У КАС ВС пояснили, якого факту достатньо для відмови у призначенні субсидії

12:00, 24 июля 2021
В якому випадку скасують субсидію без додаткових перевірок: позиція КАС ВС.
У КАС ВС пояснили, якого факту достатньо для відмови у призначенні субсидії
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Для відмови у призначенні субсидії або для скасування раніше призначеної субсидії достатньо лише надходження до органу, що призначає субсидії, подання комунального підприємства про наявність заборгованості понад два місяці.

При цьому Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженим постановою Кабінету міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848, не зобов`язує органи, що призначають субсидії, перевіряти достовірність відомостей про наявність боргу, вказаних у подання комунальних підприємств.

У розумінні цього Положення сам факт надходження такого подання до органу, який призначає субсидії, є підставою для скасування субсидії або відмови у її призначенні.

Таку позицію зайняв Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду по справі № 524/8130/17, в якій позивач просила суд:

- визнати протиправними дії управління соцзахисту щодо непризначення з 1 травня 2017 року субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг;

- зобов`язати управління соцзахисту призначити з 1 травня 2017 року субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг;

- встановити судовий контроль за виконанням постанови суду шляхом зобов`язання управління соцзахисту подати у десятиденний строк з моменту набрання рішенням законної сили звіт про виконання рішення суду.

Автозаводський районний суду м. Кременчука постановою від 22 листопада 2017 року відмовив у задоволенні позову.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив із того, що відповідно до наданих відповідей за даним домогосподарством нарахована заборгованість, а у разі непогодження з цією заборгованістю, позивачу слід звернутися з позовом до підприємств - надавачів житлово-комунальних послуг для оскарження заборгованості. У такому випадку, управлінням буде призначено позивачеві субсидію. Таким чином, суд зробив висновок, що відповідач діяв в межах повноважень та у спосіб, передбачений законом, а тому підстав для визнання його дій протиправними та, як наслідок, зобов`язання вчинити певні дії не встановлено.

Харківський апеляційний адміністративний суд постановою від 24 січня 2018 року, скасував постанову суду першої інстанції та ухвалив нову, якою позов задовольнив частково.

Визнав протиправними дії та зобов`язав управління соцзахисту розглянути питання про призначення з 1 травня 2017 року субсидію для вирішення витрат на оплату житлово-комунальних послуг.

Судами попередніх інстанцій встановлено наступне.

У грудні 2016 року позивач у встановленому законодавством порядку звернулась до відповідача з заявою про надання субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг за адресою її реєстрації.

З січня 2017 року позивачу призначено зазначену субсидію на період опалювального сезону до 31 квітня 2017 року, яка відповідно до вимог діючого законодавства повинна бути розрахована на наступний період відповідачем самостійно без звернення позивача.

18 вересня 2017 року позивач звернулась до відповідача з метою з`ясувати час, коли буде здійснено перерахунок платежів за комунальні послуги з урахуванням субсидії, але позивачу надали письмове повідомлення про те, що житлову субсидію не призначено з 1 травня 2017 року у зв`язку із наявністю боргу.

Також позивач 18 вересня 2017 року звернулась до відповідача з письмовим запитом на отримання публічної інформації з проханням надати копії документів, які нібито підтверджують існування заборгованості за житлово-комунальні послуги та на підставі яких позивачу не призначено субсидію з травня 2017 року.

Листом від 22 вересня 2017 року надано відповідь, в якій підтверджено, що позивач дійсно отримувала субсидію по квітень 2017 року включно. Також повідомлено, що на наступний строк з травня 2017 року не призначено субсидію, адже відповідно до пункту 14 Положення субсидія не призначається при наявності простроченої понад два місяці заборгованості за спожиті комунальні послуги.

Верховний Суд касаційну скаргу задовольнити частково. Постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2018 року він скасував та залишив в силі постанову Автозаводського районного суду м. Кременчука від 22 листопада 2017 року.

Мотиви, з яких виходив КА ВС.

Порядок призначення та надання житлових субсидій встановлюється Кабінетом міністрів України.

Питання щодо надання субсидій врегульовано Положенням про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженим постановою Кабінету міністрів України від 21 жовтня 1995 року №848.

