Чиновникам дали рекомендації, як уникати конфліктів на роботі у державних органах

11:20, 24 июня 2022
Рекомендується також застосовувати візуальну карту.
Чиновникам дали рекомендації, як уникати конфліктів на роботі у державних органах
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

У Національному агентстві з питань держслужби (НАДС) дали поради держслужбовцям, як виявляти конфлікти міжособистісного характеру під час виконання посадових обов’язків, діагностувати та аналізувати виявлений конфлікт, підготуватися до втручання в конфлікт, здійснити таке втручання, а головне — завершити його; запобігти виникненню конфліктів на робочому місці.

«Люди за характером, темпераментом і багатьма іншими характеристиками дуже різні, саме тому і ситуації, в яких вони опиняються, сприймаються ними теж по-різному. Не варто шукати єдиного правильного шляху, який однаково підійде усім. Ваша сила та успіх у вирішенні проблеми залежить від врахування різних точок зору та готовності їх сприйняти», - зауважили у НАДС.

Отже, Методичні рекомендації розроблено з метою надання методичної допомоги керівникам державної служби, керівникам структурних підрозділів, службам управління персоналом державних органів, безпосередньо державним службовцям та іншим працівникам державних органів стосовно їх дій у разі виникнення конфліктів міжособистісного характеру під час виконання ними посадових обов'язків, а також для зниження напруги в колективі, підвищення ефективності та продуктивності роботи державного органу у ході реалізації його завдань та функцій, створення сприятливого організаційного та психологічного клімату у колективі.

Ці Методичні рекомендації рекомендується використовувати як допоміжний інструмент при роботі з конфліктами, які виникають у державному органі, в тому числі для запобігання, виявлення та розв’язання конфліктів, зокрема можуть застосовуватися для зниження та / або усунення конфліктної напруги між державними службовцями, іншими працівниками державного органу до, під час та після здійснення дисциплінарного провадження.

Учасниками роботи з конфліктами (далі – учасники) рекомендується вважати:

  • сторони конфлікту – двоє чи більше працівників державного органу, чиї позиції, інтереси, потреби зіткнулись під час виконання посадових обов'язків;
  • інші учасники конфлікту – інші члени колективу, на яких впливають наслідки перебігу конфлікту, спостерігачі;
  • уповноважена особа з питань супроводу конфліктів (далі – УСК) – представник служби управління персоналом державного органу, який не має власного інтересу щодо предмету конфлікту, є неупередженим та рівновіддаленим у стосунках зі сторонами конфлікту, має необхідні знання, досвід та відповідні навички для застосування/реалізації певного методу втручання у конфлікт. У разі відсутності у державному органі особи, яка відповідає наведеним ознакам, рекомендується залучати зовнішнього спеціаліста відповідно до законодавства.

У роботі з конфліктами рекомендується дотримуватися таких етапів:

  • виявлення конфлікту;
  • діагностика конфлікту;
  • підготовка до втручання у конфлікт;
  • втручання у конфлікт;
  • завершення втручання в конфлікт та оцінка його результатів.

Передумовою для початку роботи з конфліктом рекомендується вважати його виявлення в результаті спостереження або отримання відповідного повідомлення про потенційний конфлікт (далі – повідомлення) (до УСК звернулась сторона конфлікту або інші члени колективу державного органу, що спостерігають конфлікт між колегами; УСК спостерігає конфліктний інцидент тощо).

Для раннього виявлення конфлікту УСК рекомендується здійснювати періодичне відстеження (моніторинг) ознак, що можуть свідчити про наявність конфлікту, конфліктної напруги в колективі державного органу, а також створити канали комунікації для отримання повідомлень.

На етапах виявлення та діагностики конфлікту УСК рекомендується дотримуватись такого алгоритму дій: оцінити потенційний конфлікт за ознаками, що можуть свідчити про наявність конфлікту; здійснити збір інформації про конфлікт; провести аналіз конфлікту, за необхідності та по можливості здійснити картування конфлікту.

Після надходження відповідного повідомлення УСК рекомендується невідкладно оцінити потенційний конфлікт за ознаками, що можуть свідчити про наявність конфлікту, що дозволить підтвердити факт наявності конфлікту.

Рекомендований перелік ознак, що можуть свідчити про наявність конфлікту, наведений в додатку 1 до цих Методичних рекомендацій.

У разі виявлення під час роботи з конфліктом ознак дисциплінарного проступку, кримінального чи адміністративного правопорушення рекомендується повідомити суб’єкта призначення про такі ознаки для прийняття рішення відповідно до законодавства України.

Інформацію про конфлікт рекомендується отримувати безпосередньо у сторін конфлікту.

У разі, якщо з повідомленням про конфлікт звернулась не сторона (сторони) конфлікту, УСК рекомендується встановити контакт зі сторонами і дослідити ситуацію (організувати спільні або окремі зустрічі зі сторонами, на яких перевірити отриману інформацію).

Також УСК рекомендується під час розмови/зустрічі зі сторонами чи стороною конфлікту з'ясувати інформацію про умови співпраці, комфорт при виконанні робочих задач, стан задоволеності роботою та робочою атмосферою у колективі, потреби внести зміни у робочий процес, щоб його покращити, а також надати для подальшої роботи з конфліктом настанови (рекомендовані настанови стороні конфлікту для роботи з конфліктом наведені у додатку 2 до цих Методичних рекомендацій).

Під час збору інформації УСК рекомендується звертати увагу на такі фактори відносно конфлікту, який аналізується:

  • тривалість та характер перебігу конфлікту;
  • наявність аналогічних конфліктних інцидентів у державному органі в минулому;
  • масштаб конфлікту (група, підрозділ, орган);
  • факт усвідомлення сторонами наявності конфлікту;
  • терміновість реагування;
  • наявність варіантів для розв’язання конфлікту, прогноз його наслідків;
  • необхідні ресурси для його розв’язання та наявність таких ресурсів у державному органі;
  • необхідність  залучення зовнішнього спеціаліста відповідно до законодавства.

З метою підготовки до втручання у конфлікт УСК рекомендується організувати зустріч-бесіду за участі сторін конфлікту. Для належної організації такої зустрічі УСК рекомендується надіслати сторонам конфлікту лист, в якому пояснити мету зустрічі, регламент її проведення, запропонувати варіанти формату та часу зустрічі.

В ході зустрічі-бесіди УСК рекомендується:

  • з'ясувати у сторін їхнє бачення конфлікту, вислухати їх думку та обговорити можливі варіанти роботи з конфліктом;
  • запропонувати метод втручання у конфлікт, пояснити його суть та узгодити послідовність подальших кроків у роботі з конфліктом, визначити конкретні задачі для сторін;
  • погодити зі сторонами конфлікту осіб, які можуть бути залучені під час роботи з конфліктом;
  • встановити умови конфіденційності до, під час та після розв'язання конфлікту (за потреби);
  • узгодити систему комунікації між учасниками роботи з конфліктом, формат зустрічей зі сторонами конфлікту, їх послідовність, час, тривалість.

Рекомендованими методами втручання у конфлікт можуть бути:

  • перемовини;
  • нейтральна оцінка;
  • човникова дипломатія;
  • медіація.

Візуальну карту конфлікту рекомендується використовувати для аналізу системи взаємозв'язків між учасниками конфлікту, визначення балансу сил у конфлікті, а також аналізу шляхів можливої ескалації конфлікту.

Методичні рекомендації щодо роботи з конфліктами в державних органах:

Методичні рекомендації щодо роботи з конфліктами в органах місцевого самоврядування:

 Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики