Верховна Рада ухвалила в другому читанні Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення функціонування Єдиного державного реєстру ветеранів війни та запровадження електронного посвідчення ветерана» (реєстр. № законопроекту 5694 від 23.06.2021 р.).
Ним вносяться зміни до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».
Що таке електронне посвідчення ветерана.
Згідно з законом, електронне посвідчення ветерана (е-посвідчення) - посвідчення ветерана у формі електронного відображення інформації, що містить відомості про особу, разом з унікальним електронним ідентифікатором (QR-кодом, штрих-кодом, цифровим кодом), який забезпечує перехід за посиланням на відповідний підтверджувальний запис в електронних реєстрах Єдиного державного реєстру ветеранів війни, яке формується у разі виявлення бажання запитувача і підтверджує його статус.
Невід'ємною частиною е-посвідчення ветерана є відцифрований образ обличчя, що міститься в Єдиному державному реєстрі ветеранів війни або відображається в е-паспорті/е-паспорті для виїзду за кордон, за згодою особи.
Е-посвідчення ветерана формується безоплатно за бажанням особи, на ім’я якої видано відповідне посвідчення, оформлюється із застосуванням засобів Єдиного державного реєстру ветеранів війни та використовується на території України для підтвердження відповідного статусу, отримання пільг та компенсацій.
Е-посвідчення ветерана може пред’являтися особою замість та без додаткового пред’явлення посвідчення, виданого особі.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, юридичні та фізичні особи зобов’язані забезпечити перевірку е-посвідчення ветерана, що пред’являється громадянином України. Яким чином вони будуть це робити, незрозуміло. Існує версія, що шляхом закупівлі відповідного обладнання за власні кошти, оскільки для реалізації положень закону не передбачено жодного відшкодування з Державного бюджету України
Е-посвідчення ветерана може подаватися та застосовуватися також у випадках, якщо законодавством передбачено подання та застосування копії посвідчення.
Е-посвідчення ветерана формується засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, зокрема через його мобільний застосунок.
Для формування е-посвідчення ветерана використовуються відомості, передані до Єдиного державного вебпорталу електронних послуг відповідно до вимог законодавства з Реєстру та інформаційних (автоматизованих), інформаційно-комунікаційних, телекомунікаційних і довідкових систем, реєстрів та банків даних, держателями (адміністраторами) яких є органи державної влади та органами місцевого самоврядування.
Щоправда, як буде виглядати таке посвідчення, поки що невідомо, оскільки Порядок формування е-посвідчення ветерана та його перевірки органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами повинен буде визначити Кабінет Міністрів України. Потім, коли закон набере чинності.
На відсутність належного опису процедур «оформлення» та «формування» відповідних посвідчень та аргументації на користь їх опрацювання в окремих інформаційних системах звертало увагу ще Головне науково-експертне управління.
Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
У Головному юридичному управлінні висловлювали сумнів щодо цього закону ще на стадії законопроекту. Юристи зазначали, що «е-посвідчення ветерана» не є «документом» у розумінні Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг». З огляду на природу та призначення «е-посвідчення ветерана» відповідний мобільний застосунок є технічним програмним інструментом, за допомогою якого надаватиметься доступ до інформації, що міститься в інформаційно-комунікаційних системах.
Тим самим у законопроекті фактично здійснюється підміна «документа», що посвідчує певний статус особи, на «засіб», за допомогою якого відображається інформація про особу та підтверджується її статус. Відтак, підтвердження особою свого статусу, внаслідок якого набуватимуться пільги і компенсації, здійснюватиметься без пред'явлення документа, що містить необхідні реквізити (в тому числі електронного), незважаючи на реальну можливість щодо легітимності використання мобільного застосунку на рівні з документом.
Також, не визначено переліку інформації, що відображатиметься у «е-посвідченні ветерана», її опису, мови та строку дії. Передбачене проектом визначення цього терміна лише вказує про відтворення у «е-посвідченні ветерана» певних відомостей (зокрема, «відцифрованого образу обличчя, що міститься у Єдиному державному реєстрі ветеранів війни»).
При цьому відповідно до Закону та Положення про Єдиний державний реєстр ветеранів війни, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 серпня 2019 року № 700, «відцифрований образ обличчя» особи не є інформацією, що може міститися у Єдиному державному реєстрі ветеранів війни (пункт 5 Положення).
Неврегульованим також залишилося питання щодо встановлення таких механізмів захисту персональних даних особи, як: забезпечення зчитування з «е-посвідчення ветерана» лише того обсягу інформації, що має бути передбачена для них законом або згодою суб'єкта персональних даних; унеможливлення використання застосунку для доступу до інформації про особу, яка не є його користувачем; унеможливлення зберігання інформації про особу в зазначеному мобільному застосунку; використання такої інформації лише з метою, передбаченою законом; інших механізмів захисту персональної інформації від несанкціонованого доступу.
Внаслідок реалізації запропонованих проектом положень конфіденційна інформація стосовно невизначеного кола осіб оброблятиметься невизначеним колом суб'єктів у невизначених законом обсягах протягом невизначених законом строків, і відповідна обробка персональних даних не буде передбачуваною та прогнозованою (щодо способів та обсягу) для володільців персональних даних.
Також, депутатам, які прогулюють роботу, хочуть поновити відшкодування витрат на їхню діяльність
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.