Група народних депутатів, серед яких Олександр Пасічний, Геннадій Вацак, Олександр Герега та інші зареєстрували в парламенті законопроект № 5220 «Про внесення зміни до Бюджетного кодексу України щодо посилення ролі громад у соціально-економічному розвитку територій». Автори пишуть, що метою законопроекту є посилення ролі громад у соціально-економічному розвитку територій шляхом безпосереднього спрямування до бюджетів територіальних громад додаткового фінансового ресурсу у вигляді коштів Державного фонду регіонального розвитку (ДФРР) та додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я.
Потреба в законопроекті
У пояснювальній записці автори пишуть, що ДФРР як інструмент реалізації стратегічних соціально-економічних проектів за час свого функціонування засвідчив ефективність, адже його кошти спрямовуються на важливу соціально-економічну інфраструктуру – на будівництво дитсадків, шкіл, медичних закладів, розвиток спортивної інфраструктури, відновлення мостової та дорожньої інфраструктури, об’єктів водопостачання та водовідведення, проведення термомодернізації тощо.
На думку авторів, потребує удосконалення розподіл додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я, адже на разі діє такий порядок розподілу, що призводить до розподілу обласними державними адміністраціями коштів такої дотації необ’єктивно та непропорційно. Так, у 2018–2020 роках понад 40% дотації залишалось в обласних бюджетах, хоча питома вага видатків на освіту і охорону здоров’я загального фонду обласних бюджетів в структурі загального обсягу асигнувань всіх місцевих бюджетів за відповідними галузями складає не більше 11%. Наприклад, для міст, які утримували майже 70% всієї інфраструктури освіти і охорони здоров’я, було передбачено лише 5% загального обсягу дотації, для добровільно об’єднаних громад, в яких проживала чверть населення України, – лише 13,5%.
Для уникнення подібної ситуації в подальшому та зменшення суб’єктивного впливу обласних чиновників на розподіл коштів додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків необхідно в Бюджетному кодексі передбачити пропорції розподілу загального обсягу цієї дотації між місцевими бюджетами і критерії розподілу в межах визначених пропорцій.
Новації
Законопроектом пропонується внести зміни до Бюджетного кодексу України щодо пропорцій та критеріїв розподілу між місцевими бюджетами коштів ДФРР та додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я.
Законопроектом передбачається:
Додаткову дотацію на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я з урахуванням численності населення розподіляти між місцевим бюджетами таким чином:
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.