Парламент розглянув та схвалив у першому читанні урядовий законопроект № 6103 від 27.09.2021 «Про внесення змін до розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про житлово-комунальні послуги"». Згідно з пропонованими змінами, у разі коли конкурс з призначення управителя багатоквартирного будинку не було проведено до 1 травня 2021 року, виконавчий орган відповідної місцевої ради (або інший орган — суб’єкт владних повноважень, якому делеговані функції із здійснення управління об’єктами житлово-комунального господарства, забезпечення їх утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг) зобов’язаний не пізніше 1 березня 2022 року оголосити і провести такий конкурс з призначення управителя багатоквартирного будинку у будинках, у яких станом на дату, що передує двом місяцям до запланованої дати оголошення конкурсу, не створено об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, співвласниками не прийнято рішення про форму управління багатоквартирним будинком та не оголошено і не проведено такий конкурс. У подальшому з переможцем конкурсу буде укладений договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком (різновид договору про управління майном в розумінні Глави 70 Цивільного кодексу України).
Нагадаємо, згідно із Законом України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» за рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об’єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об’єднань співвласників багатоквартирного будинку).
Проблема виникла у зв’язку із таким.
Пунктом 6 Розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Закону України № 1060–IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань у сфері надання житлово-комунальних послуг» передбачається врегулювання питання проведення органами місцевого самоврядування конкурсів з призначення управителів багатоквартирних будинків.
Граничний термін проведення конкурсу з призначення управителя багатоквартирного будинку встановлений саме цим Законом і закінчувався він 1 травня 2021 року.
Одночасно Законом України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» (Закон № 417) було задекларовано право співвласників багатоквартирного будинку на визначення форми управління таким будинком – створення ОСББ, обрання управителя. Це право співвласників багатоквартирного будинку на прийняття рішення щодо визначення форми управління будинком у часі не обмежено.
При цьому Прикінцевими та перехідними положеннями Закону № 417 передбачено, що у випадку неприйняття такого рішення співвласниками протягом року з дня набрання чинності цим Законом (тобто з 1 липня 2016 року), управитель призначається органом місцевого самоврядування за результатами конкурсу. Строку, протягом якого часу має бути забезпечено проведення органом місцевого самоврядування таких конкурсів, Законом № 417 також не встановлено.
Прикінцевими та Перехідними положеннями Закону «Про житлово-комунальні послуги» № 2189 було передбачено окрему норму про те, що орган місцевого самоврядування зобов’язаний оголосити і провести конкурс у тримісячний строк з дня отримання протоколу зборів співвласників багатоквартирного будинку із проханням призначити управителя.
Водночас змін до Закону № 417 внесено не було.
У процесі виявилося, що у майже третині багатоквартирних будинків нині не створено ОСББ та не обрано управителя.
Мінрегіон пояснює це тим, що свідомість співвласників є критично низькою, у більшості багатоквартирних будинків співвласники займають пасивну позицію.
Станом на дату подання до Верховної Ради законопроекту № 6103 із 180 тис. багатоквартирних будинків управління 36 тис. будинків здійснювали утворені в них ОСББ (20 %);
у 71 тис. будинків було здійснено перехід до надання послуги з управління багатоквартирним будинком – управителя обрано співвласниками самостійно або призначено за результатами конкурсу органом місцевого самоврядування (39 %);
при цьому 28 % багатоквартирних будинків «живуть» за старим законодавством.
Тож у міністерстві вважають за доцільне встановити обов’язок органу місцевого самоврядування протягом певного часу оголосити і провести конкурси з призначення управителя по будинках, співвласники яких не визначилися з формою управління.
Крім того, стало відомо що і як будуть робити посадовці з виявленими об’єктами самочинного будівництва, якщо реформу ухвалять, а також за якими правилами будуть вводитися в експлуатацію будинки після проведення містобудівної реформи.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook, Viber та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших події.