Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування рекомендував до другого читання проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності ( реєстр. № 5655 від 11.06.2021).
Про це повідомила у соцмережах народний депутат України Олена Шуляк.
Основними положеннями законопроекту передбачається:
врегульовуються питання внесення проектної документації на будівництво об’єкта та відомостей про неї до Реєстру будівельної діяльності Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва;
запроваджується перевірка проектної документації на будівництво об’єкта та відомостей про неї на їх повноту, відповідність формату, логічність та достовірність автоматично програмними засобами Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва;
розширюється перелік інформації, яка перевіряється під час експертизи проектної документації на будівництво об’єкта (наприклад, додатково буде перевірятися відповідність намірів забудови цільовому призначенню земельної ділянки; наявність/відсутність у об’єкта статусу пам’ятки культурної спадщини або щойно виявленого об’єкта культурної спадщини);
експертні організації, які здійснюватимуть експертизу проектної документації на будівництво об’єкта, підлягатимуть реєстрації та обов’язковому страхуванню цивільно-правової відповідальності.
2. Запровадження державної реєстрації у сфері містобудівної діяльності (право на виконання підготовчих та будівельних робіт, зміни у відомостях про таке право, зупинення, поновлення, припинення права на виконання підготовчих та будівельних робіт, завершення підготовчих робіт з демонтажу (знесення) об’єкта нерухомого майна (будинку, будівлі, споруди), прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів) шляхом внесення про це запису до Реєстру будівельної діяльності автоматично програмними засобами електронної системи чи державним реєстратором у сфері містобудівної діяльності. При цьому значно розширюється перелік адміністративних послуг, пов’язаний з отриманням права на виконання підготовчих та будівельних робіт та прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, які надаються автоматично з використанням електронної системи. Одночасно скасовується отримання документів дозвільного характеру для отримання права на будівництво та прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів.
3. Покладення повноважень з державної реєстрації у сфері містобудівної діяльності на державних реєстраторів у сфері містобудівної діяльності:
нотаріусів;
посадових осіб виконавчого органу сільської, селищної або міської ради, Київської, Севастопольської міської, районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації, на яких покладено повноваження державного реєстратора речових прав на нерухоме майно;
посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань містобудівного контролю – щодо об’єктів, на які поширюється дія Закону України «Про державну таємницю», а також щодо реєстраційних дій, з яких прийнято рішення за наслідками адміністративного оскарження.
4. Неможливість здійснення замовниками будівництва державної реєстрації права на виконання будівельних робіт, якщо особи, які здійснюють авторський та технічний нагляд, уповноважені особи з містобудівного контролю (у разі якщо містобудівний контроль здійснюється такими особами) не підтвердять з використанням Реєстру будівельної діяльності, що вони здійснюють відповідно авторський та технічний нагляд або містобудівний контроль на певному об’єкті будівництва.
5. Розмежування повноважень органів містобудівного контролю та містобудівного нагляду. Зокрема, органами з містобудівного контролю будуть:
центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань містобудівного контролю. Здійснюватиме містобудівний контроль щодо вичерпного переліку об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів зі значними (СС3) наслідками (підвісні залізниці, злітно-посадкові смуги, мости, естакади, шляхопроводи, тунелі та метро та ін.); об’єктів, на інформацію щодо яких поширюється дія Закону України «Про державну таємницю»; об’єктів, замовниками будівництва яких є державні органи, органи місцевого самоврядування; пам’яток культурної спадщини національного значення, занесених до Державного реєстру нерухомих пам’яток України;
виконавчі органи сільських, селищних, міських рад. Здійснюватимуть містобудівний контроль щодо об'єктів самочинного будівництва; об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з незначними (СС1), середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками (крім об’єктів, містобудівний контроль щодо яких здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань містобудівного контролю) - у разі якщо замовником будівництва обрано органом з містобудівного контролю відповідний виконавчий орган сільської, селищної, міської ради;
уповноважені особи з містобудівного контролю. Здійснюватимуть містобудівний контроль щодо об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з незначними (СС1), середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками (крім об’єктів, містобудівний контроль щодо яких здійснюватиметься вищезазначеними органами) – у разі якщо замовником будівництва обрано органом містобудівного контролю відповідну уповноважену особу з містобудівного контролю. Уповноважені особи з містобудівного контролю підлягатимуть реєстрації та обов’язковому страхуванню цивільно-правової відповідальності.
Новизною законопроекту є застосування принципу альтернативності вибору, за яким замовник будівництва щодо низки об’єктів будівництва вправі сам обирати орган з містобудівного контролю.
Функції з державного містобудівного нагляду виконуватиме центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері будівництва, містобудування та архітектури.
6. Змінення підходів до державного містобудівного нагляду.
Об’єктами нагляду будуть центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну політику з питань містобудівного контролю, уповноважені особи з містобудівного контролю, виконавчі органи сільських, селищних, міських рад з питань містобудівного контролю, уповноважені органи містобудування та архітектури, експертні організації, саморегулівні організації у сфері архітектурної діяльності, виконавці окремих видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури.
Ініціювання перевірки щодо об’єктів нагляду у рамках здійснення державного містобудівного нагляду може бути здійснено лише вичерпним колом осіб.
7. Для вирішення питання про притягнення до відповідальності об’єктів нагляду при центральному органі виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування, утворюється Містобудівна палата.
