В Україні створять Національне агентство з питань забезпечення безпеки учасників кримінального судочинства

10:58, 13 июля 2021
Денис Монастирський зареєстрував законопроект, який реформує систему забезпечення безпеки осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві.
В Україні створять Національне агентство з питань забезпечення безпеки учасників кримінального судочинства
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Денис Монастирський, голова Комітету ВРУ з питань правоохоронної діяльності, пропонує Верховній Раді ухвалити закон «Про забезпечення безпеки учасників кримінального судочинства та інших осіб в інтересах правосуддя».

Відповідний законопроект внесений в парламент 12.07.2021 і має реєстраційний номер 5751.

Законопроектом передбачається створення КМУ нового органу – Національного агентства з питань забезпечення безпеки учасників кримінального судочинства.

У Прикінцевих положеннях законопроекту пропонується створення такого органу упродовж 6 місяців з дня набрання Законом чинності.

Крім того, законопроект пропонує наступне:

1) безпекові та соціальні гарантії для особи, взятої під захист:

- забезпечення безпеки здійснюється як під час кримінального судочинства, так і після його закінчення. Тобто, застосування до особи заходів забезпечення безпеки не припиняються по закінченню кримінального судочинства, а продовжується доки існує реальна загроза її життю, здоров’ю, майну у зв’язку із її участю у такому судочинстві. При цьому, постійно вживаються заходи задля моніторингу та усунення такої загрози в цілому;

- у випадках існування підвищеного рівня загроз (визначених у законопроекті) забезпечення безпеки особи, взятої під захист, передається на здійснення нового спеціально уповноваженому органу – Національного агентства з питань забезпечення безпеки учасників кримінального судочинства, а комплекс заходів щодо неї розширюється можливістю переселення в інше тимчасове чи постійне місце проживання (у тому числі за кордон), зміни документів та/або зовнішності;

- з метою забезпечення належної соціальної адаптації та дотримання соціальних гарантій осіб, як під час, так і після перебування під захистом, до них можуть застосовуватися т.з. заходи соціально-правового характеру (наприклад, виплата середньомісячного доходу / матеріальної допомоги на час вжиття спеціальних заходів забезпечення безпеки; вжиття заходів зі збереження попереднього місця роботи; виплата одноразової матеріальної допомоги при переселені в інше постійне місце проживання; інше);

- з особою, яка перебувала під захистом і до якої застосовувалося переселення, зміна документів та/або зовнішності Національним агентством з питань забезпечення безпеки учасників кримінального судочинства може забезпечуватися підтримання зв’язку до 10 років;

- відомості про зв’язок ознак особи, взятої під захист, стосовно якої проводяться або проведено заходи щодо зміни анкетних (персональних) даних, з її попередніми індивідуальними ознаками, а також відомості про застосування спеціальних заходів забезпечення безпеки, заходів соціально-правового характеру розглядаються як відомості, що становлять державну таємницю з відповідним правовим механізмом їх захисту від розголошення;

2) вдосконалений порядок прийняття рішення про застосування заходів забезпечення безпеки, а також їх скасування, припинення (повне чи часткове), продовження строку здійснення. Зокрема:

- при прийнятті рішення про застосування заходів забезпечення безпеки має враховуватись тяжкість злочину, значущість внеску відповідного учасника кримінального судочинства у належне відправлення правосуддя, характер і ступінь загрози, а також зв'язок такої загрози з участю особи у конкретному кримінальному провадженні. Зміст внеску учасника кримінального судочинства визначається в Угоді про співпрацю у кримінальному провадженні;

- передбачається механізм невідкладного застосування заходів забезпечення безпеки (на час проведення перевірки інформації про загрози), у тому числі, з можливістю здійснення тимчасового переселення особи;

- встановлено порядок проведення перевірки щодо інформації про загрози та наявності підстав для вжиття спеціальних заходів забезпечення безпеки. Термін перевірки повинен становити не більше 14 днів з дня її одержання. При цьому, передбачено, що перевірка актуальності загроз щодо особи, яка перебуває під захистом має проводитися систематично;

- суб’єктами прийняття рішення про застосування заходів забезпечення безпеки визначено ті, органи, що фактично здійснюють провадження у справі та обізнані з її деталями, тобто оперативні органи, слідчі, прокурори. Натомість, з переліку суб’єктів прийняття рішення щодо спеціальних заходів забезпечення безпеки виключено суди, оскільки практика їх застосування на підставі рішення суду (судді) вказує на те, що прийняття таких рішень здійснюється без перевірки інформації про загрози, дослідження матеріалів кримінального провадження, та непоодинокими є випадки, що такі рішення виносяться без дотримання вимог Закону щодо підслідності, строків здійснення заходів забезпечення безпеки тощо;

- передбачено, що заходи забезпечення безпеки здійснюються органом, у провадженні якого перебуває відповідна оперативно-розшукова справа чи здійснюється кримінальне провадження, а на стадії судового розгляду – органом, що здійснював досудове розслідування (чинний Закон передбачає покладення такого обов’язку за підслідністю, що не є ефективним з огляду на те, що досудове розслідування може здійснюватися органом відповідно визначеної підслідності прокурором, а не відповідно до статті 216 КПК України, або за сукупністю злочинів);

- встановлені підстави скасування, припинення (повного чи часткового), продовження строку здійснення заходів забезпечення безпеки;

- передбачено особливості застосування заходів безпеки до неповнолітніх, інших осіб, участь яких у кримінальному судочинстві потребує залучення законного представника;

- передбачено особливості застосування заходів безпеки у порядку міжнародного співробітництва;

3) передбачено дворівневу систему забезпечення безпеки учасників кримінального судочинства: спеціальними підрозділами правоохоронних органів та центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусомНаціональним агентством з питань забезпечення безпеки учасників кримінального судочинства.

4) вдосконалено систему заходів забезпечення безпеки та порядок їх застосування відповідно до вимог сьогодення і успішної іноземної практики. Поміж іншого, передбачено:

- забезпечення захисту житла / майна особи може здійснюватися шляхом його страхування, що є порівняно менш витратним, ніж здійснення охорони і дозволяє суттєво знизити протиправну мотивацію щодо його пошкодження / знищення;

- застосування того чи іншого заходу здійснюється лише за інформованою згодою особи, взятої під захист (чинний закон сьогодні допускає, навіть у випадках відмови особи від забезпечення безпеки, примусове здійснення її особистої охорони, охорони житла / майна, використання технічних засобів контролю і прослуховування її телефонних та інших переговорів;

- підписання особою, взятою під захист, Умов здійснення спеціальних заходів забезпечення безпеки, якими забезпечується надання усвідомленої згоди особи на застосування конкретних заходів.

Необхідність ухвалення нового закону авторський колектив обґрунтовує тим, що діюча система забезпечення безпеки осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві є застарілою і не забезпечує необхідні умови для належного відправлення правосуддя.

Раніше розповідалося, що депутати  налаштовані реформувати діяльність АРМА.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики