Перші місяці 2021 року продовжують ознаменовуватися різноманітними санкційними подіями. Зокрема, за січень та лютий 3 народних депутати потрапили під санкції: один – під санкції США, двоє – під українські. Крім того, у цей самий період Верховна Рада запровадила санкції проти Нікарагуа. Можливо, саме така активність стала підставою для розробки народними депутатами законопроекту №5191 «Про засади санкційної політики».
Значна частина законопроекту фактично закріплює вже наявні процедури застосування санкцій державними органами України. Разом із тим, першою ключовою новелою можна назвати пропозицію створити Бюро з питань санкційної політики. Таке Бюро буде постійно діючим органом при РНБО, яка і буде визначати порядок діяльності органу.
До його складу будуть входити Секретар РНБО, представники з питань санаційної політики від президента, НБУ, Служби зовнішньої розвідки, СБУ, більшості міністерств та деяких інших державних органів. Крім того, РНБО у порядку роботи Бюро може визначити додаткові органи, які будуть делегувати до нього представників. Тобто, у складі Бюро буде десь 20+ членів та членкинь, не говорячи про можливість запрошувати на засідання депутатів, представників міжнародних організацій або іноземних держав, науковців, громадських діячів.
При цьому цікаво, що повноваження затверджувати порядок допуску депутатів, науковців та інших осіб до засідань пропонується передати РНБО, яка затверджуватиме порядок роботи Бюро, а президенту.
Бюро на закритих засіданнях (якщо інакше не визначено окремим рішенням) буде займатися наступним:
Законопроект передбачає можливість застосування Верховною Радою чи РНБО наступних видів санкцій, «незалежно від того, чи здійснюється така діяльність на території України, чи за її межами»:
Разом із тим, Бюро розробляє та подає на розгляд РНБО документ, у якому «визначаються особливості накладення окремих видів обмежень та заборон», що визначені вище. Цим документом «деталізуються види обмежень та заборон».
Цікавим моментом також назвати те, що у статті 3 цього законопроекту визначають підстави застосування санкцій міжнародними організаціями та іноземними державами. Тобто, Законом України буде визначено підстави для застосування санкцій іншими державами – виглядає дивно щонайменше.
Так само дещо нелогічним видається те, що відповідно до положень законопроекту Єдиний реєстр санкцій веде Бюро з питань санкційної політики, але порядок ведення цього реєстру затверджує Кабмін.
Крім того, законопроектом визначено наступне:
Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що Верховний Суд відкрив ще чотири провадження через санкції проти каналів Медведчука.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.