Депутати зареєстрували законопроект, який надає право працівникам ДБР носити зброю та зберігати наркотики

14:39, 30 марта 2021
Як буде обраховуватися стаж роботи в ДБР та чим не догодив Бюро Мелітопольський суд.
Депутати зареєстрували законопроект, який надає право працівникам ДБР носити зброю та зберігати наркотики
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Депутати планують взятися за удосконалення роботи Державного бюро розслідувань. Для цього ними зареєстрований проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення правових засад діяльності Державного бюро розслідувань» № 5305 від 26.03.2021.

Згідно із пропонованими змінами гранична чисельність центрального апарату та територіальних управлінь Державного бюро розслідувань буде збільшена до 2 000 осіб.

Необхідність збільшення працівників депутати пояснюють тим, що середнє навантаження на одного слідчого упродовж 2020 року складало 105 кримінальних проваджень.

 Також, необхідність збільшення граничної чисельності ДБР пояснюється потребою у формуванні повноцінних оперативних підрозділів в кожному ТУ ДБР, оскільки наразі для належного оперативного супроводу в окремих кримінальних провадженнях слідчі ДБР вимушені звертатися з дорученнями до оперативних підрозділів СБУ та Національної поліції України.

 Однак звернення до інших державних органів тягне за собою ризики витоку конфіденційної інформації та створення перешкод при здійсненні досудового розслідування.

 Для забезпечення виконання завдань Державного бюро розслідувань утворюються такі його територіальні управління:

1) територіальне управління, розташоване у місті Львові, що поширює свою діяльність на Волинську, Закарпатську, Івано-Франківську, Львівську, Тернопільську області, з відокремленими підрозділами у містах Луцьк, Ужгород, Івано-Франківськ, Тернопіль;

2) територіальне управління, розташоване у місті Хмельницькому, що поширює свою діяльність на Вінницьку, Житомирську, Рівненську, Хмельницьку, Чернівецьку області, з відокремленими підрозділами у містах Вінниця, Житомир, Рівне, Чернівці;

3) територіальне управління, розташоване у місті Миколаєві, що поширює свою діяльність на Кіровоградську, Миколаївську, Одеську області, з відокремленими підрозділами у містах Кропивницький та Одеса;

4) територіальне управління, розташоване у місті Запоріжжі, що поширює свою діяльність на Запорізьку, Херсонську області, Автономну Республіку Крим, місто Севастополь, з відокремленими підрозділами у містах Мелітополь та Херсон;

5) територіальне управління, розташоване у місті Полтаві, що поширює свою діяльність на Дніпропетровську, Полтавську, Сумську, Харківську області, з відокремленими підрозділами у містах Дніпро, Суми, Харків;

6) територіальне управління, розташоване у місті Краматорську, що поширює свою діяльність на Донецьку і Луганську області, з відокремленими підрозділами у містах Маріуполь та Сєвєродонецьк;

7) територіальне управління, розташоване у місті Києві, що поширює свою діяльність на місто Київ, Київську, Черкаську та Чернігівську області, з відокремленими підрозділами у містах Черкаси та Чернігів.

На сьогодні відповідно до частини четвертої статті 9 Закону України «Про Державне бюро розслідувань» утворені та функціонують сім територіальних управлінь Державного бюро розслідувань, які розташовані у містах Львові, Хмельницькому, Миколаєві, Мелітополі, Полтаві, Краматорську, Києві.

Кожне із вищезазначених ТУ ДБР поширює свою діяльність на декілька областей. При цьому відстань, наприклад, між окремими обласними центрами в межах діяльності одного ТУ ДБР може становити 150-200 км, у зв’язку з чим слідчі, оперуповноважені вимушені у разі необхідності виїзду на місце події, проведення слідчих дій, оперативно-розшукових заходів витрачати по декілька годин на дорогу з місця постійної дислокації (безпосереднього місця розташування ТУ ДБР) до місця події.

Крім того, відсутність законодавчого закріплення розташування підрозділів ТУ в конкретних обласних центрах має негативний вплив на розгляд клопотань слідчих місцевими судами поза межами місця розташування (реєстрації) відповідного ТУ ДБР як юридичної особи.

 Також, за роки діяльності Державного бюро розслідувань виникла об’єктивна необхідність перенесення місця розташування одного з територіальних управлінь Державного бюро розслідувань з міста Мелітополя до міста Запоріжжя. Це пояснюється тим, що Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області не в змозі забезпечити належний фаховий розгляд клопотань Державного бюро розслідувань щодо санкціонування окремих процесуальних дій згідно із Кримінальним процесуальним кодексом України. Також у непоодиноких випадках судді вказаного суду остерігаються приймати об’єктивні рішення, які можуть стосуватися високопосадовців або правоохоронців вищої ланки.

