Кабінет Міністрів на своєму засіданні 10 березня розгляне питання про підтримку законопроекту Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства Ігоря Петрашка щодо внесення змін до закону «Про рекламу». Зміни передбачають обов’язок засобів масової інформації безкоштовно розміщувати певні типи реклами.
Звісно, мова не йде про обов’язок всіх ЗМІ розміщувати усю рекламу на безкоштовній основі. Урядовці пропонують доповнити прикінцеві положення закону новою нормою наступного змісту:
«Тимчасово, на період дії карантину, установленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, засоби масової інформації – розповсюджувачі реклами, діяльність яких повністю або частково фінансується з державного або місцевих бюджетів, зобов’язані додатково до обсягу соціальної реклами, визначеного частиною четвертою статті 12 цього Закону, розміщувати соціальну рекламу, спрямовану на запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, пріоритетно і безкоштовно в обсязі, визначеному частиною четвертою статті 12 цього Закону».
На практиці це означатиме, що ЗМІ, якими частково або повністю володіє держава чи місцеве самоврядування, будуть і надалі виділяти не менше 5% рекламного часу для соціальної реклами загалом та ще стільки ж рекламного часу – під соціальну рекламу щодо боротьби з коронавірусом.
Пояснювальна записка до законопроекту в цілому не дає жодного розуміння того, чому потреба у соціальній рекламі з’явилася лише зараз або навіщо вона взагалі потрібна. Втім, не виключено, що поява цього проекту невдовзі після початку кампанії вакцинації, не є випадковою. Можливо, що мета запровадження цих квот – використання місцевих та національних ЗМІ з метою просування вакцинації від коронавірусу, розвінчування міфів та «теорій змов» щодо вакцини та інших питань.
Втім, залишається ще одне питання, на яке урядовці не дають Виходячи із формулювань самого законопроекту, реклама щодо боротьби із коронавірусом за замовчуванням є соціальною. Тобто, її можуть поширювати у рамках наявних п’ятивідсоткових квот і зараз. А отже постає питання – чи справді існує потреба у додаткових 5% рекламного часу і рекламних площ?
Імовірніше за все, орган, який буде розробляти соціальну рекламу щодо боротьби із коронавірусом, не буде вдаватися у глибинний аналіз цільової авдиторії окремих ЗМІ, а просто буде тиражувати однакову рекламу у всі доступні майданчики для публікації. Втім, у такому разі існує ризик того, що ці медіа фактично позбавлять 5% доходу від реклами без належного досягнення цільової авдиторії відповідних видань. Отже, використання цього інструменту – якщо він таки буде запроваджений – має бути виваженим і обдуманим.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.