Стороны по делу смогут через Дію узнать место и время судебного заседания, получать текст судебного решения по делу и исполнительного документа, а собрание судей можно будет проводить дистанционно. Соответствующий законопроект о внесении изменений в Закон Украины «О судоустройстве и статусе судей» по осуществлению судопроизводства в условиях военного или чрезвычайного положения 7315, 31 мая Верховная Рада планирует принять за основу.
Изменения предполагают:
- возможность информировать о судебных заседаниях и решениях через Дію. Это не будет иметь статуса официального судебного уведомления;
- возможность во время войны проводить собрание судей конкретного суда дистанционно.
Так, в ст. 11 Закона планируется внести изменения, согласно которым информация о суде, рассматривающем дело, сторонах спора и предмете иска, месте, дате и времени судебного заседания, может быть предоставлена с использованием Единого государственного веб-портала электронных услуг (портал Дия), в том числе с использованием мобильного приложения Дія.
Программными средствами Портала, в том числе мобильного приложения Дію, может быть также обеспечено отображение и получение в электронной форме судебного решения по делу, исполнительного документа, выданного в форме электронного документа, лицом, являющимся стороной по делу и авторизовавшимся через Единый государственный веб-портал электронных услуг или через мобильное приложение Дію.
Как отмечают авторы, в период военного положения временно приостановлен доступ к Единому государственному реестру судебных решений, сервисов «Состояние рассмотрения дел» и «Список дел, предназначенных к рассмотрению».
В то же время, согласно статье 12-2 Закона Украины «О правовом режиме военного положения» полномочия судов не могут быть ограничены. Учитывая ограниченные возможности оператора Укрпочты осуществлять доставку корреспонденции, усматривается необходимым предусмотреть возможность предоставления информации через Дію.
Предоставление в таком виде информации не будет иметь статуса официального уведомления, но участник судебного процесса будет проинформирован и т. д.
Главное научно-экспертное управление Верховной Рады высказало свои замечания к проекту.
«Запропоновані приписи виходять за межі предмету регулювання ст. 11 «Гласність і відкритість судового процесу» та Закону в цілому, оскільки в них визначаються не засади організації судової влади, а способи повідомлення про суд, який розглядає справу, сторони спору та предмет позову, місце, дату і час судового засідання, а також відображення та отримання в електронній формі судового рішення по справі, виконавчого документу, виданого у формі електронного документу. Зазначені питання є предметом регулювання процесуальних кодексів (Кримінального процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та ін.), а відтак, відповідні зміни, у разі необхідності, мають бути внесені саме до них.
Як зазначено в пояснювальній записці до проекту, враховуючи тимчасове призупинення у період воєнного стану доступу до Єдиного державного реєстру судових рішень, сервісів «Стан розгляду справ» та «Список справ, призначених до розгляду», а також обмеженість можливостей оператора поштового зв’язку, повідомлення інформації, зазначеної в ч. 1 ст. 11 Закону, доцільно здійснювати з використанням Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, в тому числі з використанням мобільного додатка Порталу Дія (абз. абз. 4, 6 розділу 1 пояснювальної записки до проекту).
Варто зауважити, що Єдиний державний портал адміністративних послуг створений задля забезпечення надання адміністративних послуг в електронній формі та доступу суб’єктів звернення до інформації про адміністративні послуги з використанням мережі Інтернет (див. ч. 1 ст. 17 Закону України «Про адміністративні послуги»).
Портал Дія призначений для реалізації права кожного на доступ до електронних послуг та інформації про адміністративні та інші публічні послуги, звернення до органів виконавчої влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій (у тому числі відповідно до Закону України «Про звернення громадян»), отримання інформації з національних електронних інформаційних ресурсів, яка необхідна для надання послуг, а також для проведення моніторингу та оцінки якості послуг (див. п. 3 Положення про Єдиний державний вебпортал електронних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 1137).
Таким чином, Єдиний державний веб-портал електронних послуг, в тому числі мобільний додаток Порталу Дія, створювалися для іншої мети, ніж інформування про конкретні судові справи та надання можливості отримання в електронній формі судового рішення по справі, виконавчого документу, виданого у формі електронного документу.
На наш погляд, немає необхідності розглядати можливість пристосування Єдиного державний веб-портал електронних послуг, в тому числі мобільного додатку Порталу Дія, для виконання додаткових функцій, визначених в ч. 1 ст. 11 Закону (в редакції проекту), враховуючи необхідність додаткового державного фінансування в умовах воєнного чи надзвичайного стану, а також те, що «надання інформації з використанням Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, в тому числі з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія) не матиме статусу офіційного повідомлення, але учасник судового процесу буде поінформований і зможе в подальшому вжити необхідних заходів для захисту своїх прав та інтересів» (див. абз. 7 розділу 1 пояснювальної записки до проекту)
В абз. 2 ч. 1 ст. 11 Закону (в редакції проекту) передбачено, що «інформація про суд, який розглядає справу, сторони спору та предмет позову, місце, дату і час судового засідання, може бути надано з використанням Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, в тому числі з використанням мобільного додатка Порталу Дія».
Зі змісту запропонованого припису не вбачаються суб’єкти, яким надаватиметься інформація з використанням Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, в тому числі з використанням мобільного додатка Порталу Дія.
З буквального тлумачення абз. 2 ч. 1 ст. 11 Закону (в редакції проекту) можна дійти висновку, що відповідна можливість буде надана виключно особам, які авторизувалась через Єдиний державний веб-портал електронних послуг або через мобільний додаток Порталу Дія. Всі інші особи, які цього не зробили з будь-яких, в тому числі незалежних від них причин (наприклад, в умовах воєнного чи надзвичайного стану), будуть позбавлені можливості отримати відповідну інформацію.
В абз. 4 розділу 1 пояснювальної записки до проекту зазначено, що запропоновані проектом зміни спрямовані на «запобігання загрозі життю та здоров’ю суддів та учасників судового процесу, а також на забезпечення державної інформаційної безпеки у період воєнного стану».
Звертаємо увагу, що у ч. 1 ст. 11 Закону (в редакції проекту) відсутні відповідні вказівки, що ці положення діятимуть виключно в період дії воєнного стану. Водночас, на наш погляд, в мирний час, немає необхідності у відповідному інформуванні через Єдиний державний веб-портал електронних послуг, мобільний додаток Порталу Дія з огляду на те, що: 1) з 05.10.2021 в Україні почали функціонувати такі модулі Єдиної судової інформаційно- телекомунікаційної системи, як «Електронний кабінет», «Електронний суд» та підсистема відеоконференцзв’язку; 2) в країні діє Єдиний державний реєстр судових рішень; 3) судове рішення може бути вручено особисто, надіслано рекомендованим листом або ж на офіційну електронну адресу (див. ст. 272 Цивільного процесуального кодексу України, ст. 251 Кодексу адміністративного судочинства України, ст. ст. 242 Господарського процесуального кодексу України) тощо», - отметили в ГНЭУ.
Подписывайтесь на наш telegram-канал t.me/sudua и на Youtube Право ТВ, а также на нашу страницу в Facebook и в Instagram, чтобы быть в курсе самых важных событий.