо на його проведення, незалежно від чисельності працівників в державному органі, потрібен в середньому 21 день, в крайньому випадку – не більше місяця», - додала Наталія Алюшина.
Цей інструмент, за її словами, дозволить централізувати деякі функції і оптимізувати всю державну службу.
«Приміром, якщо наша інтегрована інформаційна система управління людськими ресурсами та нарахування зарплати на державній службі (HRMIS) буде впроваджена в усіх органах, то вся державна служба буде обліковуватися саме там. А відтак, усі кадрові процеси і фінансові нарахування будуть здійснюватися у системі HRMIS.
Тоді постане питання оптимізації чисельності працівників у кожному органі, оскільки можна буде обмежитися третиною HR, бухгалтерів і фінансистів.
Зауважу, що не йдеться про обов’язкове скорочення двох третин певних категорій працівників. Вони зможуть виконувати актуальний функціонал.
Так само, приміром, Міністерство юстиції має вести свій напрям і централізувати свою функцію. Крім того, може йтися про закупівлі», - підкреслила вона.
«Відповідно до Указу президента про Національну раду з відновлення країни створено декілька підгруп, які займаються розробкою плану заходів на післявоєнний період. Я включена до чотирьох підгруп, зокрема, щодо оптимізації центральних і місцевих органів виконавчої влади, щодо нової моделі державного управління, посилення співпраці з ЄС тощо. Тут напрацьовують рамки, описують проблеми, визначають цілі, завдання та етапи їх виконання до 2032 року. Фактично буде розроблено спільну дорожню карту із курсом трансформацій.
Наразі існує декілька варіантів післявоєнного відновлення і розвитку країни, тому я не готова коментувати остаточну версію. Єдине, що можу сказати, - терміни виконання деяких завдань зазначені до кінця 2022 року. Зокрема, це стосується запровадження нової моделі оплати праці держслужбовців, проведення оптимізації чисельності тощо.
У пресі вже анонсують шалені скорочення на державній службі. Але тут головне відштовхуватися не від кількісного показника, а від результатів функціонального аудиту державних органів», - зауважила голова НАДС.
На питання стосовно того, що буде з усіма людьми, яких скоротять та чи буде їм держава гарантувати якісь професійні можливості, перепрофілювання, право переходу на інші посади, Наталія Алюшина відмітила наступне:
«У робочих підгрупах з відновлення країни в післявоєнний час це питання теж лунає: «Що робити з людьми?».
Це як із шахтарями, яким постійно "закривають" шахти. Кожен шукає для себе вихід. Хтось виїжджає, приміром, у Польщу і продовжує там працювати в шахті. А дехто прагне опанувати нову спеціальність. Хтось асимілюється і залишиться за кордоном, хтось планує звільнитися сам і уже шукає нову роботу – приміром, перепрофілюється на соціальних працівників
Можу констатувати, що компетенції і навички державних службовців універсальні і вони можуть працювати в будь-якій структурі. Тому ваше питання залишається актуальним. Буде запропонований покроковий алгоритм».
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.