У п’ятницю, 23 квітня, Комітет Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності розгляне підготовлений до другого читання законопроект «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо вдосконалення окремих положень у зв'язку із здійсненням спеціального досудового розслідування» (реєстр. № 2164). Про це повідомляється на сайті Верховної ради України.
Раніше Денис Монастирський розповідав, як буде виглядати спеціальне досудове розслідування.
Закон вводить дві підстави початку спеціального або заочного досудового розслідування:
Законопроект також вирішує проблему з традиційним оголошенням у міжнародний розшук. Наприклад, сьогодні Інтерпол згідно з його статутом, не розшукує військових злочинців або тих, хто вчинив державну зраду.
Комітет вже погоджував законопроект 07.04.2021 та рекомендував Раді проголосувати за нього у другому читанні, проте він вимушений зібратися ще раз внаслідок надходження до нього висновку Головного юридичного управління апарату Верховної Ради України з купою зауважень на 16 аркушах. Найбільш гострі зауваження зводяться до такого. У проекті, так само як і у попередніх редакціях статті, не наводиться визначення поняття «спеціальне досудове розслідування» (це саме стосується і поняття «спеціальне судове провадження»), а це ускладнює розуміння цього інституту, а також ускладнює визначення моменту, коли може бути прийнято рішення про його здійснення.
Аналіз змісту наведеної редакції свідчить про те, що самим фактом опублікування повістки законодавець підміняє її фактичне вручення особі за правилами, визначеними статтями 135, 136 КПК України, утворюючи тим самим юридичну фікцію з вручення повістки.
Головне юридичне управління зазначає, що відповідно до Резолюції 75 (11) Комітету міністрів Ради Європи «Про критерії, які регламентують здійснення провадження за відсутності обвинуваченого» від 19 січня 1973 року одним із мінімальних правил, які запропоновані державам-членам для застосування під час здійснення судового провадження за відсутності обвинуваченого, є те, що повістки повинні вказувати на наслідки неявки обвинуваченого на судовий розгляд. Водночас, наслідки неявки, зазначені у частині п’ятій статті 139 КПК України (у редакції законопроекту), некоректно відображають положення статті 2971 КПК України, зокрема, не враховують вичерпний перелік статей Кримінального кодексу України, у кримінальному провадженні щодо злочинів за якими взагалі може здійснюватися спеціальне досудове розслідування.
Зазначене у законопроекті «перебування» підозрюваного, обвинуваченого на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором не вказує на виключність таких обставин, оскільки зі змісту статті не випливає обов’язок відповідних суб’єктів розшукувати таку особу, надавати докази її переховування від кримінального переслідування.
Головне юридичне управління зауважує, що перебування на тимчасово окупованій території України або території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, може не носити характеру переховування або уникнення кримінального переслідування.
Крім того, на відміну від чинної редакції частини шостої статті 193 КПК України запропонований текст містить правову невизначеність в частині того, чи прокурор повинен доводити наявність підстав, передбачених статтею 177 КПК України, у будь-якому випадку розгляду клопотання про обрання запобіжного заходу за відсутності підозрюваного, обвинуваченого, чи лише якщо таких осіб оголошено у міжнародний розшук.
Головне юридичне управління констатує, що у частині шостій статті 193 КПК України, навіть з урахуванням запропонованих проектом змін до неї, не встановлено жодного порядку постановлення ухвали слідчого судді, суду про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою стосовно підозрюваного, обвинуваченого. У частині шостій статті 193 КПК України йдеться про розгляд клопотання про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою.
Раніше законопроект 2164 розкритикувало ГНЕУ. Головне управління знайшло в ньому корупційні ризики, які дозволять у будь-якому кримінальному провадженні провести спеціальне досудове розслідування чи спеціальне судове провадження без участі і навіть без відома підозрюваного, обвинуваченого (наприклад, шляхом його оголошення у державний розшук) за відсутності реальних підстав для цього.
Раніше Комітет з питань правоохоронної діяльності просив Верховну Раду підтримати законопроект про скарги на прокурорів.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.