8. З метою запобігання самочинному будівництву здійснюватиметься моніторинг забудови виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань містобудівного контролю у межах відповідних територіальних громад або центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику з питань містобудівного контролю, в межах територій, на яких органи місцевого самоврядування не утворили органи з питань містобудівного контролю.
9. Визначення прав та обов’язків основних учасників будівництва (замовників будівництва; осіб, які здійснюють авторський та технічний нагляд; експертних організацій, які здійснюють експертизу проектної документації на будівництво об’єкта; інженерів-консультантів, органів з містобудівного контролю).
10. розширення переліку інформації, яка накопичується у Реєстрі будівельної діяльності, а також розширення переліку документів та дій, які створюються та вчиняються з використанням такого реєстру. Серед іншого, в Реєстр будівельної діяльності будуть вноситися відомості про містобудівний контроль. З використанням Реєстру будівельної діяльності будуть також виготовлятися такі документи та вчинятися такі дії:
акт готовності об’єкта до експлуатації;
направлення на проведення перевірки, акт про недопущення до проведення перевірки при здійсненні містобудівного контролю, документи, які складаються за результатами здійснення містобудівного контролю (довідки, акти, приписи, рішення тощо);
реєстрація експертної організації, що здійснює експертизу проектної документації на будівництво об’єкта, зміни у відомостях про неї, зупинення, поновлення, припинення права на здійснення експертної діяльності експертною організацією;
реєстрація уповноваженої особи з містобудівного контролю, зміни у відомостях про неї, зупинення, поновлення, припинення права на здійснення містобудівного контролю уповноваженою особою з містобудівного контролю.
11. Посилення відповідальності суб’єктів містобудування за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
12. Встановлення особливості проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно без участі державного реєстратора. Така державна реєстрація може проводитись лише на підставі:
заяви про державну реєстрацію права власності на об’єкт нерухомого майна, поданої у складі заяви про державну реєстрацію прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта, будівництво якого здійснювалось на підставі будівельного паспорта;
інформації електронної системи про державну реєстрацію завершення підготовчих робіт з демонтажу (знесення) об’єкта нерухомого майна (будинку, будівлі, споруди) – у разі якщо у Державному реєстрі прав та Реєстрі будівельної діяльності Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва містяться відомості про ідентифікатор закінченого будівництвом об’єкта.
Реформа, між іншим, вносить зміни і у порядок судового провадження, тобто, якщо закон ухвалять, то зміняться окремі процесуальні норми.
Зокрема, згідно із законопроектом, резолютивна частина судових рішень, які стосуються:
Підставою для виконання уповноваженими органами містобудування та архітектури, органом містобудівного контролю та органом державного містобудівного нагляду судового рішення, що набрало законної сили, стає його примірник в електронній формі, надісланий такому органу шляхом електронної інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром судових рішень та Єдиною державною електронною системою у сфері будівництва.
Апеляційним адміністративним судам як судам першої інстанції стануть підсудні:
1) справи за позовами про примусове відчуження з мотивів суспільної необхідності земельної ділянки, інших об’єктів нерухомого майна, що на ній розміщені;
2) спори за участю суб’єктів владних повноважень з приводу проведення аналізу ефективності здійснення державно-приватного партнерства та спори, що виникають у зв’язку з проведенням та/або визначенням результатів конкурсу з визначення приватного партнера та концесійного конкурсу;
3) справи за позовами виконавчих органів сільських, селищних, міських рад щодо демонтажу (знесення) об’єктів самочинного будівництва.
У судовому порядку будуть оскаржуватися результати експертизи проектної документації на будівництво об’єкта та змін до неї, акт готовності об’єкта до експлуатації, проведена на підставі нього державна реєстрація.
Державна реєстрація поновлення права на виконання підготовчих робіт буде здійснюватися автоматично програмними засобами Реєстру будівельної діяльності, в тому числі у зв’язку із спливом двомісячного строку на звернення до суду з позовом про припинення права на виконання підготовчих робіт з дня закінчення строку для усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, визначених у приписі про зупинення права на виконання підготовчих робіт.
Рішення Містобудівної палати про накладення адміністративного стягнення та застосування санкцій стануть виконавчими документами.
У Законі України «Про регулювання містобудівної діяльності» встановлюються особливості виконання судових рішень, пов’язаних з внесенням відомостей до Реєстру будівельної діяльності.
Внесення відомостей до Реєстру будівельної діяльності на підставі судових рішень здійснюється виключно на підставі рішень, отриманих у результаті інформаційної взаємодії електронної системи та Єдиного державного реєстру судових рішень, без подання відповідної заяви заявником.
У день набрання законної сили судовим рішенням, яке передбачає внесення відомостей до Реєстру будівельної діяльності (зміну інформації, скасування документа, створеного з використанням Реєстру будівельної діяльності, дій (у тому числі державної реєстрації), вчинених з використанням Реєстру будівельної діяльності, заборона проведення державної реєстрації, проведення підготовчих та будівельних робіт тощо), програмні засоби забезпечують передачу з Єдиного державного реєстру судових рішень до електронної системи в порядку електронної інформаційної взаємодії примірника такого судового рішення.
Виконання судових рішень, пов’язаних з внесенням відомостей до Реєстру будівельної діяльності, щодо об’єктів/суб’єктів, відомості про які відсутні в цьому реєстрі, може здійснюватися на підставі судового рішення, надісланого в паперовій або електронній формі.
За внесення до Реєстру будівельної діяльності відомостей на підставі судового рішення плата не стягується.
Раніше ми писали, навіщо парламент криміналізує контрабанду та що міститься за лаштунками законопроекту.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua, на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.