Для забезпечення ефективності здійснення кримінального провадження та реалізації повноважень поліції в умовах воєнного стану Верховною Радою було прийнято низку законів, які були підписані Володимиром Зеленським.
По-перше, це Закон «Про внесення змін до законів України «Про Національну поліцію» та «Про Дисциплінарний статут Національної поліції України» з метою оптимізації діяльності поліції, у тому числі під час дії воєнного стану» №2123- IX від 15 березня 2022 року.
Даним Законом на період дії воєнного стану органи поліції наділяються додатковими повноваженнями. Доповнення стосуються питань взаємодії органів і підрозділів Нацполіції з державними органами, органами місцевого самоврядування, юридичними особами, у тому числі щодо утримання військовополонених, забезпечення конвоювання затриманих осіб, розмінування та допуску поліцейських до проведення спеціальних вибухотехнічних робіт тощо.
Крім того, зміни спрямовані на врегулювання питання збирання біометричних даних осіб, у тому числі шляхом дактилоскопіювання, а також розширення переліку підстав для зупинки поліцейським транспортного засобу та його перевірки, а також перевірки водіїв та пасажирів.
Крім цього, Дисциплінарний статут Національної поліції доповнюється новим розділом, який визначає особливості проведення в Національній поліції службового розслідування в період дії воєнного стану.
Закон набрав чинності 1 травня.
По-друге, це Закон «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо удосконалення порядку здійснення кримінального провадження в умовах воєнного часу» №2201-IX від 14 квітня 2022 року.
Положеннями Закону в умовах воєнного стану:
- надається можливість Генеральному прокурору (особі, яка виконує його обов’язки), керівнику обласної прокуратури, їхнім першим заступникам і заступникам своєю постановою доручати здійснення досудового розслідування іншим органам досудового розслідування не лише у разі неефективності здійснення досудового розслідування, а також за наявності об’єктивних обставин, що унеможливлюють функціонування відповідного органу досудового розслідування чи здійсненням ним досудового розслідування;
- встановлюються правила створення керівником органу досудового розслідування міжвідомчих слідчих груп на підставі постанови, погодженої з керівниками відповідних органів досудового розслідування;
- визначається порядок участі та залучення захисника і перекладача до проведення окремої процесуальної дії у кримінальному провадженні;
- закріплюються гарантії поновлення процесуальних строків;
- узгоджуються між собою положення статей 615 та 219 КПК України щодо початку обчислення строків досудового розслідування, а також уточняються окремі правила їх обчислення;
- виключаються обмеження щодо проведення слідчих (розшукових) дій в умовах воєнного стану у нічний час та визначаються правила фіксації ходу і результатів провадження окремих слідчих (розшукових) дій у випадку неможливості забезпечення в них участі понятих;
- надається можливість зупиняти досудове розслідування після повідомлення особі про підозру за наявності об’єктивних обставин, що унеможливлюють подальше проведення досудового розслідування;
- унормовується питання зупинення судового провадження у разі призову обвинуваченого для проходження військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період;
- закріплюються гарантії здійснення дистанційного судового провадження в умовах воєнного стану, коли обвинувачений перебуває поза межами приміщення суду;
- керівнику органу прокуратури надається право користуватися повноваженнями слідчого судді, передбаченими статтями 186, 187, 190, 206, 219, 232, 246, 250 КПК України, у випадку відсутності об’єктивної можливості їх виконання слідчим суддею;
- регламентується процедура розподілу матеріалів кримінальних проваджень у випадку неможливості забезпечення функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, а також визначення складу суду;
- визначаються строки провадження окремих процесуальних дій, передбачених статтями 220, 221, 304, 306, 308, 376, 395, 426 КПК України, у разі припинення воєнного стану, якщо була відсутня об’єктивна можливість їх своєчасного здійснення;
- уточнюються правила територіальної підсудності кримінальних проваджень та визначаються випадки альтернативності здійснення кримінального провадження щодо неповнолітніх тощо.
Закон набрав чинності 1 травня 2022 року.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.