27 квітня Верховна Рада ухвалила у другому читанні і в цілому законопроект №3985, який дозволяє запустити Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему поетапно.
Проте, для забезпечення можливості поетапного впровадження ЄСІТС відповідні зміни повинні бути внесені також і в Закон України «Про судоустрій і статус суддів».
Для цього 27 квітня було зареєстровано відповідний законопроект 5433.
Як зазначається у пояснювальній записці, зміни до Закону, що пов’язані з початком функціонування ЄСІТС, вносились Законом України «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів». Відповідні зміни набрали чинності, але не введені в дію, зокрема, нова стаття 15-1 Закону та заміна слів «Єдина судова інформаційна (автоматизована) система», «автоматизована система» у всіх відмінках словами «Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система» у відповідному відмінку. Введення в дію вказаних змін було безпосередньо пов’язано з днем початку функціонування ЄСІТС. Але, оскільки, до цього часу ЄСІТС так і не почала функціонувати, а законопроектом №3985 передбачена можливість її поетапного впровадження, то даним законопроектом пропонується внести також і зміни в Закон України «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства.
Відповідно до чинного процесуального законодавства ЄСІТС мала почати функціонувати через 90 днів з дня опублікування Державною судовою адміністрацію України у газеті «Голос України» та на веб-порталі судової влади оголошення про створення та забезпечення функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
Проте, до теперішнього часу ЄСІТС так і не запрацювала, незважаючи на спроби її запровадити на початку 2019 року. На перешкоді став ряд факторів, одним з ключових з яких була неготовність всього обсягу модулів (підсистем) ЄСІТС до повноцінного, стабільного функціонування. Введення ЄСІТС на початку 2019 року в стані готовності ( який був на той час), за оцінками Вищої ради правосуддя та окремих експертів призвело б до протилежних результатів, ніж ті, заради досягнення яких ця система створювалася.
ЄСІТС є сукупністю інформаційних та телекомунікаційних підсистем, які забезпечують автоматизацію визначених законодавством процесів діяльності, включаючи документообіг, розгляд судових справ, складання оперативної та аналітичної звітності, надання інформаційної допомоги суддям, а також процесів, які забезпечують фінансові, майнові, організаційні, кадрові, інформаційно-телекомунікаційні та інші потреби користувачів ЄСІТС.
Оскільки на даний час підсистеми ЄСІТС знаходяться на різному етапі готовності, доцільно передбачити її поетапне запровадження, що дозволить розпочати використання підсистем та модулів, які вже знаходяться на фінальному етапі їх розробки, не чекаючи готовності інших підсистем, розробка яких знаходиться на початковому етапі. Таке поетапне запровадження ЄСІТС також дасть змогу забезпечити комплексну підготовку до початку її функціонування на належному рівні в судах, органах і установах системи правосуддя.
Окрім того, поетапне впровадження ЄСІТС дасть змогу зекономити кошти державного бюджету та кошти сторін судової справи, зокрема, в частині витрат на відправку кореспонденції та ознайомлення з матеріалами справи, оскільки після введення в дію підсистеми ЄСІТС «Електронний суд» у суду буде можливість в електронному вигляді направляти сторонам судові виклики та повідомлення, процесуальні документи та рішення по справі, сторони зможуть дистанційно ознайомлюватись з матеріалами судової справи, подавати клопотання, заяви, сплачувати судові збори, отримувати матеріали і знайомитися з ними, подавати апеляційні, касаційні скарги, тощо.
В іншому випадку, якщо чекати повноцінної готовності до експлуатації всіх модулів (підсистем) ЄСІТС у їх сукупності, то до запровадження ЄСІТС доведеться чекати ще кілька років. При цьому функціонал тих модулів, які вже на кінцевій стадії готовності залишиться незадіяним, буде чекати готовності інших підсистем, і, відповідно, жодних позитивних результатів не дасть.
Вирішення даного питання наразі є вкрай актуальним, оскільки, Голова Вищої ради правосуддя повідомив, що уперше (з 2010 року) через брак коштів на марки, папір, засоби зв’язку та розхідні матеріали національні суди припиняють повідомляти сторони про засідання.
З огляду на викладене, саме на забезпечення можливості поетапного запуску ЄСІТС спрямований даний законопроект», - зазначає автор, народний депутат Роман Бабій.
Отже, законопроектом передбачається внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та до Закону України «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів».
Передбачається, можливість функціонування окремих підсистем чи модулів Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
Також приводиться у відповідність з запропонованими законопроектом №3985 змінами до Закону України «Про Вищу раду правосуддя» порядок затвердження Положення про ЄСІТС чи положення, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів).
Раніше «Судово-юридична газета» писала, як будуть запускати ЄСІТС.
Також ми писали, що при подачі позову через Електронний суд потрібно буде докласти докази відправки його копій іншій стороні з описом вкладення.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.