Мінекономіки оприлюднило проект Постанови Кабміну під назвою «Про затвердження Порядку гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів».
Проектом пропонується затвердити новий Порядок гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів на заміну діючого.
Чинний Порядок прийнято майже двадцять років тому, і Мінекономіки вважає, що за цей період більшість його норм морально застаріли та є неактуальними для застосування у своїй роботі суб’єктами господарювання.
Згідно з майбутнім новим Порядком гарантійне обслуговування полягає у тому, що виробник (продавець, сервісний центр) протягом гарантійного строку у разі виявлення недоліків товару, які виникли з вини виробника товару (продавця), зобов’язується організувати, якщо це передбачено експлуатаційними документами, гарантійний ремонт товару, який виконується для споживача безоплатно.
Продавець (виробник, сервісний центр) забезпечує можливість використання товару, у тому числі комплектуючих виробів, відповідно до цільового призначення, протягом гарантійного строку.
Якщо під час здійснення монтажу товару продавцем (сервісним центром) виявлено недоліки, які неможливо усунути на місці, за вибором споживача:
Продавець (сервісний центр) за зверненням споживача про необхідність усунення недоліку товару, гарантійний строк якого не закінчився, проводить діагностику такого товару для виявлення причин виникнення недоліку.
У разі виявлення недоліку, який виник з вини виробника (продавця), товар підлягає гарантійному ремонту.
Якщо продавець (виробник) заявив, що ремонт товару є економічно невигідним для нього, продавець (виробник) здійснює гарантійну заміну товару на такий же товар або аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), чи повертає кошти споживачеві. У такому випадку споживач повертає товар з недоліком відповідно до комплектації, зазначеної в експлуатаційних документах.
Продавець (виробник, сервісний центр) не несе відповідальність за недолік товару, якщо за результатами діагностики доведено, що недолік, виявлений споживачем протягом гарантійного строку, виник внаслідок порушення споживачем правил та умов зберігання і безпечного використання товару.
У разі, якщо за результатами проведення діагностики не виявлено недоліку або виявлено, що такий недолік виник не з вини виробника (продавця), споживачу надається підтверджувальний документ в письмовій або електронній формі.
Діагностика товару, гарантійний ремонт (обслуговування) та заміна товару для споживача здійснюється безкоштовно.
Споживач у разі незгоди з результатами діагностики має право вимагати проведення експертизи.
Гарантійний строк на товар обчислюється від дня його передачі споживачеві.
У разі укладення договору купівлі-продажу поза торговельними або офісними приміщеннями під час здійснення електронної торгівлі гарантійний строк обчислюється від дня передачі товару споживачеві в місці призначення, а якщо товар потребує введення в експлуатацію – від дня введення в експлуатацію. Якщо день передачі товару чи введення товару в експлуатацію встановити неможливо, гарантійний строк обчислюється від дня укладення договору купівлі-продажу.
Строк виконання гарантійного ремонту (обслуговування) становить чотирнадцять днів з дати звернення споживача до продавця (виробника, сервісного центру) або за домовленістю сторін в інший строк.
За кожний день затримки виконання гарантійного ремонту (обслуговування) понад установлений строк споживачеві виплачується неустойка в розмірі одного відсотка вартості товару.
У разі виконання ремонту товару з недоліком гарантійний строк збільшується на час перебування товару в ремонті. Зазначений час обчислюється від дня, коли споживач надав товар для усунення недоліків.
На гарантійний ремонт (обслуговування) приймається товар після пред’явлення розрахункового документа, передбаченого Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», гарантійного талону, за умови цілісності передбачених експлуатаційними документами пломб на товарі, відсутності пошкоджень товару, які могли викликати несправність, дотримання вимог щодо зберігання, введення в експлуатацію та використання товару за призначенням.
Споживач втрачає право на гарантійний ремонт (обслуговування) у разі виявлення недоліків товару, що виникли з вини споживача (порушення вимог щодо зберігання, введення в експлуатацію та використання товару за призначенням), відсутності передбачених експлуатаційними документами пломб.
У разі надання виробником (продавцем) гарантійних зобов’язань в електронному вигляді споживач повинен надати продавцю (сервісному центру) необхідну інформацію, яка ідентифікує товар та надає доступ до експлуатаційних документів.
