Сама лише трансформація одного структурного підрозділу юридичної особи публічного права в інший (без скорочення штату) не є підставою для звільнення з публічної служби з указаних підстав.
На цьому наголосив Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у справі № 480/4226/18.
Обставини справи
З матеріалів справи відомо, що позивач звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Сумській області (відповідач-2), в якому, зокрема, просив визнати незаконним і скасувати наказ ДФС України про звільнення позивача з посади та податкової міліції ДФС за підпунктом «г» пункту 64 (через скорочення штатів) Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів Української РСР, та поновити позивача на посаді першого заступника начальника ГУ ДФС у Сумській області, який здійснює координацію діяльності підрозділів податкової міліції та в податковій міліції з часу звільнення.
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що скорочення штату, як умови звільнення відповідно до підпункту «г» пункту 64 Положення № 114, у спірних правовідносинах не було. Він доводив, що після введення в дію змін до штатного розпису кількість штатних одиниць за посадою «перший заступник начальника» не змінилася.
Рішенням суду першої інстанції позов задоволено частково.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду рішення Сумського окружного адміністративного суду вирішено змінити в частині визначення періоду та розміру стягнення з ГУ ДФС у Сумській області на користь позивача середнього заробітку за час вимушеного прогулу: замість «з 08.11.2018» вказати «з 09.11.2018» та відповідно замість «35 951 грн 07 коп» вказати « 35 430 грн 04 коп». В іншій частині рішення суду першої інстанції залишено без змін.
Задовольняючи адміністративний позов, суди попередніх інстанцій виходили з того, що організаційно-штатні зміни, на які посилалися відповідачі, не передбачали скорочення посад першого заступника начальника, у зв`язку з чим у відповідачів не було підстав для звільнення позивача за підпунктом «г» пункту 64 (через скорочення штату) Положення № 114.
Висновок Верховного Суду
Розглядаючи справу, ВС зазначив, що умовою припинення служби в органах внутрішніх справ з підстав, передбачених підпунктом «г» пункту 64 Положення № 114, є скорочення штатів, тобто зміна штатного розпису за рахунок ліквідації певних посад у випадку ліквідації чи реорганізації органу, в якому проходить службу особа, або внаслідок організаційно-штатних змін (зміна структури органу тощо), у разі неможливості пропозиції іншої посади.
Водночас сама лише трансформація одного структурного підрозділу юридичної особи публічного права в інший (без скорочення штату) не є підставою для звільнення з публічної служби з указаних підстав.
Також ВС нагадав, що відповідно до пункту 19 постанови Пленуму Верховного Суду України від 6 листопада 1992 року № 9 «Про практику розгляду судами трудових спорів» під час розгляду спорів про звільнення за пунктом 1 статті 40 КЗпП України суди зобов`язані з`ясувати, чи дійсно у відповідача мали місце зміни в організації виробництва і праці, зокрема, ліквідація, реорганізація або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників, чи додержано власником або уповноваженим ним органом норм законодавства, що регулюють вивільнення працівника, які є докази щодо змін в організації виробництва і праці про те, що працівник відмовився від переведення на іншу роботу або що власник або уповноважений ним орган не мав можливості перевести працівника з його згоди на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації, чи не користувався вивільнюваний працівник переважним правом на залишення на роботі та чи попереджувався він за два місяці про наступне вивільнення.
Отже, вирішуючи спори про припинення публічної служби з підстав, передбачених підпунктом «г» пункту 64 Положення № 114, суди повинні з`ясувати: чи мали місце ліквідація, реорганізація чи інші організаційно-штатні зміни в органі, де проходив службу позивач, якщо так, то чи мало це наслідком скорочення штату, зокрема посади, яку обіймав позивач.
Скорочення штату може бути встановлене шляхом порівняння штатних розписів цієї юридичної особи до і після відповідних змін.
Так, судами попередніх інстанцій було встановлено, що звільнення позивача було пов`язано з тими самими підставами, які вже оцінювалися Сумським окружним адміністративним судом у межах справи № 818/858/18, а саме: у зв`язку з прийняттям наказу ДФС України «Про затвердження Плану заходів зі скорочення штатної чисельності працівників Державної фіскальної служби», наказу ДФС «Про надання повноважень», наказів ГУ ДФС у Сумській області «Про введення в дію організаційної структури ГУ ДФС у Сумській області», «Про введення в дію штатного розпису на 2016 рік».
Скасовуючи наказ ДФС України від 22 січня 2018 року № 105-о та поновлюючи позивача на посаді першого заступника начальника ГУ ДФС у Сумській області, Сумський окружний адміністративний суд у справі № 818/858/18 виходив з того, що посада, яку обіймав позивач, скорочена не була.
Як установив Сумський окружний адміністративний суд у справі № 818/858/18 на підставі оцінки вказаних наказів, у структурі ГУ ДФС у Сумській області, як в 2015 році, так і після внесення змін у лютому 2016 року, була передбачена наявність двох штатних одиниць за посадою «перший заступник начальника».
ВС зазначив, що частиною четвертою статті 78 КАС України передбачено, що обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Судами попередніх інстанцій було також досліджено штатний розпис ГУ ДФС у Сумській області на 2018 рік, затверджений 29 січня 2018 року в.о. голови ДФС України та порівняно його з Переліком змін № 1 до штатного розпису ГУ ДФС у Сумській області, що затверджений 29 березня 2018 року, з якого встановлено, що посаду першого заступника начальника з посадовим окладом 2 917 грн було виведено зі штату та одночасно введено до штату посаду першого заступника начальника з посадовим окладом 9 300 грн.
Таким чином, суди попередніх інстанцій встановили, що як і 2016 році, так і в 2018 році посада першого заступника начальника ГУ ДФС у Сумській області скорочена не була.
У зв`язку з цим суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про відсутність підстав для звільнення позивача за підпунктом «г» пункту 64 Положення № 114.
Верховний Суд залишив рішення суду першої та апеляційної інстанції без змін.
Раніше «Судово-юридична газета» писала, що Верховний Суд висловився про визнання податкової перевірки незаконною.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.