З 2020 року згідно зі змінами до Правил надання послуг поштового зв'язку на отримання судової повістки у учасника процесу є три дні. Якщо в цей строк ви не вклалися, робиться відмітка «Адресат відсутній за вказаною адресою» і наступним робочим днем відправлення повертають до суду. Раніше такий строк становив п'ять днів, причому в поштовій скриньці залишали повторне повідомлення про наявність листа у відділенні. Навіть якщо припустити, що це зроблено з благою метою, очевидно, що далеко не всі громадяни мають можливість заглядати у свою поштову скриньку щодня і проживають за місцем реєстрації.
Що стосується юридичних осіб, то оновлений 2020 року пункт 99-2 правил взагалі не передбачає будь-якого строку на отримання відправлення. Якщо на адресу юридичної особи ніхто не відгукується, то обов'язки залишати повідомлення у листоноші немає. Він просто може зробити позначку «Адресат відсутній» - і відправлення повертається до суду. Крім того, у відділеннях поштового зв'язку Укрпошти виконують нову норму досить своєрідно. Так, особі в поштову скриньку кладуть повідомлення про наявність у відділенні Укрпошти листа. Причому папірець про наявність такого листа може бути доставлений у поштову скриньку тоді, коли термін зберігання листа у відділенні вже закінчився і його повернуто, та й без будь-яких відміток, що лист від суду.
На ці процеси витрачаються чималі бюджетні кошти.
Нещодавно т. в. о. голови Державної судової адміністрації (ДСА) Олексій Сальніков в інтерв’ю «Судово-юридичній газеті» зазначив, що тільки на поштові відправлення судам на цей час додатково необхідно 409 мільйонів гривень.
«Внесення змін до закону про державний бюджет дозволить лише частково вирішити цю проблему. Для зменшення видатків на листування зараз ведуться перемови з Укрпоштою щодо автоматизації процесу відправки листів, яке призведе до економії коштів у судах в орієнтовному розмірі 50 мільйонів гривень. Також проектом Закону №3860 пропонується запровадити офіційні електронні адреси для юридичних та фізичних осіб, фізичних осіб - підприємців, адвокатів, арбітражних керуючих та інших осіб, які будуть використовуватись для офіційного листування», - зауважив він.
В свою чергу виконуючий обов’язки гендиректора ДП «Інформаційні судові системи» Микола Козлов поділився планами та ідеями стосовно того, як судова система може заощадити на послугах Укрпошти.
«Поділюсь з вами цікавим фактом: судова система України витрачає на поштові пересилання понад 600 млн грн на рік. Це здебільшого листування по судових справах та повістки до суду. Як бачимо, є величезне поле для зменшення цих витрат. Серед них зокрема:
За розрахунками, за умови використання е-формату хоча б в 30% судових справ та особистого Кабінету е-суду для повідомлень та листувань, це дасть змогу заощадити майже 200 млн грн на рік! Уявляєте? І цей рух вже було розпочато, Е-Суд вже працює в дослідній експлуатації та найближчим часом буде впроваджено в промислову експлуатацію.
Вже проведено низку зустрічей та узгоджено формат такої автоматизації, яка дозволить шляхом інтеграції систем судового діловодства з ІТ системами Укрпошти заощадити близько 10-15% від вартості листувань, що станом на сьогодні орієнтовно становить 60-90 млн грн на рік. Теж сума немала.
Така автоматизація це внутрішній процес самої Укрпошти, та це також дасть суттєву економію і не тільки судовій системі.
Планується, що факт отримання адресатом листа, буде підтверджуватись електронно (наприклад, через мобільний додаток чи ID картки в терміналі поштаря).
Вартість паперової квитанції підтвердження повідомлення становить близько 50% від вартості замовного листа, а це орієнтовно 20 грн (42 грн рекомендований лист). Звісно, не всі замовні листи можливо буде перевести в напівелектронний формат, проте це також цікава ідея, на мою думку.
Тож щиро бажаю успіхів Укрпошті в цих роботах, бо це дозволить Укрпошті знизити вартість послуг, а судовій системі, й не тільки їй, зекономити додатково кошти, яких як відомо зайвих не буває», - зазначив він.
Втім, керівник Укрпошти Ігор Смілянський наразі не висловлював публічно будь-яких думок стосовно такої оптимізації витрат.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.