Депутати вкотре вирішили боротися з водіями, які сідають за кермо нетверезими.
Цього разу в Раді зареєстрували законопроект «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального процесуального кодексу України щодо забезпечення невідворотності відповідальності водіїв за вчинення дорожньо-транспортних пригод у стані сп’яніння» (реєстр. № 6558 від 27.01.2022).
Щоправда, мова в ньому йде не про покарання, а про суто процедурні, хоч і неприємні, моменти.
Законопроектом вносяться такі зміни до законодавства:
1) до статті 266 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Вона буде доповнена новим реченням наступного змісту:
«У разі дорожньо-транспортної пригоди, внаслідок якої травмовано одну або більше осіб, огляд осіб, які керують транспортними засобами, за участю яких сталася така пригода, на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, проводиться обов’язково, незалежно від підстав вважати, що такі особи перебувають у зазначеному стані чи під впливом вказаних препаратів.».
Чинна редакція статті 266 КУпАП не передбачає обов’язкового проведення огляду водіїв на стан сп’яніння в разі вчинення ними адміністративно караної ДТП із заподіянням постраждалим тілесних ушкоджень.
Більш того, навіть за такої ДТП проведення зазначеного огляду здійснюється на розсуд поліцейських – в залежності від наявності в них підстави вважати, що водії перебувають у нетверезому стані.
Запропоновані зміни запроваджують обов’язкове проведення огляду на стан сп’яніння водіїв у разі вчинення ними дорожньо-транспортної пригоди з травмованими особами.
2) До статей 214 та 298-2 Кримінального процесуального кодексу України.
Пункт 2 частини третьої статті 214 доповнять реченням такого змісту:
«У разі вчинення особою кримінального проступку, передбаченого статтею 286-1 Кримінального кодексу України, медичне освідування такої особи на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують її увагу та швидкість реакції, є обов’язковим;».
Абзац перший частини першої статті 298-2 викладуть в такій редакції:
«1.Уповноважена службова особа зобов’язана без ухвали слідчого судді, суду затримати особу, підозрювану у вчиненні кримінального проступку, у випадках, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 208 цього Кодексу, яка:»;
2) у абзаці другому частини другої слова «забезпечення проходження» замінити словами «забезпечення проходження протягом зазначеного часу».
Тобто, зміни передбачають обов’язкове проведення медичного освідування на стан сп’яніння особи, яка вчинила кримінально карану ДТП із заподіянням потерпілому середніх, тяжких чи несумісних з життям ушкоджень, відповідальність за яку передбачена статтею 286-1 КК України.
Одночасно з цим, пропонується зобов’язати поліцейських затримувати осіб, які скоїли ДТП із зазначеними наслідками і підлягають медичному освідуванню, а також забезпечити проходження ними такого освідування у відведений трьохгодинний термін.
Окремо вносяться доповнення до статті 10 Закону України «Про екстрену медичну допомогу».
Ними передбачається можливість проведення медичного освідування та огляду осіб на стан сп’яніння у відділеннях екстреної (невідкладної) медичної допомоги багатопрофільних лікарень.
Чим обґрунтовують необхідність прийняття проекту закону
Автори законопроекту вважають, що проблематику в цій сфері породжує відсутність у Кримінально-процесуальному кодексі України та у Кодексі України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП) приписів щодо обов’язкового проведення огляду (освідування) водіїв на стан сп’яніння при вчиненні ними порушень правил безпеки дорожнього руху з травмованими чи загиблими особами, які тягнуть адміністративну чи кримінальну відповідальність.
Так, частина третя статті 214 КПК України передбачає лише можливість проведення медичного освідування особи, яка вчинила ДТП із заподіянням потерпілому тілесних ушкоджень чи смерті, у часовий проміжок від моменту скоєння нею ДТП до часу внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань. При цьому, припис частини другої статті 298-2 Кодексу наділяє поліцейських лише правом, а не обов’язком затримати для проходження освідування особу в стані сп’яніння, яка заподіяла потерпілому середні чи тяжкі тілесні ушкодження або смерть. Більш того, норма цієї статті відводить граничний трьохгодинний термін затримання особи для її доставлення до медичного закладу для проходження медичного освідування, однак не передбачає обов’язковості його проведення протягом цього часу.
Ще одним законодавчим недоліком є звуження фахової належності лікарів, які вправі проводити огляд та освідування осіб на стан сп’яніння.
Приписи Інструкції про порядок виявлення у водіїв транспортних засобів ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції (від 09.11.2015 № 1452/735, затверджена спільним наказом МВС України та МОЗ України) уповноважують на проведення огляду та засвідчення його результатів лише лікарів певного фаху: наркологів або лікарів інших спеціальностей, які пройшли тематичне удосконалення за відповідною програмою. Однак в більшості медичних закладів у центрах територіальних громад штатні лікарі-наркологи відсутні, а в багатьох районних і міських лікарнях лікар-нарколог працює на пів ставки та лише у визначені дні.
У зв’язку з цим, водії з ознаками сп’яніння, які порушили правила дорожнього руху:
- або направляються для огляду чи освідування на стан сп’яніння до територіально віддалених медичних закладів, де є нарколог, - що не дозволяє провести огляд у межах визначеного законом часу та ставить під сумнів достовірність його результатів;
- або ж оглядаються (освідовуються) черговими лікарями приймальних відділень - через що акти про проведені такими медиками огляди визнаються недопустимими доказами, що в подальшому веде до звільнення осіб, які вчинили ДТП у нетверезому стані, від адміністративної і кримінальної відповідальності.
Вирішити порушене питання спроможне розширення переліку посад лікарів, які вправі здійснювати огляд осіб на стан алкогольного чи наркотичного сп’яніння та засвідчувати його результати. Для цього передбачається надання такого права черговим лікарям відділень екстреної (невідкладної) медичної допомоги багатопрофільних лікарень. Чергові лікарі є в кожному з цих медичних закладів. Тому наділення їх правом проводити огляд та освідування осіб на стан сп’яніння і засвідчувати їх результати дозволить забезпечити своєчасність проведення зазначених процедур та їх доказову належність в кримінальному чи адміністративному судочинстві.
Також розповідалося, як та в якому розмірі буде сплачуватися транспортний податок у 2022 році власниками автомобілів
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook, Viber та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.