Радуцький пропонує дозволити державним та комунальним лікарням самостійно визначати вартість медичних послуг: чи зростуть ціни

08:20, 14 декабря 2021
«Слуги народу» на чолі з головою комітету з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування Михайлом Радуцьким внесли законопроект, який регулює діяльність Національної служби здоров’я України.
Радуцький пропонує дозволити державним та комунальним лікарням самостійно визначати вартість медичних послуг: чи зростуть ціни
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Госпітальні округи будуть поділені на кластери, а комунальні та державні заклади охорони здоров'я зможуть самостійно встановлювати плату за послуги з медичного обслуговування населення. Про це йдеться у законопроекті № 6306 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення надання медичної допомоги», який до парламенту внесли «слуги народу» на чолі з головою комітету з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування Михайлом Радуцьким.

У пояснювальній записці зазначено, що проект закону розроблений з метою підвищення ефективності діяльності Національної служби здоров’я України (НСЗУ) як єдиного державного закупівельника медичних послуг у її взаємодії із надавачами медичних послуг щодо реалізації державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення України.

У законопроекті пропонується внести зміни до Цивільного кодексу України, Основ законодавства України про охорону здоров’я, законів України «Про захист персональних даних», «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення», «Про реабілітацію у сфері охорони здоров’я».

У проекті запропоновано так визначити госпітальний округ: (ГО) – територія, в межах якої забезпечено надання якісної, комплексної, безперервної і орієнтованої на пацієнтів медичної допомоги шляхом організації спроможної мережі закладів охорони здоров'я. Пропонується, аби ГО поділявся на госпітальні кластери, в межах яких має бути організовано комплексний доступ населення до стаціонарної медичної допомоги.

Межі ГО та госпітальних кластерів, порядок їх утворення та функціонування, а також порядок визначення кластерних, надкластерних та інших видів закладів охорони здоров’я, що входять до мережі закладів охорони здоров’я госпітального округу, має визначатися Кабінетом Міністрів України.

У Головному науково-експертному управлінні (ГНЕУ) звернули увагу, що ні визначень нових термінів («госпітальні кластери», «кластерні» та «надкластерні» заклади охорони здоров’я), ні їх чітких правових ознак проект не містить. Відсутність у проекті чітких критеріїв, за якими уряд визначатиме межі «госпітальних кластерів», на думку експертів, може призвести до розбалансованості організації медичної допомоги.

Законопроектом пропонується заборонити затвердження в рамках програми медичних гарантій пакетів, що не передбачають надання послуг у сфері охорони здоров'я, крім оплати заходів з готовності до надання медичної допомоги в умовах поширення інфекційних захворювань, епідемій та інших надзвичайних ситуаціях. На думку ГНЕУ, зазначене положення потребує конкретизації. Зокрема, є незрозумілим, що саме мається на увазі під формулюванням «пакети, що не передбачають надання послуг у сфері охорони здоров'я» та «заходи з готовності до надання медичної допомоги в умовах поширення інфекційних захворювань».

Також пропонується вторинну (спеціалізовану) медичну допомогу та третинну (спеціалізовану) медичну допомогу замінити спеціалізованою медичною допомогою, як такою що «надається в амбулаторних або стаціонарних умовах лікарями відповідної спеціалізації (крім лікарів загальної практики - сімейних лікарів) у плановому порядку або в екстрених випадках і передбачає надання консультації, проведення діагностики, лікування та профілактики хвороб, травм, отруєнь, патологічних і фізіологічних (під час вагітності та пологів) станів, в тому числі із застосуванням високотехнологічного обладнання та/або високоспеціалізованих медичних процедур високої складності; направлення пацієнта відповідно до медичних показань для надання спеціалізованої медичної допомоги з іншої спеціалізації». У ГНЕУ вказали на відсутність аналізу практики застосування відповідних чинних норм Основ та аргументів, які б засвідчували необхідність відповідних змін.

У законопроекті прописано, що «заклади охорони здоров'я державної та комунальної форм власності самостійно встановлюють плату за послуги з медичного обслуговування». На думку експертів, такий підхід законодавця може створювати ризики значної комерціалізації медичної допомоги.

Також у проекті зазначено, що на період встановлення карантину, запровадження медико-біологічної надзвичайної ситуації природного характеру до надання медичної допомоги можуть залучатися в порядку, визначеному урядом, фармацевтичні працівники, здобувачі вищої освіти 4-6 років навчання за спеціальностями галузі знань 22 «Охорона здоров’я», молодші спеціалісти з медичною освітою, лікарі-інтерни, а також лікарі-спеціалісти без вимог щодо атестації на присвоєння чи підтвердження кваліфікаційної категорії.

Закон України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» пропонується доповнити новими нормами, згідно з якими Рада громадського контролю за діяльністю центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення (Уповноважений орган), «бере участь у проведенні конкурсу на зайняття посад державної служби категорії «А» в Уповноваженому органі, з правом дорадчого голосу».

У зв’язку з цим, у ГНЕУ звернули увагу, що відповідно до Закону «Про державну службу» конкурс на зайняття посад державної служби категорії «А» проводить Комісія з питань вищого корпусу державної служби, до складу якої вже включено по одному представнику від закладів вищої освіти, що здійснюють підготовку у сфері публічного управління та адміністрування, та від громадських об’єднань, обраних відповідно до порядку, затвердженого Кабміном.

Окрім того, відповідно до Закону «Про державну службу» на своєму засіданні Комісія з питань вищого корпусу державної служби приймає рішення про утворення комітету з відбору кандидатів на відповідну посаду та комітету з дисциплінарних проваджень з розгляду відповідних питань, а також визначає осіб із числа членів Комісії, які до них входять. Комітети Комісії для вирішення питань, що належать до їх повноважень, можуть залучати з правом дорадчого голосу представників інститутів громадянського суспільства та міжнародних організацій з належною фаховою підготовкою та досвідом роботи у відповідних галузях. Відповідно виписані Радуцьким норми не узгоджуються із законом «Про державну службу».

Також експерти вказали, що залишається невизначеною форма участі Ради громадського контролю у проведенні  конкурсу на зайняття посад державної служби категорії «А» в Уповноваженому органі. Зокрема, із вказаного припису залишається незрозумілим, чи участь у такому конкурсі бере вся Рада, її представник чи декілька представників.

Раніше «Судово-юридична газета» писала, що Радуцький пропонує виплачувати лікарям приватних лікарень страхові виплати у разі встановлення втрати здоров’я чи смерті через коронавірус.

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики