Закупівлі товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб руху опору становитимуть державну таємницю, а обмеження прав громадян під час введення режиму воєнного стану, що ж стосується обмеження прав громадян під час введення режиму воєнного стану, то Кабінет Міністрів більше не визначатиме порядок даних заходів. Про це йдеться у законопроекті № 6302 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» щодо уточнення завдань та основ підготовки і ведення національного спротиву, який внесла до парламенту група народних депутатів від «слуг народу» на чолі із Федором Веніславським і який парламент схвалив у першому читанні в середині грудня.
Відтак пропонується внести до Закону «Про основи національного спротиву» такі норми:
Форми, методи і засоби виконання завдань руху опору визначалися законодавством України, актами Командувача Сил спеціальних операцій (ССО) Збройних Сил України (ЗСУ), що містять таємну інформацію. При цьому інформація про форми, методи і засоби виконання завдань руху опору, про взаємодію ССО з іншими силами і засобами руху опору належатиме до державної таємниці.
Військовослужбовці, працівники правоохоронних органів та інші особи, які залучаються до завдань руху опору, підпорядковуються Командувачу ССО, рішення якого є обов’язковими до виконання.
Із діючого законодавства прибирається норма, яка зобов’язує погоджувати кандидатів на посаду командирів добровольчих формувань територіальних громад із органом місцевого самоврядування, на території якого функціонуватиме таке добровольче формування.
Також Веніславський пропонує розширити посадові обов’язки Командування ССО, включивши туди зокрема: участь в розробці проектів законів України та інших нормативно-правових актів з питань руху опору; підготовку необхідних розрахунків та пропозицій, аналітичні матеріали для прийняття рішень з питань руху опору; підготовку та надання пропозиції Головнокомандувачу Збройних Сил України щодо залучення сил і засобів сил безпеки та сил оборони до організації, підготовки, підтримання та виконання завдань руху опору тощо.
При цьому закупівлі товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб руху опору становлять державну таємницю і здійснюються за процедурами, встановленими законом для оборонних закупівель.
У Законі України «Про державну таємницю» пропонується прописати, що до державної таємниці може бути віднесена інформація про особовий склад ССО, а також осіб, які співпрацюють або раніше співпрацювали, фінансування та матеріально-технічне забезпечення руху опору, засоби, зміст, плани, організацію, завдання, форми, методи і результати ведення руху опору, оперативний резерв та мережу.
Порядок обліку, використання та списання майна для забезпечення руху опору здійснюється в порядку, визначеному Кабміном.
При цьому із законодавства прибирається норма «про порядок, визначений Кабміном» особливостей тимчасового обмеження прав громадян за режиму воєнного стану. Веніславський пропонує прописати дані норми як: заборонити проведення мирних зборів, мітингів, походів і демонстрацій, інших масових заходів; у разі порушення вимог або невиконання заходів правового режиму воєнного стану вилучати у підприємств, установ і організацій усіх форм власності, окремих громадян електронне комунікаційне обладнання, телевізійну, відео- і аудіоапаратуру, комп’ютери, а також у разі потреби інші технічні засоби зв’язку тощо, прибравши, як вже зазначалося, норми про порядок, визначений Кабміном, який мав це визначати.
При цьому норму про можливість відсторонення від роботи керівників підприємств, установ та організацій без збереження заробітної плати за неналежне виконання ними обов’язків на територіях, де діє режим воєнного стану, пропонується прибрати.
У Головному науково-експертному управлінні (ГНЕУ) вказали на суперечності у проекті. Зокрема у ньому наявна норма, яка вказує, що не може бути обмежено доступ до інформації про складання, розгляд і затвердження бюджетів, кошторисів розпорядників бюджетних коштів та плани використання бюджетних коштів. Водночас, відповідно до Закону «Про основи національного спротиву» (в редакції проекту), на який робиться посилання у ч. 5 ст. 6 Закону (в редакції проекту), «правовий режим військового майна призначеного для виконання завдань руху опору визначається Законом України «Про правовий режим майна у Збройних Силах України» з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом». Таким чином, у цьому приписі не йдеться ні про певну інформацію, ні про випадки отримання певних коштів чи майна, у зв’язку з чим зміст запропонованого у проекті доповнення стає незрозумілим. Також експерти вказали, що у чинному законодавстві України термін «номенклатура Сил Спеціальних операцій Збройних Сил України», який є у проекті, не визначено.
Раніше «Судово-юридична газета» аналізувала Закон «Про основи національного спротиву». А Веніславський розповів про позитивний бік того, що про Україну стали частіше згадувати через можливу військову агресію.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook, Viber та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших події.