Комітет з питань цифрової трансформації розглянув урядовий законопроект зареєстровано за № 5651 від 11.06.2021 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пільг з оплати проїзду та деяких інших пільг» і рекомендував Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів врахувати при його опрацюванні зауваження ГНЕУ.
ГНЕУ попереджає, що наслідком передання визначення порядку грошової компенсації за надання пільг та їх розміру до компетенції відповідних органів місцевого самоврядування та військово-цивільних адміністрацій стане відсутність єдиного порядку надання вказаних пільг, так і єдиного розміру грошової компенсації, що може негативно позначитися, перш за все, на рівні захисту прав осіб, які мають право на відповідні пільги.
Треба нагадати, що розробники законопроекту відкинули зауваження Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Уповноваженого Президента України з прав людей з інвалідністю та окремих громадських організацій.
Не підтримала законопроект і Громадська рада при Міністерстві соціальної політики.
Разом з тим було враховано застереження Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування та Асоціації міст України щодо надання повноважень органам місцевого самоврядування самостійно приймати рішення про здійснення капітального ремонту жилих будинків (квартир) окремих категорій громадян.
Метою проекту цього нормативного акта є врегулювання питання надання пільг з оплати проїзду та деяких інших пільг окремим категоріям громадян у грошовій формі шляхом делегування органам місцевого самоврядування повноважень щодо визначення порядку надання і розмірів грошової компенсації.
Змін зазнають наступні закони:
Змінами передбачається, що пільги з оплати проїзду та інші надаються на підставі відповідних рішень органів місцевого самоврядування і виплачуються у визначеному ними порядку та розмірах у формі грошової компенсації.
Із законодавства приберуть норми про необхідність пред’явлення спеціальних посвідчень, довідок, електронних квитків для пільговиків.
Всі ці пільги будуть надаватися на підставі відповідних рішень органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій у визначених ними порядку та розмірах у формі грошової компенсації.
Одночасно із Закону України «Про транспорт» тихесенько зникає цікава норма про те, що підприємства транспорту зобов’язані забезпечувати права на пільги громадян щодо користування транспортом.
Також із Закону України «Про автомобільний транспорт» зникає стаття 37 «Пільгові перевезення пасажирів автомобільним транспортом».
Наводимо її у діючій редакції:
«Пільгові перевезення пасажирів, які відповідно до законодавства користуються такими правами, забезпечують автомобільні перевізники, які здійснюють перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування.
Автомобільному перевізнику, який здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, забороняється відмовлятися від пільгового перевезення, крім випадків, передбачених законом.
Безпідставна відмова від пільгового перевезення тягне за собою відповідальність згідно із законом.
Види та обсяги пільгових перевезень установлюються замовленням, у якому визначається порядок компенсації автомобільним перевізникам, які здійснюють перевезення пасажирів на маршрутах загального користування, збитків від цих перевезень».
Скасують також штраф за безпідставну відмову від пільгового перевезення пасажира (стаття 60 Закону України «Про автомобільний транспорт»).
Також приберуть повноваження Кабміну на встановлення порядку відшкодування збитків від безоплатних перевезень пільгових категорій громадян, користування послугами зв’язку та оплати за встановлення квартирних телефонів. Ці питання передають у відання органів місцевого самоврядування.
Перерозподіл повноважень стосується не тільки пільгового проїзду. В ОТГ передадуть питання надання 50-відсоткової знижки плати за встановлення і користування квартирним телефоном, пільг із квартирної плати, проведення безоплатного поточного та капітального ремонту.
Ініціатор законопроекту пояснює надходження законопроекту наступним.
Законодавством встановлено пільги з оплати проїзду та інші пільги окремим категоріям громадян (ветерани війни; ветерани військової служби, органів внутрішніх справ та інші; особи, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; жертви нацистських переслідувань; особи з інвалідністю; батьки військовослужбовців, які загинули чи померли або пропали безвісти під час проходження військової служби; реабілітовані особи; діти з багатодітних сімей).
При цьому відповідно до статті 91 Бюджетного кодексу України видатки на компенсаційні виплати за пільговий проїзд та інші передбачені законодавством пільги належать до видатків, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів.
Оскільки згідно із Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 06.12.2016 N 1774-ІІІ пільги з оплати проїзду можуть надаватися в готівковій формі у розмірах та порядку, встановлених Кабінетом Міністрів України, необхідно передбачити в законах України, які встановлюють окремим категорій громадян, можливість надання їх у грошовій формі.
На думку Мінсоцполітики такі зміни сприятимуть адресності надання пільг виходячи зі спроможності місцевих бюджетів. Тож реалізація закону проводитиметься за рахунок коштів місцевих бюджетів.
Також Уряд змінив порядок призначення голів райдержадміністрацій в Києві
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua, на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook, Viber та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.