Законопроектом вносяться зміни до Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності», відповідно до яких скорочуються строки прийняття та оформлення рішень про викуп земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для потреб дорожнього господарства.
Зокрема, орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, зобов'язаний буде письмово повідомити про це їх власника (власників) протягом п'яти днів з дня прийняття такого рішення, але не пізніше як за два місяці до їх викупу. Цей строк поширюється також на тих осіб, які стануть власниками таких об'єктів протягом двох місяців з дня надходження зазначеного повідомлення.
У разі недосягнення згоди щодо умов договору купівлі-продажу (іншого правочину, що передбачає передачу права власності) протягом одного місяця з дня прийняття рішення про викуп земельної ділянки, інших об’єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, зазначені об’єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно для будівництва автомобільних доріг загального користування державного значення, мостів, естакад та об’єктів, необхідних для їх експлуатації, на умовах концесії.
Орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, у разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо їх викупу для суспільних потреб відповідно до розділу II цього Закону протягом одного місяця звертається до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження зазначених об'єктів з мотивів суспільної необхідності і виключно для будівництва автомобільних доріг загального користування державного значення, мостів, естакад та об'єктів, необхідних для їх експлуатації, в тому числі на умовах концесії або інших формах здійснення державно-приватного партнерства.
Зміни також вносяться до Кодексу адміністративного судочинства України, згідно з якими кодекс доповнюється новою статтею, відповідно до якої за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються адміністративні справи у спорах про примусове відчуження зазначених вище об'єктів для будівництва автомобільних доріг загального користування державного значення, мостів, естакад та об'єктів, необхідних для їх експлуатації, в тому числі на умовах концесії або інших формах здійснення державно-приватного партнерства.
Право звернутися з адміністративним позовом про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності для будівництва автомобільних доріг загального користування державного значення, мостів, естакад та об'єктів, необхідних для їх експлуатації, в тому числі на умовах концесії або інших формах здійснення державно-приватного партнерства, мають органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які відповідно до закону можуть викуповувати такі об'єкти для суспільних потреб.
Адміністративні справи про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності для будівництва автомобільних доріг загального користування державного значення, мостів, естакад та об'єктів, необхідних для їх експлуатації, в тому числі на умовах концесії або інших формах здійснення державно-приватного партнерства, розглядаються та вирішуються апеляційним адміністративним судом за місцем розташування нерухомого майна, що підлягає примусовому відчуженню.
Позовна заява про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності для будівництва автомобільних доріг загального користування державного значення, мостів, естакад та об'єктів, необхідних для їх експлуатації, в тому числі на умовах концесії або інших формах здійснення державно-приватного партнерства, подається до адміністративного суду без сплати судового збору.
Суд вирішує адміністративні справи про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності для будівництва автомобільних доріг загального користування державного значення, мостів, естакад та об'єктів, необхідних для їх експлуатації, в тому числі на умовах концесії або інших формах здійснення державно-приватного партнерства, за правилами спрощеного позовного провадження протягом одного місяця з дня надходження позовної заяви.
У рішенні адміністративного суду про задоволення позову зазначається інформація про:
- об'єкт примусового відчуження, його місцезнаходження, площу, кадастровий номер, цільове призначення, категорію земель;
- умови попереднього повного відшкодування вартості земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, збитків, заподіяних власнику внаслідок примусового відчуження, та їх розмір, визначений відповідно до закону;
- строк, протягом якого власник повинен звільнити земельну ділянку, інші об'єкти нерухомого майна, що на ній розміщені;
- джерело фінансування витрат, пов'язаних із примусовим відчуженням.
Судом апеляційної інстанції у справах про примусове відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності є Верховний Суд. Судові рішення Верховного Суду набирають законної сили з моменту проголошення і не можуть бути оскаржені.
Суд апеляційної інстанції розглядає справу у двомісячний строк з дня надходження апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції за наслідками апеляційного розгляду не може повертати справу на новий розгляд.
Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду справи.
Ініціатор законопроекту, міністерство інфраструктури України, вважає, що запропоновані зміни прискорять процедури відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, в тому числі для будівництва автомобільних доріг загального користування державного значення, мостів, естакад та об'єктів, необхідних для їх експлуатації.
Там скаржаться, що чинний механізм примусового відчуження вказаних об'єктів є занадто довготривалим та, як наслідок, недостатньо дієвим в умовах нагальної необхідності побудови нових автомобільних доріг.
Проблеми землевідведення шляхом примусового відчуження у державну власність з мотивів суспільної необхідності земельних ділянок також суттєво впливають на такий суспільно важливий інфраструктурний проект як будівництво великої кільцевої автомобільної дороги навколо м. Києва.
Раніше Мін’юст змінив правила, за якими буде проводитися стягнення на земельні ділянки боржників.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.