Закупівлі товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб руху опору становитимуть державну таємницю, а добровольчі формування отримають змогу використовувати не лише стрілецьку зброю, а і наземну, наводну, підводну, повітряну техніки. Крім того, у військовий резерв будуть приймати інвалідів військової служби. Про це йдеться у законопроекті №6302 про внесення змін до деяких законодавчих актів України, щодо уточнення завдань та основ підготовки і ведення національного спротиву авторами якого є парламентарі «Слуг народу» на чолі з Федором Веніславським, який Верховна Рада схвалила, в цілому, як закон. Законопроект підтримало 278 депутатів.
Законом внесено, яким передбачається, що для потреб комплектування Збройних Сил України (ЗСУ) та інших військових формувань, можуть бути прийняті на службу у військовому резерві ЗСУ та інших військових формувань громадяни України, які не досягли граничного віку перебування на військовій службі і визнані військово-лікарськими комісіями непридатними до військової служби за станом здоров’я, за наслідками захворювань, поранень (травм, контузій, каліцтв), одержаних під час виконання обов’язків військової служби, що призвело до встановлення їм інвалідності, часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності (крім розумових, сенсорних, психологічних вад, розладів психіки, поведінки та інших захворювань, визначених міністерством оборони України та іншими центральними органами виконавчої влади, які відповідно до закону здійснюють керівництво військовими формуваннями). При цьому перелік посад, що можуть бути заміщені такими особами,- визначається Міністерством оборони України.
В Головному юридичному управлінні (ГЮУ) зазначили, запропоновані доповнення не є предметом регулювання Закону України «Про основи національного спротиву».
Крім того, таку ж норму прописали і до статті 261 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу». На думку ГЮУ, існування дублюючих положень в різних законах уможливлює ситуацію, коли при внесенні до таких законів змін оновлені будуть положення, лише одного з таких законів, що призведе до колізії норм права рівної сили.
Експерти звернули увагу, що згідно чинного законодавства для прийняття на службу у військовому резерві громадяни України мають пройти професійно-психологічний відбір, за станом здоров’я бути придатними до служби у військовому резерві та відповідати встановленим вимогам проходження служби у військовому резерві. І тільки після цього з особою, яка відповідає цим вимогам, укладається контракт про проходження служби у військовому резерві відповідно Збройних Сил України або інших військових формувань (частина друга статті 261 Закону).
Окрім того, схваленим проектом пропонується передбачити за рішенням Головнокомандувача ЗСУ озброєння добровольчих формувань крім стрілецької зброї ще й «іншими видами озброєння». Експерти відзначають, що до інших видів озброєння належить наземна, наводна, підводна, повітряна техніка, якою озброюються спеціалізовані військові формування, оскільки її використання і застосування потребує певних професійних навичок.
На думку ГЮУ, оскільки термін «інші види озброєння» не дає можливості чітко і достеменно встановити зміст запропонованого положення, воно не відповідає вимозі юридичної визначеності як складовій принципу верховенства права.
Форми, методи і засоби виконання завдань руху опору визначалися законодавством України, актами Командувача Сил спеціальних операцій (ССО) ЗСУ, що містять таємну інформацію. При цьому, інформація про форми, методи і засоби виконання завдань руху опору, про взаємодію ССО з іншими силами і засобами руху опору належатиме до державної таємниці.
Військовослужбовці, працівники правоохоронних органів та інші особи, які залучаються до завдань руху опору, підпорядковуються Командувачу ССО, рішення якого є обов’язковими до виконання.
При цьому передбачено засекречення видатків на здійснення, підтримання та ведення руху опору. Однак, в ГЮУ відзначили, що відповідно до частини другої статті 31 Бюджетного кодексу України таємні видатки, передбачені на діяльність органів державної влади, в інтересах національної безпеки включаються до Державного бюджету України без деталізації. Тобто, ініціатива авторів оновленої редакції «виділяти окремим напрямком» відповідні видатки Міністерству оборони України фактично перетворює їх з таємних до відкритих даних.
Кабінету Міністрів України пропонується розробити механізм інвентаризації майна громадських організацій колишнього СРСР, яке використовувалося у процесі військово-патріотичного виховання та підготовки молоді до військової служби, що після припинення існування СРСР перебувало на території України та відповідно до законодавства України перейшло у власність України, з метою його подальшої передачі для використання для виконання завдань з підготовки і ведення національного спротиву.
При цьому відповідно до пункту 1 розділу II «Прикінцеві положення» законопроекту, він має набрати чинності, як закон з дня, наступного за днем його опублікування.
Експерти відзначили, що у разі наявності такого майна, його використання з метою, передбаченою Законом України «Про основи національного спротиву», буде відтерміновано на час, що знадобиться не лише для розробки такого механізму (6 місяців), а й для проведення такої інвентаризації та подальшої передачі для використання для виконання завдань з підготовки і ведення національного спротиву, терміни яких у проекті не визначено.
Згідно схваленого закону, громадянам, призваним на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, які на день призову на збірні пункти не працюють, на весь строк виконання ними обов’язків служби в особливий період, враховуючи час проїзду до військової частини і назад, додатково, крім щомісячного грошового забезпечення, виплачується грошова винагорода у розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня календарного року (згідно з чинними положеннями таким особам додатково до належного грошового забезпечення військовослужбовця виплачується мінімальна заробітна плата).
На думку ГЮУ, таке положення не узгоджується з Законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 6 грудня 2016 року № 1774-VIII (набрав чинності з 1 січня 2017 року), пунктом 3 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» якого встановлено, що «мінімальна заробітна плата після набрання чинності цим Законом не застосовується як розрахункова величина для визначення посадових окладів та заробітної плати працівників та інших виплат, крім розрахунку щорічного обсягу фінансування статутної діяльності політичних партій. До внесення змін до законів України щодо незастосування мінімальної заробітної плати як розрахункової величини, вона застосовується у розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 1 січня календарного року, починаючи з 1 січня 2017 року».
Крім того, внесено зміни, відповідно до яких Національна гвардія України для виконання завдань з оборони держави приводиться в готовність до виконання завдань за призначенням і підпорядковується Головнокомандувачу Збройних Сил України, не «з настанням особливого періоду» як на разі передбачено у чинній редакції цієї норми, а з «введенням воєнного стану».
На думку експертів, така пропозиція значно звужує дію Закону, оскільки в оновленій редакції норма виконуватиметься лише у разі введення воєнного стану, тобто після оголошення через засоби масової інформації або оприлюднення в інший спосіб схваленого Верховною Радою Указу Президента України про введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях.
Раніше «Судово-юридична газета» аналізувала Закон «Про основи національного спротиву». А Веніславський розповів про позитивний бік того, що про Україну стали частіше згадувати через можливу військову агресію.