Комітет Верховної Ради України з питань антикорупційної політики знайшов корупційні ризики в законопроекті про про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення діяльності Антимонопольного комітету України (реєстр. № 5431 від 27.04.2021).
Про це повідомив в соцмережах народний депутат України від фракції «Голос» Ярослав Юрчишин.
За його словами при корупційні ризики полягають в наступному:
- Антимонопольний комітет наділяється повноваженнями проводити слідчі дії навіть у помешканнях у будь-який час доби.
- Антимонопольний комітет може відмовляти у розслідуванні зговорів якщо сфера у яких вони відбуваються не належать до пріоритетних (які визначає сам АМКУ).
Автором законопроекту є «Слуга народу» Роксолана Підласа. Серед підписантів також фігурують Олександр Корнієнко, Давид Арахамія, Олена Шуляк, Віталій Безгін.
Про які зміни йде мова
Серед змін, які пропонуються законопроектом, передбачається розширення повноважень АМКУ, зокрема, тих що встановлені п. 7 статті 7 Закону України «Про Антимонопольний комітет України».
Згідно з запропонованими змінами АМКУ, отримає право у випадках та порядку, передбачених законом мати безперешкодний доступ до приміщень підприємств, установ та організацій, до місць зберігання інформації, що перебуває у володінні, та/або користуванні, та/або розпорядженні суб’єкта господарювання, об’єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю (комп’ютерів, засобів електронної комунікації та зберігання інформації, серверів, сейфів, робочих місць працівників тощо) незалежно від їх місцезнаходження, одержувати копії такої інформації, накладати арешт або вилучати предмети чи інші носії інформації, оригінали або засвідчені належним чином копії документів, опломбовувати (опечатувати) приміщення, системи комунікації чи місця зберігання інформації, проводити огляд приміщень та інших володінь суб'єктів господарювання, об’єднання, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю.
Крім того, відповідно до запропонованої нової редакції статті 36 Закон України «Про захист економічної конкуренції», органи Антимонопольного комітету України отримають право не розпочинати розгляд справи за заявами суб’єктів господарювання, громадян, об’єднань, установ, організацій, поданнями органів державної влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, якщо зазначені в заяві ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції не відповідають встановленим Антимонопольним комітетом України пріоритетам його діяльності.
На ці ж норми звернуло увагу і ГНЕУ, яке у висновку зазначило, що у новій редакції п. 4-1 ч. 1 ст. 7 Закону господарському суду надається право приймати рішення щодо перевірки АМКУ місця проживання та інших володінь фізичних та юридичних осіб, якщо є достатні підстави вважати, що інформація, пов’язана з суб’єктом господарювання та порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, знаходиться у цих осіб. На думку ГНЕУ це свідчить, що проектом пропонується наділити АМКУ функціями органів досудового розслідування, якими зазначені органи наділені чинним Кримінальним процесуальним кодексом України в межах відповідних кримінальних проваджень щодо конкретних кримінальних правопорушень.
ГНЕУ застережує, що існування ж будь-якого іншого органу поза системою органів досудового розслідування, який виконуватиме функції досудового розслідування (зокрема, проводитиме огляд будівель, приміщень, накладатиме попередній арешт на майно, збиратиме докази тощо), є неприпустимим у правовій державі. Тим більше, що жодний інший орган державної влади не наділяється повноваженнями здійснювати контроль та нагляд за діяльністю АМКУ та захистом прав і свобод осіб, щодо яких здійснюються процесуальні дії при проведенні розслідування.
Також, депутат пояснила, чому Антикорупційний суд має визначати, хто є олігархом.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.