Депутати визначили дату щорічної індексації пенсії

08:40, 30 ноября 2021
Профільний комітет Ради рекомендував парламенту схвалити у другому читанні законопроект, який визначає дату індексації пенсій.
Депутати визначили дату щорічної індексації пенсії
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Комітет з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів рекомендував парламенту прийняти в цілому як закон проект «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення пенсійного законодавства» (р.№ 4668), друге читання.

Проектом акта пропонується:

  • визначити дату щорічної індексації пенсій – 1 березня;
  • здійснювати щорічну індексацію пенсій військовослужбовцям, державним службовцям та іншим категоріям пенсіонерів на загальних умовах;
  • призначати достроково пенсії:
  • за віком за півтора роки до досягнення пенсійного віку особам, трудовий договір з якими розірвано у зв’язку зі змінами в організації виробництва та за інших умов;
  • матерям (батькам) дітей, хворих на тяжке, рідкісне захворювання, яким не встановлено інвалідність;
  • право на дострокову пенсію матимуть жінки, які народили п’ятьох або більше дітей та виховали їх до шестирічного віку, матері осіб з інвалідністю з дитинства, – після досягнення віку 50 років та за наявності не менше ніж 15 років страхового стажу. При цьому особами з інвалідністю з дитинства вважаються також діти з інвалідністю віком до 18 років.

У Головному науково-експертному управлінні (ГНЕУ) відзначили, що у законопроекті пропонується продовжити практику  необґрунтованого змішування понять індексації пенсій та перерахунку пенсій. Зокрема, експерти вказали, що потребують додаткового обґрунтування та редакційного уточнення пропозиції до Закону «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», де пропонується положення про те, що «призначені військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, пенсії підвищуються відповідно до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення»» замінити на норму «У разі, коли пенсії, призначені військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, у попередньому календарному році не перераховувалися відповідно до частини четвертої статті 63 цього Закону, для забезпечення їх індексації проводиться перерахунок пенсій у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, із застосуванням коефіцієнта збільшення.

Експерти також відзначили, що є незрозумілою необхідність окремого припису щодо пенсійного забезпечення жінок. Адже жінки, які прийняті у добровільному порядку на посади військовослужбовців, набувають статусу військовослужбовця з належним цьому статусу правовим і соціальним забезпеченням, у тому числі і пенсійним.

Крім того, законодавством зрівняно права жінок та чоловіків під час проходження військової служби. Таким чином, жінки виконують військовий обов’язок на рівних засадах із чоловіками, за винятком випадків, передбачених законодавством з питань охорони материнства та дитинства, а також заборони дискримінації за ознакою статі.

У кінці експерти відзначили, що реалізація положень законопроекту потребуватиме додаткових видатків за рахунок коштів Державного бюджету, тому до нього повинно бути надане належне фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки).

Також депутати рекомендували схвалити у другому читанні законопроект про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» щодо вдосконалення функціонування Єдиного державного реєстру ветеранів війни та запровадження електронного посвідчення ветерана (р.№ 5694).

У проекті написано, що з метою формування та актуалізації Реєстру ветеранів війни розпорядник має право на безоплатне отримання інформації, в тому числі такої, що містить персональні дані, з Єдиного державного демографічного реєстру, Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування, Державного реєстру актів цивільного стану громадян та електронної системи охорони здоров’я.

Посвідчення ветеранів можуть відображатися у формі е-Посвідчення ветерана – електронного відображення інформації, що міститься у посвідченні особи разом з унікальним електронним ідентифікатором (QR-кодом, штрих-кодом, цифровим кодом).

Е-Посвідчення ветерана формується безоплатно за бажанням особи, на ім’я якої видано відповідне посвідчення. Воно може пред’являтися особою замість та без додаткового пред’явлення посвідчення.

Е-Посвідчення може пред’являтися особою замість та без додаткового пред’явлення посвідчення. А формується через мобільний додаток.

Для формування е-Посвідчення ветерана використовуються відомості, передані до Єдиного державного вебпорталу електронних даних.

У ГНЕУ звернули увагу, що у проекті не наводиться належного опису процедур «оформлення» та «формування» відповідних посвідчень та аргументації на користь їх опрацювання в окремих інформаційних системах.

Крім того, члени комітету рекомендували схвалити за основу законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо реформування служби зайнятості, соціального страхування на випадок безробіття, сприяння продуктивній зайнятості населення, у тому числі молоді, та впровадження нових активних програм на ринку праці» (р.№ 6067, Кабінет Міністрів України).

Як зазначено у пояснювальній записці до проекту, реалізація акта забезпечить збалансування бюджету Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття в 2022 році шляхом запровадження норм, спрямованих на оптимізацію видатків на матеріальне забезпечення безробітних (прогнозна економія 3,1 млрд гривень), та нових програм сприяння зайнятості, зокрема осіб, які мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню (прогнозні витрати 219,3 млн гривень).

Чинними нормами передбачено, що загальна тривалість виплати допомоги по безробіттю не може перевищувати 360 календарних днів протягом двох років, а проектом пропонується зменшити тривалість виплати допомоги по безробіттю з 360 до 180, 210, 240, 300, 330 календарних днів залежно від наявності в особи тривалості страхового стажу, при цьому 360 календарних днів передбачається лише для тих, у кого більше 30 років страхового стажу (тобто для осіб передпенсійного або пенсійного віку).

Змінами до статті 23 Закону  збільшується тривалість страхового стажу для обчислення допомоги по безробіттю, що тягне за собою зменшення розміру допомоги по безробіттю. Наразі розмір допомоги по безробіттю визначається залежно від страхового стажу у відсотках до їх середньої заробітної плати (доходу), але не менше ніж мінімальний розмір допомоги по безробіттю, встановлений правлінням Фонду для цієї категорії осіб.

При цьому, якщо наразі призначена допомога по безробіттю від тривалості безробіття виплачується перші 90 календарних днів – 100%, протягом наступних 90 календарних днів – 80%, у подальшому – 70%, то проектом пропонується перша половина строку тривалості виплати допомоги по  безробіттю – 100%, а в  подальшому – 50%.

Також в урядовому проекті передбачено зміну умов отримання допомоги по безробіттю для осіб, які звільнилися за угодою сторін. Так, нині для осіб, звільнених за угодою сторін, допомога виплачується з першого дня після отримання статусу безробітного. Водночас виплата допомоги по безробіттю особам, які звільнилися з останнього місця роботи за власним бажанням без поважних причин, починається з 91-го календарного дня. Проектом пропонується прирівняти осіб, які звільнилися за угодою сторін до осіб, які звільнилися за власним бажанням, і виплачувати для цих всіх осіб допомогу з 31-го календарного дня.

Змінами до Закону України «Про зайнятість населення» у статтях 24-1, 26, 26-1, 27 передбачається механізм сприяння працевлаштуванню окремих категорій безробітних шляхом компенсації роботодавцю протягом 12 місяців фактичних витрат у розмірі єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за відповідну особу за місяць. Проте у разі звільнення працівника, за якого виплачувалася компенсація відповідно до частини першої цієї статті, до закінчення встановленого строку збереження гарантій зайнятості сума виплачених коштів повертається у повному обсязі до бюджету Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття або Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю залежно від джерела фінансування компенсації, крім випадку, коли на його робоче місце роботодавцем працевлаштовано іншого зареєстрованого безробітного за направленням.

Крім того, депутати рекомендували прийняти за основу законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регулювання діяльності будинків-інтернатів для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю» (р.№ 5856, н.д. Третьякова Г. та інші).

Проект закону передбачає встановлення правил діяльності і ліцензування будинків-інтернатів для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю.

Зважаючи на зазначене, цим законопроектом передбачається внесення змін до законів України «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні», «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» та «Про ліцензування видів господарської діяльності».

Зокрема, прописано, що громадяни похилого віку, які за станом здоров’я потребують стороннього догляду, мають право цілодобового проживання (перебування) та догляду у будинках-інтернатах незалежно від форми власності.

Такі громадяни забезпечуються:

  • житловим приміщенням для проживання (перебування) та комунальними послугами;
  • предметами, матеріалами, м’яким і твердим інвентарем (одягом, взуттям, постільною білизною, засобами особистої гігієни, столовим посудом);
  • не менш як чотириразовим харчуванням, у тому числі дієтичним;
  • лікарськими засобами, технічними та іншими засобами реабілітації, виробами медичного призначення.

Організаційно-правові засади діяльності таких будинків-інтернатів встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Раніше «Судово-юридична газета» писала, що до парламенту внесено законопроект, який викликав неоднознозначну реакцію експертів і дозволяє лікувати пацієнтів незареєстрованими лікарськими засобами, які пройшли хоча б одне клінічне випробування за кордоном.

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/suduaна Youtube Право ТВа також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики