Останнім часом до судової гілки влади прикуто чимало уваги з огляду на прийняття законів про відновлення роботи ВККС і про створення Етичної ради, обрання голови Верховного Суду та оновлення керівництва касаційних судів. Гострими залишаються питання недостатнього фінансування та кадрового дефіциту.
Заступник керівника Офісу Президента України Андрій Смирнов в ексклюзивному інтерв’ю «Судово-юридичній газеті» поділився своїм баченням актуальних питань діяльності судової влади.
Новому Верховному Суду виповнюється чотири роки. Наразі переобирається керівництво касаційних судів. Відомо, що раніше голова ВС Валентина Данішевська скаржилася на погану комунікацію з Офісом Президента. Як Ви оцінюєте результати виборів голови ВС та касаційних судів, які вже відбулися? Чи, на Вашу думку, це сприятиме покращенню комунікації між гілками влади? Як Ви бачите цю комунікацію?
Комунікація - це звичайний робочий процес. І мені трішки дивно чути про погану комунікацію з Офісом Президента. Адже керівництво Верховного Суду ніколи не страждало браком комунікацій ані з Офісом Президента, ані з представниками парламенту чи Уряду. Можливо, якщо окремі посадові особи під нормальною комунікацією розуміли щоденні сніданки для звірки годинників, то такого дійсно не було, і, я сподіваюся, ніколи не буде. З Валентиною Іванівною, з більшістю керівників касаційних інстанцій завжди був і є нормальний робочий діалог.
Стосовно результатів виборів голів касаційних інстанцій, то принаймні там, де вибори вже відбулися, нічого непередбачуваного не сталося. Я дуже радію переобранню Бориса Івановича Гулька на цю посаду. Людина, яка в прямому сенсі цього слова вкладає душу в життєдіяльність суду. І не тільки Верховного. Знайдіть час, подивіться, як виглядає нова будівля Касаційного цивільного суду. Як виглядають зали судових засідань, організація логістики судового процесу та інше.
Хочеться вірити у те, що поміркованими також будуть і результати виборів у господарській та кримінальній касаціях. Зараз ці інституції очолюються дуже професійними керівниками, рівень авторитету яких серед суддів максимальний.
Що стосується адміністративної касації, ситуація вже не виглядає однозначною. Мені відомо, що принаймні кілька амбітних кандидатів матимуть можливість позмагатися за цю посаду. Це дуже важлива юрисдикція для всього державотворення, і якраз тут може й відчувався дефіцит комунікацій. Тим не менш, для мене це нагадує вибір між поколіннями. І тут я точно хотів би побажати успіху всім.
Комісія з питань правової реформи у свій час за участі голови КАС ВС розглядала питання автономії адміністративної юстиції. Як Ви ставитеся до подібних пропозицій?
Комісія для того і створена, щоб на цьому майданчику моделювати різні сценарії подальшого розвитку судової влади. Щодо автономії адміністративної гілки, вважаю це питання передчасним. Для його імплементації сьогодні відсутні будь-які причини.
Чи працює наразі Офіс Президента над подальшим удосконаленням законодавства у сфері судоустрою? У якому напрямі ведуться ці напрацювання?
Удосконалення законодавства про судоустрій - це перманентний процес, який постійно триває у різних площинах. Проте, якщо йдеться тільки про його вдосконалення. Законодавство, особливо з огляду на його суцільну колізійність, потрібно вдосконалювати. Разом із тим, якщо ваше питання містить у собі питання судової реформи, скажу відверто: дайте пережити нинішню.
Впевнений, настав час зупинитися в безкінечних реформах судової гілки влади. Якщо з ранку до ночі невпинно щось реформувати, це «щось» ніколи не запрацює, не набере ваги. Тому, сподіваюся, нам всім дадуть перепочити.
Відома проблема із недостатнім забезпеченням фінансування судів. Чи поділяєте Ви думку стосовно необхідності збільшення такого фінансування? Чи достатньо працює наразі у цьому напрямі ДСА?
Проблема відома, і, за моїми прогнозами, наступного року ДСА має шанс отримати найбільший бюджет за всю свою історію.
Повністю поділяю питання збільшення рівня заробітних плат працівникам апаратів судів, на це не можна дивитися спокійно. Це ненормальний, навіть принизливий для людини рівень оплати праці. Але, якщо йдеться про наміри збільшити заробітну плату суддям Верховного Суду (а я точно знаю, що такі роздуми були), буду опонентом в цьому. Інколи окремі люди не в змозі подивитися на себе зі сторони і співставити чи не найбільший рівень зарплати в країні із зарплатою людей інших соціально значущих професій.
На Ваш погляд, чи буде у наступному році розпочато процес добору нових суддів та чи запрацює повноцінно ВККС?
Я дуже сподіваюся на якнайшвидший запуск ВККСУ і добір нових суддів. Цього сильно бракує. Дефіцит суддівських кадрів аномальний. Не буду приховувати, ВККСУ потребувало реформи в першу чергу, до них було безліч конкретних питань, які сьогодні лишаються вже риторичними. Дуже розраховую на новий, якісний, професійний і незаангажований рівень роботи нового складу ВККСУ.
Чому наразі не підписані Укази про призначення суддів, які скеровані ВРП до Офісу Президента?
Ви задаєте складне у своїй простоті для мене питання. Моя точка зору, яка, між іншим, відображена у моїх доповідних записках, що всі подання, скеровані ВРП до Президента, мають бути опрацьовані і видані відповідні Укази. Але ж, як можна спостерігати, періодичний прогрес у цьому питанні має місце.
Чи відомо, коли Президент України приведе до присяги суддів, стосовно яких вже підписані Укази?
Я сподіваюся, що ці судді складуть присягу у День працівника суду. Тобто, вже незабаром. Я доповідав це питання Президенту, і зараз готуємося до цього.
З огляду на те, що питання стосовно норм закону про конституційність Етичної ради наразі розглядаються КСУ, чи може, на Вашу думку, з часом виникнути питання стосовно легітимності її рішень? Як Ви в цілому бачите механізм роботи цієї Етичної ради? Чи відповідає він, на Вашу думку, Конституції або ж необхідно вносити відповідні зміни до закону?
Давайте так: що стосується конституційності судової реформи, Етичної ради і всього іншого, я не маю права зараз давати ніяких суб’єктивних оцінок цьому, оскільки Верховний Суд звернувся до КСУ з проханням провести оцінку конституційності цієї реформи. Не хочу, щоб мої слова виглядали формою тиску на КСУ або ж сприймалися як позиція посадової особи. А питання механізму роботи Етичної ради має вирішувати сама Етична рада. Головне, щоб довіра до цього процесу була безумовною у незалежного спостерігача.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.