Продавець (сервісний центр) приймає товар на гарантійний ремонт та видає споживачеві квитанцію або інший документ, в якому зазначається найменування та адреса сервісного центру, що виконує гарантійний ремонт, номер під яким товар береться на гарантійний ремонт, найменування товару, модель, серійний номер; дата виготовлення, дата приймання товару на ремонт, опис зовнішнього вигляду товару, опис заявленого недоліку, строк виконання гарантійного ремонту, інформація про споживача, засоби зв’язку з ним та інша необхідна інформація.
У разі коли товар складається із самостійних блоків, на гарантійний ремонт може бути прийнятий лише той блок товару або окремі частини його комплекту, в яких виявлено недоліки. У такому разі частина товару приймається з експлуатаційними документами на основний товар.
На прийнятий товар оформлюється картка, до якої вносяться дані про технічний стан товару і фіксується заявлений споживачем недолік. Дані про товар вносяться до бази обліку гарантійних ремонтів технічно складних побутових товарів. Такі картки та бази можуть вестись як в паперовій формі, так і в електронному вигляді.
Продавець (сервісний центр) повинен зберігати товари, які надійшли на ремонт, згідно з вимогами, зазначеними в експлуатаційних документах. У разі зіпсування або втрати товару продавець (сервісний центр) несе передбачену законодавством відповідальність і відшкодовує споживачеві кошти у розмірі вартості товару на час звернення з вимогою про усунення недоліків.
Продавець (сервісний центр) несе відповідальність за якість і безпеку виконаних робіт, термін їх виконання та зберігання товару, прийнятого на гарантійний ремонт.
Відремонтований товар повинен відповідати вимогам експлуатаційних документів.
Під час передачі споживачеві відремонтованого товару продавець (сервісний центр) проводить перевірку в присутності споживача відповідності параметрів та споживчих властивостей товару вимогам експлуатаційних документів.
Товар пломбується, якщо це передбачено експлуатаційним документом, і передається споживачеві, який повертає виконавцю квитанцію або інший документ про приймання товару на гарантійний ремонт, а також виданий з обмінного фонду товар, якщо такий був у нього у користуванні. Споживач скріплює результати перевірки своїм підписом у квитанції або іншому документі.
Закінченням строку гарантійного ремонту вважається дата повідомлення споживача про завершення гарантійного ремонту, про що вноситься відмітка до гарантійного талона. До строку гарантійного ремонту не зараховується період доставки товару від споживача до продавця (сервісного центру).
У разі коли споживач не з’явився за одержанням відремонтованого товару у п’ятиденний строк з дня, визначеного у гарантійному талоні, продавець (сервісний центр) повторно повідомляє споживача про завершення гарантійного ремонту.
По закінченні п’яти місяців, протягом яких споживач з поважних причин не з’явився за одержанням відремонтованого товару, продавець (сервісний центр) зобов’язаний ще раз повідомити споживача про завершення гарантійного ремонту. Через шість місяців з дня завершення гарантійного ремонту, визначеного у гарантійному талоні, товар переходить у власність продавця (сервісного центру), а споживач втрачає право на отримання цього товару або будь-яку компенсацію за нього.
Технічне обслуговування полягає у виконанні робіт, пов’язаних із забезпеченням використання товару за призначенням, його зберігання та транспортування. Технічне обслуговування товару здійснюється за рахунок споживача, якщо інше не встановлене експлуатаційними документами виробника.
Виробник в експлуатаційних документах на товар може встановлювати вимоги щодо обов’язкового технічного обслуговування товару.
У процесі виконання робіт з технічного обслуговування передбачені експлуатаційними документами пломби на товарі не порушуються, якщо інше не передбачено експлуатаційними документами.
Роботи з технічного обслуговування товару можуть виконуватися як за місцем експлуатації, так і в сервісному центрі залежно від вимог експлуатаційних документів.
Строк виконання робіт з технічного обслуговування узгоджується за домовленістю між споживачем та виконавцем.
Технічне обслуговування товару не вважається гарантійним ремонтом і не може бути підставою для заміни товару.
Раніше «Судово-юридична газета» розповідала, як збираються зменшити штрафи для бізнесу.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook, Viber та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.