Це положення визначає умови призначення та порядок надання громадянам щомісячної адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату управління багатоквартирним будинком, користування житлом або його утримання, послуг з транспортування та розподілу природного газу та комунальних послуг (водо- тепло-, газопостачання, водовідведення, електроенергія, вивезення побутового сміття та рідких нечистот), а також один раз на рік субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.

Відповідно до Положення №848 право на отримання адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, а також субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива поширюється на громадян, які проживають у житлових приміщеннях (будинках), в частині оплати ними користування житлом; утримання житла; управління багатоквартирним будинком, комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.

Призначення субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад.

Субсидія призначається одній із зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб. В окремих випадках на підставі рішення районної, районної у містах Києві і Севастополі держадміністрації та виконавчого органу міської і районної ради або утвореної ними комісії та акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства субсидія може призначатися особі, яка не зареєстрована, але фактично проживає у житловому приміщенні (будинку) на підставі договору найму (оренди) житла, якщо їй нараховується плата за житлово-комунальні послуги, або індивідуальним забудовникам, будинки яких не прийняті в експлуатацію.

Субсидія розраховується, виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (осіб, які фактично проживають), яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, у тому числі осіб, призваних на строкову військову службу.

Якщо особи, зареєстровані у житловому приміщенні (будинку), сплачують за житлово-комунальні послуги на розділені особові рахунки, субсидія може призначатися окремо за розділеними особовими рахунками виходячи з кількості зареєстрованих осіб, які сплачують за послуги на такі рахунки, на підставі рішення районної, районної у мм. Києві і Севастополі держадміністрації та виконавчого органу міської і районної ради або утвореної ними комісії та акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства.

Для призначення субсидії сукупний дохід обчислюється, виходячи з доходів, нарахованих особам, які досягли 14-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, без урахування податку з доходів фізичних осіб, відомості про які надаються структурним підрозділам з питань соціального захисту населення ДФС, Пенсійним фондом України, фондами соціального страхування, у порядку, визначеному пунктом 13 цього Положення, а також розмірів державної соціальної допомоги, що виплачується структурними підрозділами з питань соціального захисту населення (крім частини допомоги при народженні дитини, виплата якої здійснюється одноразово, частини допомоги при усиновленні дитини, виплата якої здійснюється одноразово, одноразової винагороди жінкам, яким присвоєно почесне звання України «Мати-героїня», державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг).

Якщо в особи, яка досягла 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення субсидії, середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються доходи, або в якої відсутні доходи, але вона навчалася за денною формою навчання у загальноосвітньому, професійно-технічному, вищому навчальному закладі, для розрахунку субсидії середньомісячний дохід такої особи визначається на рівні одного прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються доходи для призначення субсидії.

Відповідно до пункту 14 Положення №848 субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається з місяця звернення за її призначенням до дати закінчення опалювального сезону, але не більше ніж на 12 місяців, і розраховується: на неопалювальний сезон - з 1 травня по 30 вересня; на опалювальний сезон - з 1 жовтня по 30 квітня.

Після закінчення строку отримання субсидії структурні підрозділи з питань соціального захисту населення самостійно здійснюють розрахунок субсидії на наступний період для домогосподарств, які отримували субсидію у попередньому періоді (крім орендарів житлового приміщення, осіб, яким субсидія була призначена за зареєстрованим місцем перебування, та осіб, які звертаються за субсидією на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива). Для цього структурні підрозділи з питань соціального захисту населення збирають необхідну інформацію у порядку, передбаченому пунктом 13 цього Положення, без звернення громадян і протягом десяти днів після отримання зазначеної інформації приймають рішення про призначення (непризначення) субсидії та інформують про прийняте рішення громадян. У разі отримання інформації про прострочену понад два місяці заборгованість з оплати послуг субсидія на наступний строк не призначається, про що структурний підрозділ з питань соціального захисту населення інформує особу.

Якщо протягом двох місяців з дати інформування про непризначення субсидії на наступний строк громадянин документально підтвердив сплату заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію, субсидія призначається з дати закінчення дії попередньої субсидії, в іншому випадку - з місяця, в якому громадянин документально підтвердив сплату заборгованості або укладення договору. Зазначений строк може бути продовжений на підставі рішення районної, районної у містах Києві і Севастополі держадміністрації, виконавчого органу міської, районної у місті (у разі її створення) ради або комісії, яка ними утворюється, за наявності поважних причин (абзац одинадцятий пункт 14 Положення №848).

