В Україні можуть заборонити використання одноразового пластикового посуду. Про це йдеться в законопроекті № 6077 від 21.09.2021 «Про обмеження виробництва та обігу пластикової продукції одноразового використання на території України».
Забороняється виробництво, ввезення на митну територію України, введення в обіг та розповсюдження на території України наступної пластикової продукції одноразового використання:
а) гігієнічних ватних паличок (за винятком тих, які використовуються у закладах охорони здоров’я під час здійснення медичного обслуговування населення та/або надання реабілітаційної допомоги);
ємностей, виготовлених з пінополістиролу, з кришками чи без них, призначених для готових харчових продуктів, які споживаються на місці або беруться на виніс, за винятком ємностей для напоїв, тарілок та упаковки, що містять не готові до споживання харчові продукти;
ємностей для напоїв, кришок та ковпачків до них, виготовлених з пінополістиролу;
мішалок для напоїв;
паличок, що прикріплюються до повітряних куль, включаючи основу для кріплення таких паличок, за винятком повітряних куль для промислового чи професійного використання та додатків до них, які не поширюються серед споживачів;
соломинок для напоїв, за винятком тих, які використовуються у закладах охорони здоров’я під час здійснення медичного обслуговування населення та/або надання реабілітаційної допомоги;
шпажок.
б) ємностей, виготовлених із пластику, у формі блістерних упаковок або лотків, з кришками чи без них, призначених для готових харчових продуктів, які споживаються на місці або беруться на виніс;
ємностей для напоїв, кришок та ковпачків до них, виготовлених із полістиролу невспіненого;
столового приладдя (виделок, ножів, ложок, паличок);
тарілок.
Забороняється виробництво, ввезення на митну територію України, введення в обіг та розповсюдження на території України оксорозкладної пластикової продукції одноразового використання.
Маркування пластикової продукції одноразового використання
Дозволена до виробництва, ввезення на митну територію України, введення в обіг та розповсюдження та підлягає обов’язковому маркуванню така пластикова продукція одноразового використання:
-вологі серветки, у тому числі для особистої гігієни та побутові;
-засоби особистої жіночої гігієни;
-підгузки;
-тютюнові вироби з фільтрами;
-фільтри для тютюнових виробів, що реалізуються з метою використання у поєднанні з тютюновими виробами;
-ємності для напоїв.
Маркування, що наноситься на пластикову продукцію одноразового використання, повинно містити інформацію про наявність пластику у продукції.
Відповідальність, яка встановлюється за порушення обмежень виробництва та обігу пластикової продукції одноразового використання на території України
За порушення вимог Закону центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів (сьогодні це Держпродспоживслужба), застосовує до суб’єктів господарювання такі адміністративно-господарські штрафи :
За порушення заборон виробництва, ввезення на митну територію України, введення в обіг та розповсюдження на території України наступної пластикової продукції одноразового використання встановлюється штраф
- у розмірі від однієї тисячі до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а за повторне протягом одного року вчинення такого самого порушення - у розмірі від пʾяти тисяч до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
За порушення заборони виробництва, ввезення на митну територію України, введення в обіг та розповсюдження на території України оксорозкладної пластикової продукції одноразового використання встановлюється штраф
- у розмірі від однієї тисячі до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а за повторне протягом одного року вчинення такого самого порушення - у розмірі від пʾяти тисяч до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
За порушення правил маркування продукції одноразового використання встановлюється штраф у розмірі від пʾятисот до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а за повторне протягом трьох років вчинення такого самого порушення - у розмірі від однієї тисячі до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
За відсутність інформації про наявність пластику під час маркування продукції встановлюється штраф у розмірі від двохсот пʾятдесяти до пʾятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а за повторне протягом одного року вчинення такого самого порушення - у розмірі від пʾятисот до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
Штраф встановлюється також за порушення заборони нанесення на пластикову продукцію одноразового використання слів "біо", "біорозкладна", не є дозволеною до ввезення в Україну. Розмір такого штрафу від пʾятисот до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а за повторне протягом трьох років вчинення такого самого порушення - у розмірі від однієї тисячі до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Штрафи накладаються керівником Держпродспоживслужби, його заступниками, а також іншими уповноваженими керівником посадовими особами цього органу.
