Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про Службу безпеки України» щодо удосконалення організаційно-правових засад діяльності Служби безпеки України № 3196-д від 26.10.2020 містить низку заборон для співробітників та працівників Служби безпеки України.
Зокрема, співробітнику Служби безпеки України буде заборонено:
1) наносити удари гумовими (пластиковими) кийками по голові, шиї, ключичній ділянці, статевих органах, попереку (куприку) і в живіт;
2) під час застосування засобів, споряджених речовинами сльозогінної та дратівної дії, здійснювати прицільну стрільбу по людях, розкидання і відстрілювання гранат у натовп, повторне застосування їх у межах зони ураження в період дії цих речовин;
3) відстрілювати патрони, споряджені гумовими чи аналогічними за своїми властивостями метальними снарядами несмертельної дії, з порушенням визначених технічними характеристиками вимог щодо відстані від особи та стрільби в напрямку голови людини;
4) застосовувати засоби примусової зупинки транспорту для примусової зупинки мотоциклів, мотоколясок, моторолерів, мопедів, транспортного засобу, що здійснює пасажирські перевезення, а також застосовувати такі засоби на гірських шляхах або ділянках шляхів з обмеженою видимістю, залізничних переїздах, мостах, шляхопроводах, естакадах, у тунелях;
5) застосовувати кайданки більше ніж дві години безперервно або без послаблення їх тиску.
Також співробітнику Служби безпеки України буде заборонено застосовувати вогнепальну зброю в місцях, де може бути завдано шкоду іншим особам, а також у вогненебезпечних та вибухонебезпечних місцях, крім випадків необхідності відбиття нападу, подолання збройного опору або крайньої необхідності.
Додатково співробітникам Служби безпеки України заборонять:
1) займатися політичною діяльністю, бути членами політичних партій або входити до громадських об’єднань, що діють з політичною метою (не в останню чергу це стосується членів колегії СБУ);
2) брати участь у страйках та інших діях, що перешкоджають функціонуванню державних органів і виконанню посадових (службових) обов'язків;
3) займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю (обмеження не поширюється на працівників СБУ);
4) входити до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку;
5) бути представниками у справах третіх осіб, крім випадків, передбачених законами України;
6) використовувати свої службові повноваження або своє становище та пов'язані з цим можливості в неслужбових цілях, у тому числі з метою одержання неправомірної вигоди для себе чи інших осіб.
Ось тут є одне але... На співробітників Служби безпеки України під прикриттям не поширюються обмеження, передбачені попередніми пунктами 1–5, якщо їхні дії, що порушують такі обмеження, вчиняються ними з метою виконання завдань Служби безпеки України.
Крім того, співробітникам та працівникам Служби безпеки України заборонять сприяти, здійснювати, підбурювати, приховувати або терпимо ставитися до будь-яких форм корупції, одержання неправомірної вигоди чи виникнення конфлікту інтересів.
Одночасно законопроект містить застереження про те, що застосування малогабаритного підривного пристрою для відкриття приміщень є виправданим, якщо шкода, заподіяна правам та інтересам, які охороняються законом, є меншою, ніж шкода, яку вдалося відвернути.
Дозволяється самостійне виготовлення та використання малогабаритного підривного пристрою для відкриття приміщень співробітником Служби безпеки України, за умови проходження ним відповідної спеціальної підготовки та дотримання правил проведення вибухових робіт у порядку, визначеному актами Служби безпеки України.
Допустимі параметри спеціальних засобів у частині їх фізичного, хімічного та іншого впливу на організм людини визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров'я.
Також забороняється:
- залучення оперативних підрозділів та їх співробітників до проведення слідчих (розшукових) дій у кримінальних провадженнях, не пов'язаних з виконанням завдань та реалізацією функцій Служби безпеки України;
- передавати і розголошувати відомості про факт залучення Службою безпеки України особи до конфіденційного співробітництва;
- використання та застосування заходів примусу до жінок з явними ознаками вагітності, осіб похилого віку, осіб з вираженими ознаками інвалідності та малолітніх осіб, крім випадків учинення ними групового та/або збройного нападу чи опору якщо відвернення чи припинення відповідного нападу чи опору неможливо досягнути іншими засобами або якщо є безпосередня загроза життю чи здоров'ю співробітника Служби безпеки України або іншої особи;
- сприяти, здійснювати, підбурювати, приховувати або терпимо ставитися до будь-яких форм катування, тортур, жорстокого, нелюдського або такого, що принижує гідність, поводження чи покарання.
Також законопроект про шукачів захисту та комбатантів очікує на перше читання.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал t.me/sudua та на Youtube «Право ТВ», а також на нашу сторінку в Facebook та на Інстаграм, щоб бути в курсі найважливіших подій.