Для нарахування субсидій на запит структурних підрозділів з питань соціального захисту населення у п`ятиденний строк з дня його отримання подаються відомості, зокрема, про забезпеченість громадян житловою площею та комунальними послугами за формами, затвердженими Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими держадміністраціями, в яких зазначається вартість послуг у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів користування комунальними послугами в опалювальний і неопалювальний періоди, а також сума простроченої понад два місяці заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, підприємствами, виробниками/виконавцями житлово-комунальних послуг.

Для нарахування субсидії можуть використовуватися відомості про доходи та розміри платежів у вигляді списків, довідок, даних на електронних носіях інформації, одержаних від ДФС, Пенсійного фонду України, центрів зайнятості, фондів соціального страхування, виконавчої служби, житлово-експлуатаційних організацій, житлово-будівельних (житлових) кооперативів, об`єднань співвласників багатоквартирного будинку, організацій, що надають житлово-комунальні послуги та здійснюють нарахування плати за житлово-комунальні послуги за договорами з підприємствами (інформаційно-обчислювальні центри, розрахункові центри, центри нарахування плати за житлово-комунальні послуги тощо).

Таким чином, держава гарантує кожному громадянину право на отримання субсидії для відшкодування витрат на оплату користування житлом або його утримання та комунальних послуг, на умовах та у порядку, визначеному Положенням №848. В свою чергу на громадян, яким призначено субсидію, покладається обов`язок щомісячно сплачувати вартість фактично спожитої послуги з урахуванням розміру призначеної субсидії. Громадяни, які вже отримали субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг мають право її отримати на наступний період за умови відсутності простроченої заборгованості понад два місяці за отримані житлово-комунальні послуги. При цьому, законодавцем визначено можливість призначення субсидії з дати закінчення дії попередньої субсидії, у разі якщо протягом двох місяців з дати отримання повідомлення про відмову в призначенні житлової субсидії на наступний сезон громадянин документально підтвердив сплату заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію.

Згідно з пунктом 20 Положення №848 надання раніше призначеної субсидії припиняється, зокрема, за поданням житлово-експлуатаційних організацій, житлово-будівельних (житлових) кооперативів, об`єднань співвласників багатоквартирного будинку та організацій, що надають житлово-комунальні послуги, якщо громадянин, якому призначено субсидію, не сплачує вартість фактично спожитої послуги з урахуванням розміру призначеної субсидії, за винятком випадків, пов`язаних із затримкою виплати заробітної плати, пенсії тощо, яка підтверджується відповідними документами, - з місяця, в якому надійшло таке подання.

З наведених вище норм вбачається, що для відмови у призначенні субсидії або скасування раніше призначеної субсидії достатньо лише надходження до органу, що призначає субсидії, подання комунального підприємства про наявність заборгованості понад два місяці.

При цьому Положенням №848 не зобов`язано органи, що призначають субсидії, перевіряти достовірність відомостей про наявність боргу, вказаних у подання комунальних підприємств. У розумінні Положення №848 сам факт надходження такого подання до органу, який призначає субсидії, є підставою для скасування субсидії або відмови у її призначенні.

Разом із тим отримувачу субсидії Положенням надано можливість підтвердити відсутність боргу шляхом надання відповідних платіжних документів або документів на підтвердження виникнення виняткових випадків, пов`язаних із затримкою виплати заробітної плати, пенсії тощо.

Повідомленням про призначення субсидії на житлово-комунальні послуги від 18 вересня 2017 року, позивача повідомлено, що з 1 травня 2017 року субсидія не призначається з підстав наявності боргу.

За таких обставин, на думку колегії суддів, правильним є висновки суду першої інстанції про відсутність порушень відповідачем норм діючого законодавства при не призначенні позивачу субсидії з травня 2017 року у зв`язку з наявністю заборгованості по оплаті за житлово-комунальні послуги понад два місяці.

Також КАС ВС пояснив, коли насильство в сім'ї є недостатньою підставою для анулювання дозволу на зброю.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики