НАЗК виявило ряд корупційних ризиків у проекті порядку проведення оборонних закупівель

08:05, 2 марта 2021
За результатами перевірки, у НАЗК пропонують урядовцям доопрацювати проект та вилучити декілька сумнівних положень.
НАЗК виявило ряд корупційних ризиків у проекті порядку проведення оборонних закупівель
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Національне агентство запобігання корупції знайшло ряд корупціогенних факторів у проекті постанови КМУ «Питання оборонних закупівель», який розробили у Міністерстві з питань стратегічних галузей промисловості. Варто відзначити, що на сайті міністерства не проходило електронних консультацій із громадськістю щодо цього проекту.

Проектом постанови пропонується затвердити низку актів, розроблених на виконання положень Закону України «Про оборонні закупівлі», для врегулювання порядку планування та оприлюднення інформації про закупівлі, проведення переговорів за неконкурентною процедурою, оцінювання найбільш економічно вигідної пропозиції.

Отже, працівники НАЗК знайшли у проекті наступні корупціогенні фактори:

  • Необґрунтоване встановлення пільг та переваг для окремих суб’єктів господарювання;
  • Дискреційні повноваження державних замовників у сфері оборонних закупівель;
  • Відсутність порядку проведення переговорів та укладення державного контракту з єдиним виконавцем.

Пільги та переваги

Проект пропонує встановити, що підприємство, яке подає пропозицію під час проведення оборонних закупівель, самостійно розраховує частину прибутку у ціні з урахуванням витрат на сплату податків та зборів, а також відсотків за кредитами, що забезпечують умови ефективної діяльності підприємства.

При цьому визначається у проекті і розмір (судячи з усього – граничний) такої складової прибутку у ціні. Загалом прибуток може складати 30% собівартості. Натомість для вітчизняного виробника, який надасть замовнику план розвитку виробництва допустима частка прибутку складає вже 35% від собівартості. Це створює нерівні умови і може спричиняти корупцію.

Дискреційні повноваження

Проект передбачає певні обмеження щодо попередньої оплати послуг підприємств, які мають заборгованість з обов’язкових платежів до бюджетів або відносно яких порушено справу про банкрутство. І це логічно. Разом із тим, НАЗК зазначає, що урядовці передбачили одне «але» – заборгованість і банкрутство можна у певних випадках можна проігнорувати. Все, що для цього потрібно – позитивний висновок державного замовника щодо зазначеного підприємства.

Судячи з усього, проект не визначає критеріїв для такого висновку, а тому замовники зможуть самостійно визначати, що є необхідним для отримання позитивного висновку. Десь це будуть докази попереднього досвіду доброчесної співпраці між підприємством і замовниками, а десь – конверт із певною сумою.

Відсутність порядку проведення переговорів

Закон «Про оборонні закупівлі» передбачає, що саме Мінстратпром має розробити, а уряд – затвердити «… Порядок проведення переговорів, порядок укладення державного контракту (договору) з єдиним виконавцем та положення про міжвідомчу комісію та її склад».

Втім, у НАЗК зазначають, що «у проекті Порядку проведення переговорів та укладення державного контракту (договору) з єдиним виконавцем відсутній, власне, сам порядок проведення таких переговорів, а наведено лише інформацію про необхідність створення робочої групи для проведення переговорів та можливість залучення представника юридичної служби Державного замовника».

Підсумок

НАЗК зазначає, що через ці моменти проект постанови потребує доопрацювання. У агентстві пропонують виключити перші два сумнівні положення та створити належний порядок проведення переговорів із єдиним виконавцем і доповнити ним проект.

Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що НАЗК засекретило порядок перевірки декларацій суддів.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути у курсі найважливіших подій.

 

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики