Позитивні та негативні моменти у розвитку земельного законодавства

17:35, 3 июня 2021
3 червня відбулась Міжнародна науково-практична конференція «Адаптація земельного законодавства України до вимог Європейського союзу. Гарантії прав на землю».
Позитивні та негативні моменти у розвитку земельного законодавства
Джерело фото: agroexpert
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

У четвер, 3 червня, відбулась Міжнародна науково-практична конференція «Адаптація земельного законодавства України до вимог Європейського союзу. Гарантії прав на землю», яка була організована Верховним Судом.

Конференція стала завершальним заходом у четвірці самітів, ініційованих Касаційним господарським судом у складі Верховного Суду до 30-річчя створення господарських (арбітражних) судів України. У заході взяли участь судді Верховного Суду, керівники профільних відомств, науковці, а також іноземні експерти.

Так, під час свого виступу голова Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду  Богдан Львов підкреслив: «Ми повинні підняти якість правосуддя на більш високий рівень і ця конференція – є кроком у цьому напрямку.

Начальник відділу Департаменту виконання рішень Європейського суду з прав людини Генерального директорату з прав людини та верховенства права Ради Європи Павло Пушкар у своїй доповіді зупинився на проблематиці виконань рішень ЄСПЛ.

Так, Павло Пушкар підкреслив, що виконання рішень Європейського суду з прав людини – це не тільки вимоги статті 46 Конвенції, а фактично статутні зобов’язання держави перед Радою Європи. Він зазначив, що Європейський суд з прав людини вказує на конкретні заходи, які потрібно вжити в рамках виконання рішень ЄСПЛ.

Зокрема, ці заходи були вказані на підставі ст. 46 Конвенції і в рішенні Європейського суду з прав людини «Зеленчук та Цицюра проти України», але загалом, вимога субсидіарності щодо виконання означає, що держава пропонує і вживає заходів на виконання рішення суду через три напрямки: відновлення порушеного права, припинення триваючого порушення чи неповторення наступних порушень, наголосив Павло Пушкар.

Нагадаємо, у рішенні від 22.05.2018 по справі «Зеленчук та Цицюра проти України» ЄСПЛ констатує, що держава не встановила справедливий баланс між загальним інтересом суспільства та майновими правами громадян, тим самим на власників земельних ділянок, відчуження яких заборонене, покладений надмірний тягар. ЄСПЛ визнав наявним порушення статті 1 Протоколу Першого Конвенції (п. 149 рішення), який гарантує «право мирного володіння майном».

Завідувач сектору проблем аграрного і земельного права Інституту держави і права імені Корецького НАН України, д.ю.н., професор, член-кореспондент НАПрН України Павло Кулинич поділився міркуваннями щодо земельної реформи.

Так, він розповів про тенденції розвитку земельного законодавства у 2002-2020 роках. Щодо негативних моментів у розвитку Павло Кулинич виділив:

1) надмірну концентрацію земельних повноважень у Держкомзему (зараз Держгеокадастр). За його словами Держкомзем фактично контролював весь ланцюг виникнення, здійснення  і припинення земельних відносин (землеустрій, формування земельних ділянок, реєстрація земельних прав, розпорядження землями, державний контроль);

2) встановлення та багаторазове продовження земельного мораторію -  порушення конституційного права на землю.

3) безоплатна приватизація земель – нівелювання ринку.

До позитивних він відніс:

1) розвиток приватизації землі;

2) введення єдиної державної реєстрації речових прав на земельні ділянки та розташовані на них об’єкти;

3) запровадження Державного земельного кадастру;

4) початок цифровізації земельних відносин.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

 

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики