Як відомо, Президент України Володимир Зеленський зареєстрував у Верховній Раді законопроект «Про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" щодо запобігання та протидії загрозам національній безпеці України у сфері громадянства» (реєстр. № 6371 від 02.12.2021).
Проектом Закону України, зокрема, пропонується встановити обмеження на зайняття посад в органах системи правосуддя громадянами України, які мають або набули громадянство (підданство) іноземної держави (іноземних держав).
Зокрема, згідно із законопроектом не включаються до списків присяжних громадяни, які мають громадянство (підданство) іноземної держави (іноземних держав).
Не може бути призначений суддею громадянин, який має громадянство (підданство) іноземної держави (іноземних держав).
Для участі у доборі кандидат на посаду судді буде подавати серед інших документів візуальну форму декларації про наявність (відсутність) громадянства (підданства) іноземної держави (іноземних держав), про перебування (неперебування) в процедурі набуття (припинення) громадянства (підданства) іноземної держави (іноземних держав) або витяг з неї.
Не можуть бути членами Вищої кваліфікаційної комісії суддів України особи, які мають громадянство (підданство) іноземної держави (іноземних держав).
Разом із заявою про намір бути призначеною членом Вищої кваліфікаційної комісії суддів України кандидати (як і кандидати на посаду судді) будуть подавати візуальну форму декларації про наявність (відсутність) громадянства (підданства) іноземної держави (іноземних держав), про перебування (неперебування) в процедурі набуття (припинення) громадянства (підданства) іноземної держави (іноземних держав) або витяг з неї.
Повноваження члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України будуть припинятися у разі припинення громадянства України або наявності у нього громадянства (підданства) іноземної держави (іноземних держав) або виїзду за кордон на постійне проживання.
Відставка судді буде припинятися в разі припинення громадянства України або набуття ним громадянства (підданства) іноземної держави (іноземних держав).
Помічником судді, згідно із законопроектом, може бути громадянин України, який не має громадянства (підданства) іноземної держави (іноземних держав).
Метою таких змін Президент зазначає необхідність протидії використанню громадянами України громадянства (підданства) іноземної держави (іноземних держав) як інструмента втручання у внутрішні справи України, посягання на незалежність, суверенітет і територіальну цілісність держави.
Проте на неточності законопроекту звернуло увагу ГНЕУ. Йдеться, зокрема, про таке.
У Головному управлінні нагадують, що поданий законопроект змістовно пов'язаний із проектом Закону України «Про запобігання та протидію загрозам національній безпеці України у сфері громадянства» (реєстр. № 6369 від 02.12.2021) та фактично є похідним від нього.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 25 Закону України «Про Вищу раду правосуддя» (в редакції проекту реєстр. № 6369) повноваження члена Вищої ради правосуддя припиняються у разі припинення ним громадянства України або наявності у нього громадянства (підданства) іноземної держави (іноземних держав) або виїзду за кордон на постійне проживання.
Таку ж вимогу передбачається запровадити для посадових осіб Служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя (див. ч. 1 ст. 28 Закону України «Про Вищу раду правосуддя» у редакції проекту реєстр. № 6369), а також для члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (п. 3 ч. 1 ст. 97 Закону у редакції законопроекту).
У той же час, виходячи зі змісту законопроекту № 6371, виїзд за кордон на постійне місце проживання не матиме жодних правових наслідків для діючих суддів, а також для суддів у відставці.
Також ГНЕУ розкритикувало законопроект Зеленського про множинне громадянство.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.