Підставою для розгляду справи про правопорушення є акт перевірки та інші матеріали, пов’язані з цією перевіркою. Акти перевірки складаються окремо на кожне виявлене правопорушення.
Акт перевірки складається у двох примірниках, що підписуються посадовою Держпродспоживслужби та керівником суб’єкта господарювання або уповноваженою ним особою.
У разі відмови керівника суб’єкта господарювання або уповноваженої ним особи від підписання акту перевірки посадова особа центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, вносить до такого акту відповідний запис.
Один примірник акту перевірки надається керівнику суб’єкта господарювання або уповноваженій ним особі, а другий зберігається в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, або його територіальному органі.
Акт перевірки разом з поясненнями керівника суб’єкта господарювання або уповноваженої ним особи та документами, що підтверджують факт правопорушення, не пізніше наступного робочого дня з дня його складання передається посадовій особі, визначеній частиною третьою цієї статті, для прийняття рішення про накладення штрафу.
За результатом розгляду справи про правопорушення виноситься постанова.
Постанова, винесена за результатом розгляду справи про правопорушення, передбачені цією статтею, є виконавчим документом.
Штраф сплачується відповідним суб’єктом господарювання протягом 15 днів з дня отримання копії постанови.
Копія завіреного банком платіжного документа, що засвідчує факт сплати штрафу у повному обсязі, надсилається центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, або його територіальному органу, який виніс постанову.
Особи зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства у сфері виробництва, ввезення на митну територію України, введення в обіг та розповсюдження на території України пластикової продукції одноразового використання, в порядку і розмірах, встановлених законом.
Якщо закон буде ухвалено, він набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та буде введений в дію через шість місяців з дня набрання ним чинності.
Народні депутати, які зареєстрували законопроект, пояснюють його розроблення необхідністю скорочення обсягу утворення та накопичення пластикових відходів, що становить загрозу для навколишнього природного середовища та здоров’я людей, зокрема через використання пластикової продукції одноразового використання. В парламенті називають критичною ситуацію, яка склалася з утворенням та накопиченням відходів в Україні, зокрема, пластикової продукції одноразового використання.
Особливе занепокоєння викликає вплив одноразового пластику, який використовується повторно. При багаторазовому використанні одноразового посуду виділяються отруйні канцерогенні речовини, що впливають на респіраторні, репродуктивні та нервові функції людини.
Вторинна переробка пластикової продукції одноразового використання не здійснюється і продукти її розпаду практично у повному обсязі надходять у довкілля. Зокрема, 68% забруднення Чорного моря складає пластик, який становить основну екологічну загрозу морській фауні.
Окрему стурбованість викликає оксорозкладаний пластик, який не піддається компостуванню та при розкладанні утворює мікропластик. На сьогодні частинки мікропластику виявляють у атмосферному повітрі, водоймах, ґрунті, що згубно впливає на навколишнє природне середовище, а через нього - і на людину, яка споживає мікропластик разом з питною водою, вживаючи рибу, овочі, інші продукти харчування.
В червні 2019 року Європейський союз прийняв Директиву (ЄС) 2019/904 про скорочення впливу деяких пластикових виробів на навколишнє середовище, відповідно до якої вже з липня 2021 р. передбачається обмеження обігу певної продукції одноразового використання та заборону виробів з оксорозкладного пластику.
На сьогодні більшість європейських країн вже прийняли законодавчі ініціативи щодо обмеження обігу пластикової продукції одноразового використання, що включають обмеження на ринку, скорочення споживання та особливі вимоги до збору і маркування продукції.
Крім того, парламент розгляне законопроект про надання зброї адвокатам
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.