Депутати від парламентської фракції «Слуга народу» зареєстрували законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо безперешкодної реалізації Антимонопольним комітетом України повноважень у сфері захисту економічної конкуренції та захисту від недобросовісної конкуренції» (реєстр. № 6565 від 28.01.2022).
Проектом Закону пропонується внести зміни до Господарського процесуального кодексу України та Кодексу адміністративного судочинства України, а точніше в статті 137 ГПК та 151 КАСУ.
Зазначені норми доповнять новими положеннями, згідно з якими не допускається забезпечення позову шляхом зупинення дії рішень, розпоряджень та інших актів органів Антимонопольного комітету України, а також встановлення для органів Антимонопольного комітету України, його посадових осіб, державних уповноважених Антимонопольного комітету України заборони вчиняти певні дії або утримуватися від вчинення певних дій, що випливають з повноважень, визначених Законом України «Про Антимонопольний комітет України».
Автори законопроекту бідкаються, що, здійснюючи свої повноваження, Антимонопольний комітет стикається з протидією осіб, діяльність яких стає об’єктом розслідувань.
Зазначені особи, зловживаючи своїми правам, в судовому порядку забороняють Комітету приймати будь-які рішення у межах розслідувань, зупиняють дію рішень, розпоряджень Комітету (у тому числі фактично забороняючи проводити подальше розслідування), таким чином затягуючи та блокуючи його роботу.
В пояснювальній записці до законопроекту навіть наводяться приклади таких судових справ.
Зокрема, мова йде про наступні випадки.
08.11.2018 року Окружний адміністративний суд міста Києва у справі № 826/16754/18 задовольнив заяву про забезпечення позову та зупинив дію подання Антимонопольного комітету України «Про попередні висновки за результатами розгляду справи №143-26.13/153-16», складеного у ході розслідування дій групи компаній та ще 169 операторів АЗС щодо встановлення цін на світлі нафтопродукти. Суд також заборонив Антимонопольному комітету України, будь-яким його органам та структурним підрозділам приймати будь-які рішення за наслідками проведеного розслідування.
25.04.2019 року Окружний адміністративний суд міста Києва у справі № 640/7068/19 задовольнив заяву про забезпечення позову та зупинив дію Розпорядження Антимонопольного комітету України від 27.03.2019 № 08/115-р «Про початок розгляду справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції».
26.09.2019 року Господарський суд міста Києва у справі № 910/13158/19 задовольнив заяву про забезпечення позову та зупинив дію Рішення Антимонопольного комітету України від 03 вересня 2019 року №583-р, прийнятого у справі № 143-26.13/107-18, яким визнано, що два ТОВ вчинили порушення у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів.
02.10.2019 року Окружний адміністративний суд міста Києва у справі № 640/18555/19 задовольнив заяву про забезпечення позову та заборонив Антимонопольному комітету України, будь-яким його органам та структурним підрозділам вчиняти дії на підставі подання Антимонопольного комітету України від 19 грудня 2018 року № 126-26.13/18-17/477-спр/кі «Про попередні висновки у справі № 126-26.13/18-17», складеного у ході розслідування дій ТОВ щодо обмеження доступу на ринок інших суб`єктів господарювання (покупців).
23.12.2020 року Львівський окружний адміністративний суд у справі № ЗД/380/86/20 задовольнив заяву про забезпечення позову та заборонив Антимонопольному комітету України та будь-яким органам та структурним підрозділам вчиняти дії на підставі подання Антимонопольного комітету України від 26.11.2020 №128-26.13/104-19/561-спр «Про попередні висновки за результатами розгляду справи №128-26.13/104-19» в частині, що стосується Акціонерного товариства.
Ухвали про забезпечення позовів, якими суди забороняли або приписували Комітету утримуватися від вчинення певних дій в межах розслідувань, в подальшому за скаргами АМКУ або були скасовані, або судові провадження в межах яких застосовано заходи забезпечення позову було в подальшому закрито.
Тож, в парламенті вважають, що Комітет позбавляється можливості оперативно виявляти та реагувати на порушення у сфері захисту економічної конкуренції, зобов’язувати винних осіб припиняти такі порушення, застосовувати та накладати на порушників штрафи.
Раніше Кабмін пропонував заборонити судам зупиняти рішення та акти АРМА
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook, Viber та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших події.