28 березня – вже буквально за три дні – у 87 окрузі, що на Івано-Франківщині, пройдуть довибори народного депутата. Вибори призначили після того, як мажоритарник від цього округу – Зиновій Андрійович – обрався мером міста Надвірна, що у цьому окрузі, і склав повноваження депутата. На його місце зараз претендують 34 особи. Хто переможе – невідомо, адже на соціологічні опитування покладатися не доводиться. Як повідомляє громадський рух «Чесно», чим ближче до виборів, тим більше з’являється «результатів опитувань», які часто суперечать одне одному, а частину з них «проводили» неіснуючі організації.
«За два тижні до дня виборів народного депутата від Франківщини (87-й округ) у прикарпатських ЗМІ почали з’являтись дані різних соціологічних досліджень, що прогнозують перемогу різних кандидатів. Олександр Шевченко, що балотується від партії «За майбутнє», є лідером трьох соціологічних досліджень, проте всі вони наводять абсолютно різні цифри. На користь самовисуванця Михайла Ноняка оприлюднили дані соціологічного дослідження, яке провела неіснуюча компанія, а представники партії «Свобода» поширюють дані про потенційну перемогу Руслана Кошулинського, не вказуючи назву організації, що проводила опитування. Василю Вірастюку, що балотується від «Слуги народу», «пророкує» перемогу на виборах консалтингова фірма, проте дані соціологічних досліджень ніде, крім агітаційної газети кандидата, не оприлюднені», – йдеться у дослідженні.
Спершу 15 березня з’явилося дослідження «Рейтингу», за результатами якого лідером виборчих перегонів є кандидат «За Майбутнє» Олександр Шевченко із 30,2% голосів. За ним йдуть Руслан Кошулинський (27,6%) та Василь Вірастюк (26,9%). І після цього, як то кажуть, понеслося.
Наступного дня на сайті УНН з’явилася новина, у якій йшлося про те, що рівень підтримки Шевченка значно вищий (37,2%), і він перемагає із відривом майже удвічі від Василя Вірастюка, який має другий результат. У статті зазначено, що відповідне дослідження провела компанія RTCS-Україна. Але знайти про цю компанію згадки поза статтею УНН (чи статті, що посилаються на УНН) майже неможливо, через що виникають серйозні сумніви у авторитетності цієї компанії та навіть її існуванні.
Хоча і це не найкращий «результат» Шевченка. Адже за день після «дослідження» RTCS-Україна – 17 березня – на сайті Антікор з’явилася публікація, у якій автор стверджував, що Шевченко лідирує у перегонах з результатом 42% і також має подвійний відрив від найближчого опонента. Автор посилається на опитування «Рейтингу», але чомусь – місячної давнини, а не більш свіже від 15 березня.
21 березня «естафета» дійшла до прихильників Руслана Кошулинського, які почали розміщувати на своїх сторінках у фейсбуці інфографіку, за якою після зняття з виборів Марусі Звіробій лідером виборчих перегонів є саме кандидат від «Свободи» із результатом у 28,6% голосів. Депутат Івано-Франківської міської ради від «Свободи» Сергій Абрам’як навіть запустив платну рекламу свого допису з цією інфографікою. Втім, у дописах автори не зазначають організацію, яка проводила відповідне опитування, через що також є сумніви щодо відповідності цих результатів дійсності.
Було «своє» соцопитування і у Василя Вірастюка. За його результатами, Василь також перемагає із результатом у 26,2% голосів, випереджаючи Шевченка на 0,8%. Джерелом опитування зазначена компанія Sociostream – вона принаймні існує і профільно займається соціологічними дослідженнями. Хоча все ще постають питання щодо того, чиє дослідження більш достовірне – це чи «Рейтингу».
Отримав своє «місце під сонцем» і позапартійний Михайло Ноняк, якому більшість описаних вище досліджень дають близько 2% голосів. У соцмережах почала з’являтися інфорграфіка дослідження, за результатами якого Ноняк отримує 18,6% голосів і є лідером, другим є Кошулинський із 18,2%. Джерелом цих результатів зазначена «Українська соціологічна служба», але, як і у випадку з RTCS-Україна, сам факт існування такої організації знаходиться під серйозним питанням.
Таким чином, у нас є щонайменше 6 різних результатів, які намагаються донести населенню часто протилежну одна одній «соціологію». У «Чесно» зазначають, що цілі створення такого калейдоскопу «громадської думки» можуть бути різні: хтось намагається перетягнути на свій бік виборців, що не визначилися і готові проголосувати за лідера, хтось – навпаки відвадити голосувати за «аутсайдера». Звісно, багато чого залежить від постановки питань та багатьох інших факторів, хоча навіть це не пояснює, як, наприклад, кандидат може удев’ятеро покращити свій результат.
Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що Комітет Верховної Ради визначився з датою позачергових виборів Харківського міського голови.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.