Головне науково-експертне управління у висновку до законопроекту № 4150 від 24.09.2020 «Про внесення змін до Кодексу адміністративного судочинства України щодо особливостей провадження у справах за зверненнями органів державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки» зазначило, що з часу набуття чинності КАСУ більш ніж вдвічі збільшилась кількість адміністративних справ, щодо розгляду яких визначені ті чи інші особливості, порівняно з загальним порядком, цей процес триває, тобто має місце тенденція до збільшення їх кількості.
В Головному управлінні наголошують, що продовження цієї практики (а положення проекту повністю їй відповідають) може призвести до того, що КАСУ взагалі не міститиме загального порядку розгляду адміністративних справ, і для кожної з категорій встановлюватимуться ті чи інші особливості, причому без будь-якої логіки таких дій.
Приводом для обурення Головного управління став саме законопроект № 4150, який Кабмін вимушений був внести в парламент внаслідок скарг Державної служби з надзвичайних ситуацій на проблеми з розглядом таких справ судами.
ДСНС часто звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи об’єктів до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зупинення проведення робіт та надання послуг.
Проте термін розгляду справ зазначеної категорії може тривати місцями, а іноді й роками. Тобто експлуатація об’єктів, на яких виявлено порушення, що створюють загрозу життю та здоров’ю громадян, продовжується в разі довготривалого розгляду справ, що наражає людей на небезпеку, а отже є велика ймовірність виникнення пожеж на них.
Законопроект передбачає внесення змін і доповнень до Кодексу адміністративного судочинства України щодо скорочення строків розгляду справ судами за зверненням органів державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки.
У разі його ухвалення суд, задовольняючи позов, зможе приймати рішення про:
- зобов’язання юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців допустити посадових осіб органів державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки до здійснення заходів державного нагляду (контролю);
- вжиття у випадках та з підстав, передбачених законом, до юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, у яких під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) виявлено порушення законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, заходів реагування, визначених законом.
Провадження у справах за зверненням органів державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки під час здійснення ними визначених законом повноважень здійснюється на підставі позовної заяви таких органів щодо:
1) вжиття у випадках та з підстав, передбачених законом, до юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, у яких під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) виявлено порушення законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, заходів реагування, визначених законом;
2) зобов’язання відповідача допустити посадових осіб органів державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки до здійснення заходів державного нагляду (контролю).
Позовна заява подається протягом п’ятнадцяти днів до суду першої інстанції з дня виникнення підстав, що зумовлюють звернення до суду, за загальними правилами.
Повернення позовної заяви не є перешкодою для повторного звернення з нею до суду після усунення її недоліків, але не пізніше ніж протягом п’яти днів з дня надходження ухвали про її повернення до органу державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Відмова у відкритті провадження за позовною заявою унеможливлює повторне звернення заявника з такою самою позовною заявою. Заявник у цьому випадку має право звернутися з тими самими вимогами до суду в загальному порядку.
Ухвалу про відмову у відкритті провадження може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом трьох днів з моменту її постановлення.
Рішення суду у цих справах, буде підлягати підлягає негайному виконанню.
Апеляційні скарги на судові рішення можуть бути подані сторонами протягом десяти днів з дня їх проголошення.
Подання апеляційної скарги на рішення суду не буде перешкоджати його виконанню.
Суд апеляційної інстанції буде розглядати справу в п’ятиденний строк після закінчення строку на апеляційне оскарження.
Крім того, судам можуть заборонити накладати арешти на кошти місцевих державних адміністрацій.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.