 Крім того, в місті Запоріжжі як обласному центрі знаходиться Запорізький апеляційний суд, в який досить часто в межах кримінальних проваджень звертаються слідчі Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Мелітополі.

 З огляду на те, що відстань від Мелітополя до Запоріжжя становить 125 км, слідчі вказаного Територіального управління вимушені витрачати багато часу на поїздки до Запоріжжя, що також обумовлює додаткові витрати бюджетних коштів на паливно-мастильні матеріали, компенсації за відрядження тощо.

 Стаж служби в Державному бюро розслідувань для осіб рядового і начальницького складу буде давати право на встановлення особі рядового і начальницького складу Державного бюро розслідувань доплати за вислугу років, надання додаткової оплачуваної відпустки.

До стажу служби в Державному бюро розслідувань для осіб рядового і начальницького складу хочуть зараховувати:

1) службу в Державному бюро розслідувань на посадах, що підлягають заміщенню особами рядового і начальницького складу,
а також час роботи в Державному бюро розслідувань на посадах слідчих, керівників слідчих та оперативних підрозділів з дня призначення на відповідну посаду;

2) службу в поліції на посадах, що заміщуються поліцейськими;

3) військову службу в Збройних Силах України, Державній прикордонній службі України, Національній гвардії України, Управлінні державної охорони, Цивільній обороні України, внутрішніх військах Міністерства внутрішніх справ України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки, Державній спеціальній службі транспорту, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації;

4) службу в органах внутрішніх справ України, органах і підрозділах цивільного захисту, податкової міліції, Державній кримінально-виконавчій службі, Службі судової охорони;

5) час виконання депутатських повноважень із залишенням на військовій службі, службі в Державному бюро розслідувань, органах внутрішніх справ, Національній поліції, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі, державній пожежній охороні, Службі судової охорони;

6) час роботи в органах прокуратури і суді осіб, які працювали на посадах суддів, прокурорів, слідчих;

7) дійсну військову службу у Радянській Армії та Військово-Морському Флоті, прикордонних, внутрішніх, залізничних військах, в органах державної безпеки та інших військових формуваннях колишнього СРСР, а також службу в органах внутрішніх справ колишнього СРСР.

 Відмова працівника Державного бюро розслідувань від проходження психофізіологічного дослідження із застосуванням поліграфа буде підставою для проведення стосовно нього перевірки на доброчесність та моніторингу способу життя.

Крім того, ДБР включать у систему державних органів, які здійснюють боротьбу з організованою злочинністю.

Крім того, з огляду на те, що слідчі Державного бюро розслідувань здійснюють досудове розслідування кримінальних правопорушень у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів або прекурсорів та інших злочинів проти здоров’я населення, на сьогодні гостро постало питання щодо законодавчого урегулювання порядку зберігання Державним бюро розслідувань такої особливої категорії речових доказів, як наркотичні засоби.

 Трапляються непоодинокі випадки відмови уповноваженими на зберігання наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів органами, а саме Службою безпеки України,  Національною поліцією України, Державною митною службою України, у прийнятті на зберігання вказаних речовин з посиланням на те, що законодавством не встановлений порядок їх зберігання у разі вилучення Державним бюро розслідувань.

 Тому нардепи вирішили надати ДБР право зберігати такі речовини.

Також, працівники ДБР отримають право носити вогнепальну зброю.

На сьогодні у Державному бюро розслідувань зберігати, носити та використовувати вогнепальну зброю на підставах і в порядку, передбачених Законом України «Про Національну поліцію», уповноважені лише працівники спеціального підрозділу фізичного захисту.

 Однак підрозділ фізичного захисту у зв’язку з обмеженою чисельністю його працівників не в змозі під час проведення всіх слідчих дій та оперативно-розшукових заходів у межах кримінальних проваджень або оперативно-розшукових справ забезпечити безпеку працівників Державного бюро розслідувань, їх захист від протиправних посягань.

 Тому право носити, зберігати та використовувати зброю хочуть надати й іншим особам рядового та начальницького складу Державного бюро розслідувань, які з огляду на покладені на них завдання мають потребу у забезпеченні самозахисту, захисту інших учасників кримінального провадження.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики