29 червня Верховна Рада ухвалила в цілому як закон законопроект 3944 про внесення змін до статті 51 Кодексу торговельного мореплавства України щодо вимог до кваліфікації членів екіпажу.
333 голоси «за».
Новим законом визначені умови, при дотриманні яких моряки мають право на отримання повторного підтвердження своєї компетентності для роботи на суднах без складання іспитів у державних кваліфікаційних комісіях.
Як зазначають автори закону, відповідно до Манільських поправок до додатка до Міжнародної конвенції про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року, з поправками (далі – Конвенція ПДНВ-78, з поправками) Правила І/11 - особи командного складу морських суден у разі повторного підтвердження отриманого ними раніше диплому (сертифікату компетентності) мають право довести свою кваліфікацію кількома різними способами, наприклад, шляхом підтвердження стажу роботи на судні з виконанням функцій, що відповідають наявному диплому, на строк не менше загалом дванадцяти місяців з попередніх п’яти років.
Однак національне законодавство України не визначає для моряків альтернативних способів повторного підтвердження диплому, а встановлює обов’язкові вимоги щодо проходження моряками курсів підвищення кваліфікації та обов’язкового складання кожним моряком іспитів в державних кваліфікаційних комісіях (далі – ДКК).
«Як наслідок, громадяни України - моряки, переважна більшість з яких мають підтверджений стаж роботи на суднах та сучасні знання і практичні навички, змушені в обов’язковому порядку складати іспити у ДКК, безпідставно витрачаючи при цьому грошові кошти та час своєї відпустки між рейсами.
Вимоги до повторного підтвердження кваліфікації моряків утворюють значне необґрунтоване навантаження на посадових осіб Інспекції з питань підготовки та дипломування моряків, а саме - збільшення кількості осіб, які залучаються для прийняття іспитів у якості членів ДКК, що у поєднанні з низьким рівнем використання сучасних інформаційних технологій під час обробки документів від моряків призводить до утворення штучних черг для складання іспитів в ДКК», - зазначають автори законопроекту.
Отже, стаття 51 КТМ «Вимоги до кваліфікації членів екіпажу» викладається у новій редакції:
«До зайняття посад капітана та інших осіб командного складу судна допускаються особи, які мають відповідні звання та пройшли обов’язкову підготовку на умовах, визначених Міжнародною конвенцією про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року, з поправками.
Положенням про звання осіб командного складу морських суден та порядок їх присвоєння затверджується Кабінетом Міністрів України.
Присвоєння звань засвідчується видачею диплому (сертифікату компетентності) та підтвердження до нього після успішного підтвердження компетентності у державній кваліфікаційній комісії.
Обов’язкова підготовка моряків для осіб, які займають певні посади на судні або виконують спеціальні обов’язки на судні, здійснюється за програмами підготовки, схваленими центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері морського та річкового транспорту, та підтверджується отриманням особою Свідоцтва фахівця після успішного завершення схваленої програми підготовки та, у разі необхідності, підтвердження кваліфікації у Державній кваліфікаційній комісії.
Повторне підтвердження диплому здійснюється через строк, що не перевищує п’ять років з дати видачі попереднього підтвердження без складання іспитів у державній кваліфікаційній комісії у разі дотримання таких вимог:
Повторне підтвердження диплому для роботи на танкерах здійснюється через строк, що не перевищують п’ять років без складання іспитів у державній кваліфікаційний комісії у разі:
наявності стажу роботи на судні, з виконанням при цьому функцій відповідно до отриманого диплома або підтвердження, протягом сумарно не менше трьох місяців з попередніх п’яти років, або
успішного закінчення схваленого навчального курсу або курсів.
Позбавлення звання і вилучення диплома або кваліфікаційного свідоцтва допускається тільки за рішенням суду.
До зайняття посад командного складу, для яких не передбачено присвоєння звання, а також членів суднової команди допускаються особи, які мають видані у встановленому порядку відповідні документи, що підтверджують їх кваліфікацію, необхідну для виконання обов'язків на судні».
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.