В Конституционный Суд поступило представление 49 народных депутатов о признании неконституционным указа Президента Владимира Зеленского, которым он фактически уволил с должностей судей председателя КСУ Александра Тупицкого и судью КСУ Александра Касьминина. Об этом сообщила представитель Верховной Рады в КСУ Ольга Совгиря.
Среди 49 подписантов – депутаты от «Европейской солидарности» и «Батькивщины». В частности, Юлия Тимошенко, Сергей Власенко, Алена Шкрум, Андрей Кожемякин, Артур Герасимов, Николай Княжицкий, Руслан Князевич, Владимир Вятрович и другие.
Напомним, что 27 марта, на сайте Зеленского появился указ об отмене указов о назначении судей Конституционного Суда Александра Тупицкого и Александра Касминина.
«Следует подчеркнуть, что хотя КСУ не всегда хватало независимости, Суд иногда казался инструментом в борьбе украинских политиков за власть, а отдельные его решения вызывали обоснованные сомнения в их законности и поддавались критике Венецианской комиссией, избранный Президентом Украины способ решения политико-правового кризиса извращает сами основы правового регулирования общественных отношений демократического государства – конституционные принципы разделения государственной власти и верховенства права», - отмечается в представлении.
Напомним, ранее Центр политико-правовых реформ также назвал указ Зеленского таким, что имеет признаки нарушения Конституции Украины.
«Відповідно до Конституції України в редакції після набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)» від 2 червня 2016 року Президент України, Верховна Рада України та з’їзд суддів України призначають по шість суддів Конституційного Суду України (далі — КСУ), однак рішення про звільнення з посади судді КСУ ухвалює виключно КСУ, а не суб’єкт призначення (частина друга статті 148, стаття 149-1). Насамперед через відсутність на сьогодні у Президента повноважень звільняти суддів КСУ Указ № 124/2021 має ознаки неконституційності.
Крім того, суддя КСУ не може бути звільнений через скасування акта про його призначення, оскільки набуття повноважень судді КСУ пов’язано зі складенням ним присяги на спеціальному пленарному засіданні Суду, а не з ухваленням акта про його призначення (частина сьома статті 148 Конституції України). Тому скасування такого акта не породжує будь-яких юридичних наслідків для суддів КСУ, які вже набули повноважень.
Варто також зазначити про хибність практики скасування актів індивідуального характеру, зокрема указів про призначення суддів. Зокрема, індивідуальний акт має «одноразову» дію (тобто акт вичерпує себе з моменту набрання чинності), відповідно, скасування таких актів після їх реалізації є фактично неможливим, особливо зважаючи на настання незворотних правових наслідків в частині здійснення посадовою особою своїх повноважень у складі колегіального органу. КСУ зазначав, що такі акти встановлюють конкретні приписи, які застосовуються одноразово й після реалізації вичерпують свою дію (Рішення від 23 червня 1997 року № 2-зп; Рішення від 22 квітня 2008 року № 9-рп/2008)», - отметили в ЦППР.
Подписывайтесь на наш Telegram-канал и на Twitter, чтобы быть в курсе самых важных событий.